Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorn klar
10647 besök totalt
xr4x4
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Nu är motorn klar till Locosten

Fixad av Elwa motors

lite bilder och
Info:
Crossflow 1600
toppen portad med lite större ventiler från lotus och formel ford
dubbla ventilfjädrar
1300 kolvar
Kent 244 kam justerad av Hedlund
veven formelford riktad och härdad
allt balanserat svänghjulet lättat
Dubbla delorto 40
(GT förasare till bes.)
Bosch brytarfördelare fixad av Ronwill








_________________
Tom Persson
Xr4x4 24v/Locost S7
070-496 75 37
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Det låter väldigt likt mitt motorrecept förutom att kammen är lite vassare än min.
Hur mycket Kompression?

Hur mycket ger den i effekt?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Lite om min blivande motor, skruvas troligen i hop nu Vecka 8

Vad sade bromsbänken om effekt / vridmoment?? på din motor




Har lämnat block för planing honing samt att fräsa in en o-ring (willis ring?) överst i loppen, tanken är att toppackningarna skall hålla bättre, kollar planheten på toppen också och planar den om det behövs

Passade på att putsa lite vidare på kanalerna på den sedan tidigare portade toppen, justerade till ventilerna in 41,2mm avg 34,9mm lite på ovansidorna

Kommer att montera en Kent 254 kam som kommer att ställas in på 99-100 grader i stället för 103 grader, detta skall innebära att vrid och effekt flyttas nedåt i varvtalsregistret några hundra varv

Kammens data är duration 300grader Lyft insugsventil 11,93mm avgasventil 11,88mm, vartalsområde för kammen är 4000-8500

Ventilfjädrar Kent Cams VS1 monteras och justeras in, aluminium fjäderbrickor användes för att få ner vikten

Edit(Eventuellt kommer jag att lätta vipparmarna för att även här få ner vikten, stålklossar kommer att användas under vipparmsaxeln samt rör i stället för fjädrar i mellan vipporna

Hade funderingar på att använda min rullvippa med utväxling 1:69 men beslutade att skippa detta då kammen har högt lyft redan samt att den är rätt brant)
Edit kunde inte stoppa mig, köpte en NY rullvippa 1:53

Jag kör vidare med mina Accrallitekolvar 82,5 mm med urtag för höglyftande kam
(spelet kolv / ventil kollas vid provmontage men skall vara tillräckligt) motorn får en volym på 1660cc

Kompressionsförhållandet är högt 33cc i kolven - ventilinstick 2,26cc = 31,74cc medför ca 12,5:1

Då jag använder en rätt häftig kam skall detta höga kompförhållande inte vara något problem

Skall modifiera tändfördelaren för motorns egenskaper dvs ändra fjädrar och ev vikter i tändförställningen

Förgasare 2st Weber DCOE45 halsringar 36 ev 40 Edit 34

Har funderingar på E85 men tvekar

Förväntad effekt med bensin 150+ men Kent Cams säger att kammen är 170+, vridet bör överstiga de 174Nm (131lb/ft) jag hade med standard GT kam

Kostnader: hoppas under 15000kr då jag har en del av prylarna redan Edit + 4500 för ny rullvippa

Jag tror att detta blir sista effektläget för mig med denna motortyp, zetec hägrar men totalkostnaden för att byta konsept är initialt högt

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
xr4x4
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Det låter väldigt likt mitt motorrecept förutom att kammen är lite vassare än min.
Hur mycket Kompression?

Hur mycket ger den i effekt?

Det borde bli 10.5:1

kan du inte berätta lite om din motor

_________________
Tom Persson
Xr4x4 24v/Locost S7
070-496 75 37
Citera
xr4x4
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
[quote="Bengt Metz"]Lite om min blivande motor, skruvas troligen i hop nu Vecka 8

Vad sade bromsbänken om effekt / vridmoment?? på din motor




Brombänken var ur funktion

vi körde den bara monterad i den

effekten bör vara enligt Kjelle 130-135 hk vid 7000-7500

_________________
Tom Persson
Xr4x4 24v/Locost S7
070-496 75 37
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



xr4x4 skrev:
Patrik Rydh skrev:
Det låter väldigt likt mitt motorrecept förutom att kammen är lite vassare än min.
Hur mycket Kompression?

Hur mycket ger den i effekt?

Det borde bli 10.5:1

kan du inte berätta lite om din motor


Kompet är lite grann lägre än i min då. Har för mig att min motor landade på ca 11:1 till slut.

Recept på min spis i stora drag:

711M block borrat 0.20
Portad topp med större ventiler (kommer inte ihåg storleken på rak arm)
Weber 40DCOE på Caterham insug
1300GT kolvar (lite mindre skål än vanliga 1300) 0,20 öd. Ventilurtag urfrästa.
Kamaxel motsvarande Kent BCF2
Torrsump med pump på orginalplats
orginal vev.
Nya lager överallt.

Edit: Kom på att min fördelare också varit på Gotland hos Ronwill för modifiering. Gjorde ganska stor skillnad faktiskt thumbs up

Det är i stora drag hur den är uppbyggd.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej

Lite bilder av mitt pågående Crossflow bygge

http://community.webshots.com/user/bemeco

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorn klar
10647 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande