Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
1, 2, 3 ... 70, 71, 72   >>
8 besök senaste veckan (497258 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Håller på och bygger mig en busbil av en gammal sur 924 turbo, hoppas att det kan bli lite fart i den.

Bilen har nu under några år levt sitt liv som reservdelsbil.

Konceptet i enkelhet.
NASCAR alustol
6 punkts ratchetbälte ala monster jam.
Rörram
Glasfiber kaross
Aero delar i massor.
Motor blir en cheva bigblock på runt 500 cui med singelturbo
Växellådan flyttas fram och blir en jerico.
Bak och framvagn blir ett hopkok av olika Corvette C4 delar och hemmasnidade delar.
15" NASCAR hjul.

Målet med bilen är att få en racebil som fyller upp mina specar för hur den "ultimata" bilen ska vara
/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Första uppdateringen kommer väldans fort

Det som var målet med dagens mek var att fjäderbenen och främre hjulhubarna skulle monteras så att bilen gjordes så klar som möjligt för transport till garaget.

Medans Patrik monterade fjäderbenen och hubarna så rensade jag ut allt som låg inuti.

Under bråtet som visade sig innehålla saker som Patrik inte ens hade koll på så visade det sig att det inte fanns någon tillstymmelse till rost samt att "alla" interiör mator faktiskt finns i bilen så jag skulle kunna montera i dem om jag vill och då också få en mer originalmässig inredning.

Vi konstaterade även att dem små jobben i samanhanget faktiskt är att montera i stolar, motor och dörrar i bilen, medans dem stora är att montera ihop motorn, toppen, och se till att all nödvändig el fungerar.

Vi gjorde även så att vi skruvade fast bakrutan i karossen och satte på dem X antal år gamla bakrutedämparna som mot all förmodan faktiskt fungerade

Så steg 1 på listan är klart.
[X] Montera fast Bakrutan.

Vid hemkomst så tittade jag lite på min WUR (Warm Up Regulator) och konstaterade att bimetal elementet som sitter i WURen verkar vara trasigt eftersom det inte gick att sätta fast det i dem sladdarna.

Patrik tog lite bilder som kommer upp så fort han får tid.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Här kommer då lite utlovade bilder på mekandet med min WUR

framifrån oskruvad

Från sidan oskruvad

locket bortaget

Själva nålen som ställer trycket

Mellanbrickan under locket sett innifrån

Locket sett upifrån, för er som inte känner igen min "mässingshatt" så är det för att den är moddad

Här syns modningen

insexan som styr bränsletrycket

Bränsleingångssidan


Uptäckte dock att alla andra bilder bara vart svarta så jag kan ta fler om folket vill det. Och som vanligt så är bilderna klickbara.

Ett av målen med de här bilen ät att jag ska sänka min superstagetid med ca 7 sekunder i jämförelse med min 944.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Eftersom motorn har en smält kolv som måste bytas så bestämde jag mig för att ordna någonstans att vara i där det är varm för att byta kolvarna.

Jag tittade på om man skulle ha köpt original Carrera GTS kolvar för 87 mm borning men priset var allt annat än roande, ca 3000 styck enbart för kolven.

så jag kommer att köpa kolvar till golf 1an ifrån dalhems istället där jag får alla 4 och tillbehör för samma pengar som en kolv

Här kommer två bilder på min lilla motor skruvar hörna



/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Bandido
Paris - France
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



ah ! "the dragon tail" ! that is the correct trick with the WUR
to check out if this works OK under boost I use a mytivac on static testing and to monitor it with the engine running, I have hooked up a VDo pressure sensor on an old injector line with a double hollow screw hence with a 0-10b gauge, I can see how the CP is acting up from inside the car.
is it OK for you that on your pic, the "mexican hat" on top of the springs is the wrong way on, right ? it goes the other way round with the small rod inside the hat and the other end of the rod onto the actual regulator actuator....well I guess if you got that far you figured that out.
if you'd like to discuss Kjet tricking, shoot me a PM, I kinda lika that stuff !
great old GTP LM model, good project spirit.
thumbs up

_________________
Gerhard
81 Quattro
87 Scirocco
87 TX152
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Thanks for the anwer.

The WUR has not been modified by me but the previous owner of the engine.

The mexican Hatt that you say that i have instaled upside down was actully instaled that way wen i opend it upp.

the WUR has been modified too noot atomaticly change the fuel preasure that is changed by that insex screw that is in the midlle of the brass "hat". Soo conclusion is that i will try it out in the end of the winther and see if it works othervice i know 1 place too start loking at.

The Kjet will only be on the engine for lik a year or so than i will go too digital engine management.

Tnx Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Upptäckte även att jag hade skrivit fel längre upp på grund av en tankelapsus.

Kolvarna som ska i är Bubbla Typ 1 och inte golf typ 1.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Bandido
Paris - France
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



so then the actuating rod is missing in your WUR
it makes it a constant regulator hence it gives no boost (nor cold start) enrichement
I'm afraid that is not the best mod to do on a turbo kjet
I never compared if the rod is the same in a single stage WUR (N/A atmo) and a twin stage one (turbo) but I guess it's not...if you want I can check out my WUR parts bin as I have a turbo WUR apart in it, I can measure the correct rod, if not the same as a single stage WUR, I think you may build it up from a nail or something like that.
fairly important as bad CP = bad richness = holed piston !

_________________
Gerhard
81 Quattro
87 Scirocco
87 TX152
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Bandido skrev:
so then the actuating rod is missing in your WUR
it makes it a constant regulator hence it gives no boost (nor cold start) enrichement
I'm afraid that is not the best mod to do on a turbo kjet
I never compared if the rod is the same in a single stage WUR (N/A atmo) and a twin stage one (turbo) but I guess it's not...if you want I can check out my WUR parts bin as I have a turbo WUR apart in it, I can measure the correct rod, if not the same as a single stage WUR, I think you may build it up from a nail or something like that.
fairly important as bad CP = bad richness = holed piston !


In the porsche 924 it is the same WUR for both Turbo and non turbo cars so that is no concern.

I will speak with the person who midified my wur and see if he remembers how the neadle should sit.

The wur has got the bimetal thingy removed for total manual control of the preasure and too remove a source of failure. It is going to be instaled with a preasure gague too see how much och litle fuel preasure that comes out of it.

Finding a new unchanged WU wont be a problem beacuse some people here in sweden blow there 924 engines like other change their underwear.

Regards.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



nop, the turbo and the n/a does not have the same Wur. On the turbo it has a connection for boost. Just like stated.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
okey, acording too patand it was the same

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kollade i PET och det var olika nummer, samt att jag faktiskt undersökt mina wurrar förut. Det gör ju att urvalet bli lite mindre, men det är nog inte jättesvårt att få tag på. Finns en på brittiska ebay

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Bandido
Paris - France
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



it could be the case however as some NA kjet also have a two stage WUR for full load enrichement but then they have manifold reference connected to the top of them and the diaphragm lower chamber is routed to atmosphere (or in some case to the air filter)
turbo WUR have the manifold reference connected to the lower chamber
I can't figure out how your WUR could be correctly assembled with the rod sitting on top of the mexican hat !?
the bimetal strip has no incidence once the engine is hot, it is totally retracted so has no effect even if the electrical connection is off (warms up by engine block heat conduction, the electric heating is only to shorten cold start stage time)
with kjet, the WUR operation is critical for correct fueling...

_________________
Gerhard
81 Quattro
87 Scirocco
87 TX152
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Motormek är roligt

Då har det hänt lite i den stigsonska mekhörnan

Började med att montera upp lite förvaringslådor och verktygshållare på väggen


Men vänta nu här ligger det ju en oljepickupp vilken motor kan den höra till


Kanske denna

Pär, var det den övre eller nedre frostplugen som behövde bytas och hur får man ur den/dem ????



Hur är det med packningen till olje tråget måste den bytas varje gång man tar bort tråget???



Rent och fint i oljetråget förutom på en centimeterstor borrspets, vad kommer den ifrån herr Hyllander??


1ans cylinderlopp


2ans cylinderlopp


3ans cylinderlopp


4ans cylinderlopp


Översiktsbild


Någon som behöver 3 st 87 mm kolvar du får med 1 sönderspikad på köpet utan extra kostnad 8) 8) :lol: :lol:



Hur får man föresten loss kolvarna ifrån stackarna??
Jag har hittat en invändig låsring som jag gissar ska bort på båda sidorna men jag lyckas inte få bort den.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Ghaaaaaaaaaaaaa varför måste jag pilla på saker jag inte kan något om















































För att lära mig såklart
Så här såg det ut för ca 30 minuter xen:

Nu ser det ut såhär

ombussad vevstake


Kolven som har spikat/smält sönder

Fräsch kolv:

Höjd jämförelse på kass kolv (till vänster) och fräsch kolv (till höger)


Nu måste jag verkligen beställa kolvarna så att jag har något att pilla med igen

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Jag "har hört" att Dalhemskolvar inte riktigt pallar kompressionstrycket i överladdade motorer och har säregen förmåga att se ut som intryckta pappersmuggar på toppen efter ett tag. Är det inte enklare att skaffa en beggad 931 kolv istället?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Problemet med att leta begagnade kolvar till denna motor är att den är borrad till 87 mm så dem ända originalkolvarna som passar är 924 Carrera GT kolvarna som ligger på ca 3000 kr/st enbart för kolven, sen tillkommer kolvringar och allt sådant.

Känns lite saftigt att punga upp ca 15 000 för 4 kolvar med ringar.

Att det blir dalhema är inte 100 % klart eftersom utzon /www.utzon.se) verkar hanågon sorts 87 mm kolv som jag ska ringa om under morgondagen.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



beepbeep skrev:
Jag "har hört" att Dalhemskolvar inte riktigt pallar kompressionstrycket i överladdade motorer och har säregen förmåga att se ut som intryckta pappersmuggar på toppen efter ett tag. Är det inte enklare att skaffa en beggad 931 kolv istället?
Fast kollar man på Sävarturbo så kör de ju rätt friskt med de smidda VW-Mahlekolvarna och de verkar ju inte ha några problem... För jag antar att dfet är de kolvarna som avses. Säljs även av t ex Custom&Speed-parts, KGtrim mfl.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Att använda VW kolvarna har jag fått tips om ifrån vårat eminenta 944 forum. Flera som verkar ha kört med dem utan problem.

Dem gamla kolvarna som satt i motorn kom ifrån JE, men har utgåt ur sortimentet.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Är dom andra kolvarna ok, kan nog en JE återförsäljare göra en custom ersättare med dom andra kolvarna som mall.

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
R924T skrev:
Är dom andra kolvarna ok, kan nog en JE återförsäljare göra en custom ersättare med dom andra kolvarna som mall.


Detta lät lite intressant, har du koll på någon JE återförsäljare i Sverige/norden och vad det skulle kunna tänkas att kosta?

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
1, 2, 3 ... 70, 71, 72   >>
8 besök senaste veckan (497258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande