Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
G-krafter
2585 besök totalt
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Hej

Borde man kunna upnå samma G-krafter i bromsning som i sido-G ?

Bilen är en Formel Ford 1600 utan vingar & Dunlop CR82 mönstrade däck ca 1,55G i karusellen man bara 1,3 G i bromsning efter rakan

Fel bromsteknik, fel justerade bromsar, kalibrering av G givare eller presterar däcken helt enkelt inte lika mkt i broms som i sida?

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Sidokrafter i bankad kurva borde väl bli som att bromsa i uppförsbacke?

Vad har du för sidokrafter i de platta kurvorna (eller ännu värre Hansen)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Hej

Jag har inte loggdatan med mig här så jag får kolla på de hemma , glömde bort att kurvorna är ganska bankade på Anderstorp. men jag tror fortfarande att jag har högre sido G än längs G

HH

_________________
Henrik Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Jag fortsätter att gissa:
Lättare att ligga på greppsgränsen i de långa kurvorna jämfört med det förhållandevis korta inbromsningarna?
Skillnad mellan spårvidd och axelavstånd (har inte kläm på hur det skulle påverka men det skiljer ju)?

Mattsonkurvan är nog den "platta" kurva där man laddar med mest kontroll. Norra kurvan och Depåkurvan vill jag inte påstå är enkla att maximera G-krafterna i och Hansen lutar ju delvis åt fel håll (defenitivt i blött iaf )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Jag upplever samma sak i min GTV, loggdatan säger konsekvent att jag har runt 0.2g mer i sida än i broms.
Jag tror det i mitt fall beror på att jag har camber som är "optimerad" för hög kurvhastighet snarare än broms, jag har ju inte direkt problem med greppet när jag accelererar (tyvärr) och för att hänga med lite motorstarkare bilar så får man köra snabbt i kurvorna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Hej

Jag har ungefär samma sido G i Hansen. Enligt foromet "apexspeed.com" så är det vanligt att ha mera i sido G än i längs G

HH

_________________
Henrik Hansson
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
G-krafter
2585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande