|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
28 Nov 2007 21:57
får väll skriva lite till om någon vill läsa.
måste köpa ny kamera för den gammla har gett upp. i dag kom i alla fall framvagnen på posten och allt verkade jätte bra förutom att bossgodsombudsmannen var grinig för vikten överskridits med heeela 5 kg.
plockade isär den i alla fall och badade bromsoken i bromsvätsa för att få bort den äckliga röda färgen, kapade även bort bromskölden. i morgon ska jag handla brev så mallarna till rutorna kan skickas till krille på sportvagnskonsult. vann även en auction på en helt ny t25 på ebay, billigt.
till det mindre roliga. i måndags så klantade man sig i garaget när jag kapade upp dörrarna. fick närkontakt med vinkelkapen och min högra handled så u har man ett 7 cm och 2 mm djup jack över den ser inte trevligt ut alls men är glad att pulsådern höll i alla fall..
allt för mig i dag..
|
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66
28 Nov 2007 22:13
Får skriva lite så du inte tappar lusten att uppdatera, Alltid kul att se driftprojekten eftersom jag själv håller på med ett, dock en 200 men men, kul att se hur andra löser chassi och drivlinefrågor.
Blir alltid mer kommentarer när det finns bilder också.
_________________ Johan Stigermark
Nissan 200sx -90
Driftbil
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
29 Nov 2007 17:58
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
30 Nov 2007 21:59
Hej alla!
Har i dag pratat med Andreas på RaidOPower och beställt mina Coilovers. blev ett sett K-sport PRo till
silvia S13, valde fjäderkonstanten 8.5 kg/mm fram och 8.3 kg/mm bak. I paketet så får jag med en Hydralisk Handbroms ochså K-sport som spons mycket trevligt
|
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752
_________________ /Jimmy Andersson
_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929
30 Nov 2007 23:57
Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752
01 Dec 2007 00:27
KristianAE86 skrev: | Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste |
Varför kör inte jappsarna med den setupen då?
Måste ju vara lättare att snurra om man nu ska bra grepp fram men ej bak
Har en film(Race Factory - Vol.4 som dom interjuvar en Kvinnlig driftare(Ishikuro Mieko) som ifs kör en S13 och hon kör på 8/6 pga av att den setupen är mer förlåtande än att köra på än 9-10/8 som dom flesta andra åkte på.
Har faktiska aldrig sett någon köra på med den setupen,men ska bli Väldigt intressant att höra hur bilen kommer att uppföra sig.
_________________ /Jimmy Andersson
_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
|
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752
01 Dec 2007 11:22
Nikel skrev: | Jimmya skrev: | KristianAE86 skrev: | Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste |
Varför kör inte jappsarna med den setupen då?
Måste ju vara lättare att snurra om man nu ska bra grepp fram men ej bak
Har en film(Race Factory - Vol.4 som dom interjuvar en Kvinnlig driftare(Ishikuro Mieko) som ifs kör en S13 och hon kör på 8/6 pga av att den setupen är mer förlåtande än att köra på än 9-10/8 som dom flesta andra åkte på.
Har faktiska aldrig sett någon köra på med den setupen,men ska bli Väldigt intressant att höra hur bilen kommer att uppföra sig. |
(nu är jag inte helt nykter så stavningen är inte helt 100 men ska försöka ändå) min bil kommer inte ha så mycket effekt så därför kompenserade jag det med lite hårdare fjädrar bak. ueo kör med 8 kg.mm bak på sin hachi roku, han har ca 300 hk. jag kommer ha runt 250 hk. självklart kunde jag välja en fjäder som var på 6 kg,mm men då skulle troligtvis inte bilen orka med. sedan pratar du om japanska settings, då ger jag dig motfrågan: hur många här i sverige skulle kunna utnyttja en sådan setup fullt ut och vilken bana skulle det funka på? vad jag vet ingen. greppet sitter inte i hårdheten på fjädern heller, kan ju även ändra camber för att få mer resp mindre grepp bak.
jag får helt enkelt prova mig fram och funkar det inte så är det bara att byta fjäder. vi får se hur det blir haha. våra banor i sverige är ju begränsade till 80 km/h om man inte kör proint och då är det ju rätt skönt att ha en bil som sladdar rätt lätt
(detta är självklart inget påhopp) |
okej du bygger bil för bara 80km/h då kanske det funkar med den setupen,vad vet jag.
Men som du skrev så går det ju att byta fjädrar
Själv bygger jag en bil som är mer "allround" ifs så kommer ja nog inte att tävla i SDS kommer att satsa på NDS istället = Fullfart på riktiga banor,Precis som Japan
Har redan kör SDS och finner den serien mindre intresant tyvär,för lite "bantid" mot vad kostnaden blir.
Inga på hopp från min sida,bara nyfiken på varför denna setup,men fick nu svar.
Sen så skulle jag tro att en "Japansk" setup Funkar lika bra i sverige som i Japan(Alla Japaner kör inte D1 )
Har du sett dom Japanske träningsbanorna?
Vissa banor är det väldigt svårt att använda 3:ans växel = som SDS.
_________________ /Jimmy Andersson
_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
01 Dec 2007 14:21
Jimmya skrev: | Nikel skrev: | Jimmya skrev: | KristianAE86 skrev: | Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste |
Varför kör inte jappsarna med den setupen då?
Måste ju vara lättare att snurra om man nu ska bra grepp fram men ej bak
Har en film(Race Factory - Vol.4 som dom interjuvar en Kvinnlig driftare(Ishikuro Mieko) som ifs kör en S13 och hon kör på 8/6 pga av att den setupen är mer förlåtande än att köra på än 9-10/8 som dom flesta andra åkte på.
Har faktiska aldrig sett någon köra på med den setupen,men ska bli Väldigt intressant att höra hur bilen kommer att uppföra sig. |
(nu är jag inte helt nykter så stavningen är inte helt 100 men ska försöka ändå) min bil kommer inte ha så mycket effekt så därför kompenserade jag det med lite hårdare fjädrar bak. ueo kör med 8 kg.mm bak på sin hachi roku, han har ca 300 hk. jag kommer ha runt 250 hk. självklart kunde jag välja en fjäder som var på 6 kg,mm men då skulle troligtvis inte bilen orka med. sedan pratar du om japanska settings, då ger jag dig motfrågan: hur många här i sverige skulle kunna utnyttja en sådan setup fullt ut och vilken bana skulle det funka på? vad jag vet ingen. greppet sitter inte i hårdheten på fjädern heller, kan ju även ändra camber för att få mer resp mindre grepp bak.
jag får helt enkelt prova mig fram och funkar det inte så är det bara att byta fjäder. vi får se hur det blir haha. våra banor i sverige är ju begränsade till 80 km/h om man inte kör proint och då är det ju rätt skönt att ha en bil som sladdar rätt lätt
(detta är självklart inget påhopp) |
okej du bygger bil för bara 80km/h då kanske det funkar med den setupen,vad vet jag.
Men som du skrev så går det ju att byta fjädrar
Själv bygger jag en bil som är mer "allround" ifs så kommer ja nog inte att tävla i SDS kommer att satsa på NDS istället = Fullfart på riktiga banor,Precis som Japan
Har redan kör SDS och finner den serien mindre intresant tyvär,för lite "bantid" mot vad kostnaden blir.
Inga på hopp från min sida,bara nyfiken på varför denna setup,men fick nu svar.
Sen så skulle jag tro att en "Japansk" setup Funkar lika bra i sverige som i Japan(Alla Japaner kör inte D1 )
Har du sett dom Japanske träningsbanorna?
Vissa banor är det väldigt svårt att använda 3:ans växel = som SDS. |
haha. Oj vad man skriver när man inte är nykter
nej jag bygger absolut inte för 80 km/h. sedan så vet jag inte hur en japansk setup ser ut heller, speciellt inte på min bil. kommer inte byta krängningshämmare bak så jag tror det kan bli lite bättre med hårdare fjädrar. vem vet, jag får prova mig fram fjädrarna är ju rätt billiga.
och ingen kan väll klaga om bilen skulle sladda för mycket... inte jag i alla fall
//Niklas
Edit.. vad har du för hårdhet?
kan ju vara kul o skriva upp vad vi kör mer. dvs vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra.
|
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752
_________________ /Jimmy Andersson
_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
|
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752
_________________ /Jimmy Andersson
_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
03 Dec 2007 21:36
har köpt en ny kamera nu så här har ni första bilden..
rolig kamera
har även handlat en 300zx lmm börjar bli mycket saker nu
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
04 Dec 2007 22:32
Har spenderat lite tid i garaget i dag, och har bilder med
kan börja och visa vad man inte ska göra med en vinkelslip.
till det roliga igen. började dagen efter jobbet att hämta paket
välldigt spännande och se vad det är som kommit. var lite strul nere på kontoret dock. först hade inte paketet
kommit, sedan så var det redan hämtat men tillslut så hittatde dom det, pjuh
bromsreduceringsventil
sedan fick man åkt och handlat lite färg till nya bromsoken
svart. enkelt att hålla rent
fick även köpt måttband så man kunde mäta upp buren så man kan beställa den från s,o,s
här är bromsoken från s13, ligger och badar i bromsvätska vär att få bort färgen, dock var färgen bra så det lossnade knappt ändå.
till slut efter lite skrapande så var det mesta borta, och ett lager vit färg låg under, detta satt så hårt att det fick sitta kvar.
här har vi fått lite färg på oken. ska lägga ett lager i morgon med. Sedan är det dags att börja baka i ugnen
jag måttbandet och kompisen tjej slog våra huvuden ihop och mätte upp buren, hon fattade ritningen direkt
och jag såg mest ut som
lite ströbilder på saker som hänt innan med..
fronten är uppkapad för kylning. resten talar för sig sj.
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
04 Dec 2007 22:35
innanför det silvriga locket sitter original bromsreduserare. någon som vet om man kan plocka ur denna
och sätta ihop igen???
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
04 Dec 2007 22:40
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929
05 Dec 2007 11:48
Snart ikapp & förbi mig med ditt mekande
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
Trådstartare
05 Dec 2007 16:31
KristianAE86 skrev: | Snart ikapp & förbi mig med ditt mekande |
avisst. jag tycker knappt jag börjat ju.
|
|