Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 GTR, demontering pågår | 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (40885 totalt) |
Hej!
Jag har tillbringat många timmar på rejsa den senaste tiden för att få inspiration och idéer till mitt eget bygge och tänkte att det var dags att lägga ut mitt eget lilla projekt. Jag har valt att kalla det för 928GTR. Grunden i bygget är en 928 GT från 1990. Målet är att ha tävlat i banracing för första gången i mitt liv innan sommren är slut! Vad är då en 928 GTR för mig? Planen är att satsa på väghållning, viktminskning och bromsar. Motorn kommer än så länge vara orörd. Sandén har bytt kamrem, vattenpump och renoverat bromsoken. Oken ska eventuellt ska säljas till förmån för värre saker. Stolar och bälten är inköpta. Krängningshämmare inhandlades från 928motorsports och ligger och väntar på montering. Fjäderbenen är lämnade till Forza. De kommer att bygga om till Bilsteindämpare med H&R 60mm racingfjädrar allt anpassat efter bilens vikt och de svenska racingbanorna. Bilen ska vara gatreggad. Jag har plockat ut det mesta av inredningen och isoleringen. Jag har vägt allting (mycket vetenskapligt på badrumsvågen) som jag hittills plockat ur för att se hur långt jag kommit: Framstolarna: 25kg/st Invändiga isoleringen: 22kg Bakrutetorkare: 2,5kg Slutsteg, CD-växlare, kablage: 14,3kg All övrig inredning: 89,5kg SUMMA: 178,3kg Min målsättning är att till slut komma ner till 4 kg/hk dvs 1320kg inkl förare och bränsle! Så här ser viktbudgeten ut just nu: Vikt vid reg. besiktning: 1 580kg Bensin: 25kg Stolar: 50kg Isolering: 22kg Övrigt: 106,3kg Tomvikt just nu: 1377kg Det innebär att jag måste hitta ca 220kg till ! Då har jag räknat med att stol, bälte, bur och brandsläckare väger ca 40kg. Nu är det dags att titta vad jag kan hitta för onyttigt att ta bort under huven och framskärmarna utan att behöva lyfta motorn. AC, framlampor, luftpump är det som står på tur. /Thomas _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||
Coolt bygge!
928n:an är en "fet" kärra! 220 kg låter tufft. Antar att du skall byta huv, skärmar, dörrar mm till plast? Rutor till lexan? Siktar du på PCSR? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
vad skall du ha brandsläckare till?
Antar att du redan har varit på Utzon:s sida? om inte, surfa dit direkt och få lite inspiration! / från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Tror jag hört talas om dig.. Jäkligt coolt projekt!
kanske borra lätthål i innerplåten i dörrar och huvar? Röstar även på plastrutor.. |
||
|
||
Lycka till Kommer bli EXTREMT imponerad om du hinner lätta 200 kg +, bygga, få vagnsbok på bilen samt banracingdebut
Hur mycket väger bur + stol? blir ju ännu mer att lätta Kolla även in herr malmbergs pantera för inspiriation på vad som kan tas bort _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Tack för idéerna!
Jo siktet är inställt på PCSR i augusti som premiär. Jag räknar inte med att hinna lätta bilen hela vägen i år. Jag ska ha skoj med den i flera år och lära mig den ordentligt samt öka mina färdigheter bakom ratten på vägen. Den ska vara på hjul innan juli men just nu verkar tyvärr mina fjäderben dröja ! Kanske jag kan hitta ca 50-100 kg till innan dess. Har inte plockat ut fönsterhissarna, lättat dörrarna eller rensat den från all överflödig elektronik än. Plasten får nog vänta till nästa säsong. Hur lång framförhållning bör man ha på en vagnsboksbesiktning och måste bilen vara helt klar i samband med besiktningen? Jag har räknat in bur och stolens vikt när jag vill få bort 220kg till. Är dock lite osäker på vad en bur kkan väga. 25kg? Jag är grymt sugen på att se hur bilen uppför sig med alla borttagna kilon och med de roliga väghållningsprylarna! _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||
_________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||
även om innehållet i dörrarna väger ordentligt så vänta tills du har plasten, utan hissarna finns det inget som håller fönstret på plats..
Bilen behöver inte vara körbar vid besiktning, men alla säkerhetsdetaljer som hör till vagnsboken måste vara på plats. Vem som besiktigar just din bil och vilken framförhållning som behövs varierar. kolla vem som är närmaste besiktningsman på SBF hemsida och ring och kolla med honom. Det är ju snart semestertider dessutom. en fullbur väger nog 60-70kg, men kanske det räcker med huvudbåge + stöttor PCSR ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
_________________ Vincent Wong |
||
Lysande tråd . Precis vad jag behöver, TACK! En korkad fråga bara, lbs och pounds i relation till kilo??
_________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||
En bra sida att ha i favoriter: http://www.onlineconversion.com/ "1 lb, lbs = 0.453 592 37 kilogram" _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
Nu flödar inspirationen igen och mekandet går framåt! Jag behöver dock lite tips och idéer angående stolsmontering. Jag har en OMP stol med bottenfästen samt OMP:s glidskenor. Har aldrig monterat någon stol förut men om jag förstått det hela rätt så sätter jag glidskenorna i botten på stolen och sedan fästes glidskenorna på lämpligt sätt i golvet. Det sistnämnda är mitt bekymmer. Jag tänkte mig använda originalstolens fästen och behöver då någon slags adapter eftersom avstånden mellan fästena är 5,5cm bredare än stolens! Någon som monterat likanade uppsättningen i en Porsche och har en bra lösning? Andra idéer?
_________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||
Thomas, jag monterad min stol stumt i golvet. Har bestämt för mig glidskenor inte är FIA godkänt vilket snabbt avgjorde saken. Jag var tvungen att borra i konsolerna för att få fast stolen då de färdigborrade hålen inte passade.
_________________ Rehan Mirza |
||
ok, Rehan. Jag tänkte också borra nya hål i befintliga fästen men iom att det skiljer 5,5cm i bredd funkar det inte rakt av utan det behövs någon form av adapter verkar det som. Vilken stol har du?
_________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||
Jag har köpt OMP extra. Stämde bredden på dina fästen överens med orginalfästena? Jag har svårt att se att det fungerar med att borra upp nya hål någon annanstans eftersom de andra ytorna är "inkapslade" och inte går att komma åt underifrån. Annars blir det väl till att ta fram vinkelslipen och kapa!
Hur gjorde du med fastsättning av originalbältets hona? Dvs den som sitter fastmonterad i stolen. _________________ Thomas Johansson De sa va gött å leva...annars kan de kvetta! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049 |
||
Bredden på orginalfästena stämde inte riktigt överens, eller rättare sagt hålen i sidofästena stämde inte överens. Men det fanns så pass mycket material utåt så det var inga problem att borra upp nya hål som passade i orginalfästet.
originalbältets hona bultade jag fast i sidofästet, det vara bara ta fram borrmaskinen och borra upp en lagom stort hål så var det löst. _________________ Rehan Mirza |
||
Finns "FIA-glidskenor", vanligt inom bla långlopp _________________ /Kristian Elisson |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 GTR, demontering pågår | 1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (40885 totalt) |