Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
"Bra att ha saker" på banträffen
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (150025 totalt)
Bear G
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 2822



Bogserögla (om man har löstagbar sådan, prova hur det funkar också)

_________________
Bear G
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Björn Grönesjö skrev:
Bogserögla (om man har löstagbar sådan, prova hur det funkar också)
om den är av pyttemodell så skadar det inte att trä en liten bandsling igenom den också. Efter att ha bärgat några bilar så har jag full förståelse för 60mm kravet från SBF och 80mm från FIA. Ingen blir ju glad över att en bärgning tar 5-10 minuter extra för att det är svårt att få en bogserlina/ögla/krok att passa.

Men man kan ju önska sig att det finns lite mer lösningar än en i bärgaren också...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Muxxor
Uppsala
Här sen Nov 2006
Inlägg: 105



Relevant fråga: Hur får man med sig allt och vad gör man av det under dagen?

Hur tar man hem en rasad bil. Bärgare är svindyrt. Har tex ingen kärra eller biltransport?

_________________
Markus Hermansson
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Muxxor skrev:
Relevant fråga: Hur får man med sig allt och vad gör man av det under dagen?

Hur tar man hem en rasad bil. Bärgare är svindyrt. Har tex ingen kärra eller biltransport?


Jag får med mig allt jag behöver i bilen. Men 924/944/968 Porschar har ju väldigt stort bagageutrymme iof. Det är kanske inte alla som får plats med 4 hjul i skuffen, plus allt möjligt annat... Under dagen lägger man upp en hög i depån, det är många som gör små högar med grejer. Blir det regn får man ju försöka täcka över det som inte är regntåligt. Har aldrig hört talas om någon som blivit av med något från högen så det verkar vara ärliga människor vi umgås med på banorna.

Jag har fått min bil rasad (toppras) vid ett tillfälle så att jag inte kunde köra den hem. Då hade jag sådan tur så att jag känner en kille som jobbar vid banan (Sviestad) och fick låna hans släp. Farsan min var då behjälplig och kom ner och hämtade släpet och mig på kvällen. Jag körde sen tillbaka släpet kommande helg då jag skulle ner och tävla i långlopp.

Men även om man inte känner någon som jobbar vid banan så är det så pass många som är med på ett banmöte så rasar bilen kan man nog nästan alltid få skjuts hem eller iaf en bra bit på vägen och ordna med en kärra som man kan hämta bilen med någon dag senare i värsta fall.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Gad
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 16



Ska man ha med sig husvagnen till Sturup? Finns något alternativt boende där eller är det tält/husvagn/i-bilen/etc som gäller om man inte har sin STCC-semitrailer-jättelastbil med sig där bodel i semitrailern ingår?

_________________
Daniel Peterson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Gad skrev:
Ska man ha med sig husvagnen till Sturup? Finns något alternativt boende där eller är det tält/husvagn/i-bilen/etc som gäller om man inte har sin STCC-semitrailer-jättelastbil med sig där bodel i semitrailern ingår?
3mans kupoltält för 250:- och en luftbädd för 119:- har fungerat fint som övernattning på asfalten i depån i ett antal tillfällen.
3manstält rymmer även en stor del av packningen (som dessutom agerar barlast vilket behövs eftersom tältpinnar och asfalt inte är så kompatibla). Men man får ju inte ha behov av "ljudisolering".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Extra klädombyte, t ex ett par strumpor och en ny t-shirt. Lätt att man blir rejält svettig alt. blöt om det regnar, då är det skönt att byta om lite innan man åker hem.

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36



Bengt Metz skrev:
Hej alla

Tror att jag personligen har med det mesta som nämns i era inlägg utom nr 13. Jovani

obs! Det är inget skämt

Två kokta ägg + salt brukar också slinka med (ner)

Kolla på bilden.

I händelse av lite regn används paraplyet vid mera regn åker taket på.
Allt ligger ovanpå skuffen bak.
Taket är dock svårt att få på då regndäcken medtagits.

Jag har ingen trailer, utan kör bilen till tävlingarna på sant Roadsport manér



/ Bengt Metz




Öh! Jag har en ide! Skaffa 1,5dm långa hjulbultar istället så kan du köra med dubbelmontage istället. Då får du med dig alla hjulen utan att behöva lasta dem ovanpå

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ett par kompletteringar till befintliga punkter på listan.

