Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 >> 8 besök senaste veckan (177431 totalt) |
Idag ser bilen INTE (se längre fram i tråden) ut så här:
Importerad år 2000 från Tyskland av mig H&R sänkningssats satt på vid importen (men 16"-hjulen hade försvunnit) Double-hoop stylebar satt också på... I övrigt helt original, d v s (förhoppningsvis) 116 HK på ca 975 kg. EDIT 2008 05 28: Nu har bilen fått vagnbok så att jag kan köra i SPVM när andan faller på. Har också vägt bilen: nu väger den 915 kg (på MGCCs våg) med 10 liter bensin i tanken. Åtgärder hittills: - stylebar bytt mot riktig båge - original skinnstolar bytta mot Momo Start (glasfiber) - originalfälgar bytta mot 1 set OZ Racing Superleggera 15x7 och ett set svarta OZ Ultraleggera 15x7 - ökat förtändning från 10 (original) till 14 grader EDIT: nu åter 10... - plockat bort lite onödiga prylar (mattor m m) - hårdare belägg: Carbotech XP8 - bättre bromsvätska (Motul RBF 600) - bättre dämpare: KW competition med justerbar kompression och retur (tidigare Koni Sport) - mindre begränsande luftmängdmätare (från Maxda RX-7) - PiperCross konfilter (skum) - R-däck Toyo R888 / Yokohama A048 - Riktigt bälte till förarstolen (Sabelt 6-punkts) - Racing Beat's 4-1 grenrör - styrservo demonterat - Alu-pedaler till gas och broms (ihopflyttade för lättare "heel and toe") - Bytt avgassystem (endast en dämpare; ej rostfritt (för tungt)) - hårdare fjädrar (90/60 med hjälpfjädrar) - hårdare krängningshämmare från Racing Beat - ny sufflett - bogseröglor i textil (fram) - short shifter - 6-pols huvudbrytare - lätt (stål)svänghjul från TODA Racing EDIT 2011 05 13: Bilden ovan stämmer inte längre så bra; ska ordna en ny (även om bilen är fulare nu). Bilen har lättats rejält sen sist och väger nu ganska precis 900 kg - med mig i, vilket ger ca 825 kg tom. - plastdörrar med fasta plastrutor - plasthuv - plastbaklucka - reducerat elsystem - borttagen AFM (nu MS PNP) - fasta lysen istället för popup - diverse onödig plåt borttagen - kupéfläkt bytt mot lättare - "f1"-speglar - lättare innerspegel - blymatta i bagaget borttagen - kylarfästen kapade - bakre stötfångare lättad mer... än finns det lite kvar att ta, men klassgränsen för Roadsport C är nära nog omöjlig att nå utan att "fuska" - d v s dra på sig några tillägg En rimlig slutvikt - tom - är nog runt 800 kg. 2013 11 18 Bilen har stått still säsongen 2013 men har under tiden fått en svetsad fullbur. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
För en timme sedan monterades följande:
- OZ Racing Superleggera 15x7, 4x100, ET37 (5 kg/st), antracitgrå - Bridgestone Potenza S-03 Pole Position, 195/50 ZR 15 Ser schysst ut; rätt mycket balansvikter dock... (40-60 g/hjul) - får se över det sen... Testas på Kinnekulle Ring nu på söndag Bilder kommer. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Så mkt vikter när det gäller kvalitetsprodukter låter underligt...
Har man skitdäck/hjul brukar det bli en del, men med Bridgestone och OZ! Det får nog bli till att demontera, vrida, ballansera, bli nöjd eller återgå till moment 1 igen. |
||||
Ja... mina gamla Borbet med Toyo Proxes ligger mellan 15 och 30 gram...
Jag orkar nog inte tjata på Däckfynd (16 mil t o r) utan får väl ta det lokalt (och betala...). Vikten på hjulen verkar stämma hyfsat med leverantörernas data (min fiskevåg är väl inte den mest exakta - och går bara till 15,5 kg - men ändå...); gamla hjul ca 16 kg; de nya ca 14,5 kg; tyngre däck; lättare fälg... totalt 6 kg minskning av ofjädrad, roterande vikt. Körde en kort runda med 2 bar i däcken - höll på att skaka sönder - får nog köra på 1,8 som tidigare med Toyo... Bilens utseende har verkligen ändrats dramatiskt med de nya fälgarna - de gula var alla småbarns favoriter ("mamma - titta vilken rolig bil"); de nya får bilen att se "dyrare" ut... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
||||
Hej Dennis!
Är dina gamla fälgar till salu? Behöver fälgar och däck att åka resten av säsongen på iaf. Bor i Ljungby så jag har inte så långt ner till dig. MVH Patrik _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Här kommer bilder!
Jag måste säga att jag är kluven... tjejen och hennes dotter gillar de gula bättre och säger dessutom att de nya ser mindre ut Patrik: jag behåller nog de gula tillsvidare... S-03:orna är förresten MYCKET hårdare än Toyo Proxes T1-S; t o m 1,8 bar är stötigt! Ska bli intressant att köra på Kinnekulle imorgon (måste gå upp 04.45 ). Nåja, så här såg/ser det ut: _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Vackert!!!!! Visserligen skulle det väl se lite bättre ut med 17"are eller så men då får man ju en massa andra nackdelar som man inte vill ha Föresten vad är det på kullen imorgon? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Personligen tycker jag att 16" är allra snyggast; 17" tycker jag är för stort även utseendemässigt. 15" är dock det solklara valet när det gäller funktion.
Imorgon kör Miataklubben på Kinnekulle hela dagen _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Så här såg mina nya S-03 ut efter 18 mil(!) på Kinnekulle Ring igår...
Tryck i ljummet tillstånd: 2,3 bar Tryck varma: ca 2,6 bar Temperatur (mätt med handen ): nästan att man brände sig (alla) Vad kan ni utläsa av bilderna? Rekommendationer? Vänster fram (det här däcket hade det tuffast): Vänster bak: Höger fram: _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
Tack för det Nåja - jag har bestämt mig nu... jag behåller de gula också! Det är inte värt de få kronorna att sen gå och reta sig på att man sålde dem Det får bli R-däck till dem när jag har råd - trots att de är tunga... Sorry Patrik _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
||||
Ja... se min lilla roman i en annan tråd i huvudforumet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 >> 8 besök senaste veckan (177431 totalt) |