Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 2 besök senaste veckan (6268 totalt) |
Ja, då har vi äntligen börjat se slutet av omvandlingen från en "vanlig" personbil till en glädjeräser.
Vi har plockat ur originalsäten och bytt mot 2 sportstolar, satt i Sabelt 6-punkt och en bur, stuvat om lite i manöverpanelerna så att vi kan koncentrera oss på det som är viktigt, att HA KUL!!! Räsern är en standardbil, inga modifieringar av motor, bromsar, stötdämpare/fjädring eller något annat. Det kanske kommer. I år blir det Mantorp, Gelleråsen, 2 ggr Ringen, 2 ggr Knutstorp och Kinnekulle. Vi har mycket att lära men som sagt, man måste få ha kul i livet. Så snart bilen är besiktigad och godkänd kommer vi att ta lite bilder och lägga ut till påseende. Fredrik & Anders _________________ Anders Regnell BMW 318is 1990 BMW 730D 2003 Mazda Miata MX-5 1995 BMW CS / BMW SC +46707746330 |
||
Härligt! Hoppas ni åker med BMW SC då, känner igen kalendern förutom Ringen.. Ni har inte ett orginal höger framsäte över som ni vill sälja? PM:a isåfall! Lycka till med bygget! _________________ Patrik Skoog |
||
Nu är vår glädjeräser besiktigad! Först registreringsbesitigad med bur, sportstolar, sabelt 6-punkt mm. Inga problem på SBP i Jönköping. Vår mek snackade sig igenom proceduren och fick bl.a. igenom att någon innertaksreglering (fattar egentligen inte ens hur den ska se ut och varför den ska finnas ) inte behöver sättas dit. (Micke BTG vet mer än mig om Ni behöver information). Dock var vi tvugna att ha kvar original säkerhetsbälten men vår mek har modifierat infärstningen som satt i originalstolen.
Besiktningen var helt utan anmärkning. Härligt. Nu väntar vi bara på Mantorp och sen är vi igång. Som sagt, ren standard. Är det några som befinner sig i samma situation som oss, dvs färska med en 318 is eller liknande, eller erfarna som kan ge oss tips och idéer om hur vi kan bättra på åket lite tar vi gärna emot Era synpunkter och förslag. Vi kommer under påskhelgen att ta lite bilder på hur kupén ser ut och försöka lägga ut dessa för Er som är intresserade. Glad påsk! _________________ Anders Regnell BMW 318is 1990 BMW 730D 2003 Mazda Miata MX-5 1995 BMW CS / BMW SC +46707746330 |
||
Grattis Anders och Fredrik! Godtycke verkar dom vara bra på hos SBP! För min del kikade dom på att stolarna hade original bältesinfästningar (dvs för en E30 i originalstolarna), samt att avbäraren fanns på plats i taket vid röret som går vid vindrutans överkant. Fattar inte heller vad avbärarna skall vara till för man ska väl mäta drygt Magnus Thomé i strumplästen för att kunna "skalla" störtbursröret vid en krock... _________________ BMW M3 E92 -10 |
||
Nu är bilens bakre stötdämpare bytta, bromsslangar fram och bak ska bytas efter helgen.
Buren kommer från Wiechers Sport i Tyskland (nästan halva priset mot samma bur här hemma). Stolarna är köpta hos RideTech, 6-punkts bälten från Rallyimport. Fogelström Motorsport i Habo har gjort jobbet. Förarplatsen: Så här ser det ut vid A-stolpen på "beifahrersidan". Infästningen vid golvet blev så här. Främre strävan ovanför vindrutan. Förarplatsen. Bakom stolarna finns ett rörkryss. B-stolpens nedre infästning bakom co-driver. Rörkryssets infästning höger sida. Infästning av bältet för förarplatsen Samma för passageraren Förarsidans B-stolpe möter rörkrysset Att få bilen registreringsbesiktigad är inte lätt. Regler och regler ....... Framförallt tycks det finnas en "egen" uppfattning hos de som ska registreringsbesiktiga bilen. Vi lät vår mek besiktiga i Jönköping. Han hade först konsulterat expertis på VV och SBP, främst eftersom vi har en sollucka och därför behövde ha en "avbärare" mellan originaltaket och burens övre främre sidosträva . Men efter en stunds diskussion "gav" besiktningsmannen sig och godkände vår installation. Vi behövde inte ens skyddsklä annat än toppsträvan vid framrutan samt övre sidosträvorna i huvudhöjd. Ingen skyddsisolering på varesig A eller B-stolpe, dörrsträvor mm. Att dessa regler innebär "godtycken" i besiktningssammanhang är uppenbart, i alla fall för oss som är amatörer. Nicke_1 har haft samma problem och tvingats till mer omfattande byggnation än vi behövde. Att logiken är krokig visar enligt min uppfattning att bilens original säkerhetsbälten måste finnas kvar även om jag har ett av internationellt förbund inom bilsport godkänt 6-punktsbälte. Vilket tror de jag helst använder, ett standard 3-punktsbälte från 1990 eller ett modernt 6-punkts bälte från 2007? _________________ Anders Regnell BMW 318is 1990 BMW 730D 2003 Mazda Miata MX-5 1995 BMW CS / BMW SC +46707746330 |
||
Japp. Hörde av någon att Du förvärvat en Mini. Tar Du den eller Z4:an till Mantorp?
Fortsatt glad påsk trots ett par cm snö på morgonen annadag påsk. _________________ Anders Regnell BMW 318is 1990 BMW 730D 2003 Mazda Miata MX-5 1995 BMW CS / BMW SC +46707746330 |
||
Hej alla ni som har tänkt att åka till Ringen i sommar!
Jag bokade för någon vecka sedan och det var svårt att hitta hotellrum, passa på. En bra länk http://www.nuerburg.de/ Så här trevligt kan det vara på ringen. _________________ Fredrik Regnell BMW 318d kombi |
||
Så det fanns en tråd om denna bil, det hade jag missat, känns som det kommer bli bra med nytt chassi, den har ju gått fort hittils menar jag , och att ni bor på så nära håll var ännu mer än jag visste, men man kan ju inte veta allt om alla .
Tråkigt ni missar premiären men det är väl så det är ibland, ska i alla fall bli kul att se hur fort det går senare i år _________________ Viktor Starkman |
||
Så är det på plats! Inköpt i våras från RaidOPower. Passade perfekt.
Efter första testet på Anderstorp kändes bilen mycket stabilare och farten i böjarna var markant högre än innan. Att jag får stryk på rakorna av motorstarkare är bara att ta men i böjarna får Ni jobba för där hänger jag med än så länge. _________________ Anders Regnell Gatbil: Skoda Superb Eleg Kombi TDi DSG Kulbil: Miata MX5 -95 |
||
Ja, det är just det. Men om det hjälper så kanske han bakom ratten lärt sig lite mer.
Vi får väl se vad som händer på Knutan nästa helg! Vi kanske ses där? _________________ Anders Regnell Gatbil: Skoda Superb Eleg Kombi TDi DSG Kulbil: Miata MX5 -95 |
||
Tyvärr inte.... Innan bankalendern spikades gjorde jag misstaget att tacka ja till en plats i ett lag som ska springa Midnattsloppet Sedan det uppdagades att Knutan låg den helgen har jag gjort mitt bästa för att slingra mig ur men inte lyckats.
_________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 | 2 besök senaste veckan (6268 totalt) |