12. Efter rejsaträffen på Sturup (blött) lärde jag mig att att par torra strumpor och skor kan vara rätt trevligt. Lika så en plastpåse att lägga dyblöta raceskor i.

25. Solbrillor kan vara gott för kvällar med lågt stående sol.

15/38. Bensindunken är klockren men det är inte så skoj om man glömt påfyllnads pipen hemma.


Bidrag till några nya punkter på listan

Diverse kort. (klubb medlemskort, körkort, betalkort, Licens, tankkort)

Fönsterputs för insekter och annat mög.

En tratt brukar också kunna vara praktiskt så slipper man slabba ner hela motorrummet med diverse oljor.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Dignell skrev:
Ett par kompletteringar till befintliga punkter på listan.

12. Efter rejsaträffen på Sturup (blött) lärde jag mig att att par torra strumpor och skor kan vara rätt trevligt. Lika så en plastpåse att lägga dyblöta raceskor i.

25. Solbrillor kan vara gott för kvällar med lågt stående sol.

15/38. Bensindunken är klockren men det är inte så skoj om man glömt påfyllnads pipen hemma.


Bidrag till några nya punkter på listan

Diverse kort. (klubb medlemskort, körkort, betalkort, Licens, tankkort)

Fönsterputs för insekter och annat mög.

En tratt brukar också kunna vara praktiskt så slipper man slabba ner hela motorrummet med diverse oljor.



Ett par torra strumpor och kalsonger är bra att ha även en varm dag, det kommer en hel del fukt innifrån också.

En liten handuk är mycket bra också, de fungerar bra för en massa saker. Torka svett, torka regn, sitta på, solskydd för huvudet...

Små lättpackade saker som gör livet mycket trevligare.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



något som e trevligt är en platta pilsner... (låg alkoholhalt e att föredra) alltid trevligt dagen innan vid en liten grillning eller samma dag när man kört sönder o e ledsen och väntar på att någon ska åka 20mil för att hämta upp en...

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Många arrangörer kräver numera (pga att banägarna kräver det) en presenning (eller såndär suga-upp-matta) under hela bilen om man ska skruva det minsta på bilen. Presenningens uppgift är att hindra olja eller annan vätska att läcka ner på marken. OBS: krav på presenning gäller även om man bara ska byta hjul!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag splittade ut diskussionen om bogserögla till en egen tråd här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80580

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Kanontråd!

Om inte någon hinner före, så ska jag sammanställa den i ett checklistformat.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Hej!

Nu har jag samanställt alltihopa i en Excel.
Hur delar jag med mig den på bästa sätt här?

74 punkter. Lite dubbelt i vissa punkter men det är ju påminnelse, inte en miltärlista.

Så här ser det ut.


_________________
Fredrik Reichel
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Frallan2 skrev:
Hej!

Nu har jag samanställt alltihopa i en Excel.
Hur delar jag med mig den på bästa sätt här?



Släng upp den på dropbox?
Bra jobbat thumbs up

Test:
https://www.dropbox.com/s/rk7phhoccpth923/2013-04-27%2010.03.17.jpg

_________________
Janne Ström
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Filen och länken kommer.
https://www.dropbox.com/sh/kh187wx8uqskgma/JYxIu64tiY
Till min dator som låg här innan, var naturligtvis fel.

Jag har lagt upp den men jag vet att det tar tid ibland. Ikonen visar blått med pilar i cirkel.....ongoing
Kanske tar en liten stund men det ligger där som Excel och PDF.
Berätta gärna om någon kommer åt det.

Kompletterar även gärna listan med, bara ge input.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Frallan, din dator kommer vi inte komma åt! Logga in på dropbox.com och sedan går du till filen och väljer dela. Sedan kopierar du adressen hit.

Edit:
Ännu enklare för att dela spreadsheets eller text är Google Docs som jag kan rekommendera varmt. Kan du t.o.m. låta flera editera samma fil online eller ha den låst så andra bara kan se.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Sorry för fördröjningen. Jag var tvungen att åka på resa och nu först är jag tillbaka och indockad med nät.
Jodå, nu ligger dokumentet både som .xlt och som .pdf enligt länken ovan.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Inte bara jag som kommer åt dokumenten?
Någon annan?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Frallan2 skrev:
Inte bara jag som kommer åt dokumenten?
Någon annan?
Funkar finfint thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Inför träffar
"Bra att ha saker" på banträffen
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (150025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande