Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Driftingdäckstråden ! (Sladdgummi) | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (32252 totalt) |
En tråd tillängnat Driftings viktigaste grej - däcken.
Skriv gärna era egna erfarenheter & frågor so försöker vi tillsammans sammanställa lute mera fakta från Svenska förare. Många verkar tro att det finns speciellt framtagna däck för ren Drifting, men vad jag vet efter mkt "Nät"-forskning så finns det ej alls. Det närmaste man skulle kunna komma ett sådan däck är dessa showdäck från Kumho som ryker i olka färger. Film: Kumho redSmoke tires http://www.youtube.com/watch?v=GYeLH Jag har testat allt från nya R-däck (032-R) till nya sommardäck & slitna sommardäck & friktionsdäck både nya & gamla & kommit fram till detta: På en effektsvag bil som min gamla, så ger friktionsdäck en bättre DRIFT "känsla" . De säger mera ifrån innan "ketchup-effekten" kommer. De släpper alltså på "rätt" sätt för en drifter. & så ryker de mkt mera :-) På nya bilen med med "lite" mera effekt så kommer jag köra på vanliga Toyo T1-R gatdäck Vad kommer du köra på ? Film: Imamura D1 förare testar nya Advans (Yokohama) http://video.google.com/videoplay?do Lista på de godkända däcken inom D1 USA http://www.d1gp.com/index.asp?PageAc _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Utav dom däcken jag körde på 740n så funka de bäst med vinter dåck lr redigt hårda 14". Men tycker ni att man ska köra R-däck fram lr bra gatdäck fram? Min personliga tanke är att de blir för bra R-däck när man göra sjyssta glidningar in i en kurva.
_________________ Tobias Gunnarsson |
||
R-däck är ju inte fel att ha fram,bra grepp i styrhjulen tvingar bilen att styra bättre.
Bak så tar man vad man får tag på. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Fast min tanke var att om t ex man ska lägga upp den tidigt inför första svängen kanske de blir för mycke grep fram så att fronten vris in för snabbt, alltså man snurrar. Hoppas ni förstår vad jag menar. Har inte provat med R-däck själv, var bara en tanke.
_________________ Tobias Gunnarsson |
||
Förstår nog hur du menar,kom ifs på en grejj med R-däck att dom har väll sämre grepp när dom är kalla + att om det är blött så är det ju svårt att få upp tempen = kanske sämre än "vanliga" däck. Men att du skulle snurra pga däcken har För bra grepp tror jag inte,man anpassar ju sig efter rådande förhållanden(iaf jag). _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
jag körde på 205/40 r17 på sds4 i hedemora och jag kommer bara köra 17" 2008
oj oj oj vilken skillnad när inte däcken kränger som 195/50 r15 så högre profil än 40 går helt bort för min del Linglong 205/40 r17 kostar bara 530:-st _________________ e r i k e r i k s s o n |
||
Japp blir ca 6000kr/Timmen på bana Ett nytt däck håller ca 6-10min om du kör på bana(på sladd) _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Skulle vilja ha lite rek. på däck..
Kommer bli första säsongen jag testar på drifting. I första inlägget talar ju Kristian gott om friktionsdäck. Vad tror ni om gamla vinterdäck med urplockade dubb? Inte precis svårt att få tag på på skroten eller blocket. 15" kommer jag köra på iaf, minsta jag kan ha med mina bromsar. Låter det bra? _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||
Jag har sladdat på det mesta,och skillnad finns mellan olika däck,men man anpassar sig väldigt fort hur greppet är. Så kör på dom du får tag på. Visst är det bättre om man kan köra på nya däck av samma modell/märke varje gång men vem har råd med det? inte jag iaf. Jag tar gratis däck från mina lokala däckhandlare,så man åker på det som bjuds _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
jag har upplevt att märkes däck tex, goodyear michelin continental osv har en tendens till att vilja separera och släppa stora bitar av slitbanan när det ändå finns mycket kvar på däcken.
till skillnad mot billiga däck tex linglong nankang...så håller dessa tills dom är sopslut och pangar.! är det nån mer som upplever detta? _________________ Dennis Martinsson mb 190e 3.6l 24v TURBO 546rwhp 806nm vid 1.1bar |
||
Japp,Gamla "Märkes" däck vill gärna släppa stora bitar = Regumerade är fint,stenhårda när mönstret har försvunnit. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Dom jag känner i Japan som kör drifting brukar köra BRA Gatdäck fram, för tillfället åks det mkt på Bridgestone RE01r och sedan billiga däck bak. Detta på 3 hachi's (runt 200hk på den fetaste å kanske 150-170 på dom andra) och rent generellt bra men inte för bra däck fram. Dom som sedan kör i D1 streetlegal och uppåt kör med bättre. Men där är det nog långt kvar tills svenskarna kommer.
Hälsningar, Daniel _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||
Svenskarna kommer nog Aldrig att hamna där Resten av Drifting välden är,iaf inte som det är på väg nu = Därimot kommer nog den illegala Driftingen att växa något enormt. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
vet inte ifall de stod om just dessa däckena för orkade inte läsa allt...men har du en bil som orkar me å dra loss däcken i lite högre farter så ska du köra ett kina däck som heter A-ONE ja lovar att ni inte blir besvikna... de släpper inga kakor efter halva däcket å de är bra grepp i dom ända tills dom e slut å dom slits jämt över hela åtgången...de e mitt råd å ja har bytt över 300 sådana däck på gatebil träffarna iår för några drifting killar.
_________________ Jonas Skogberg |
||
Vad kör ni med för däcktryck?
Lägre däcktryck ger ju svampigare däck och högretryck för hårda som blir lite halare antar jag? Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||
de beror ju lite på hur mycke mos du har i maskin...ska du bara åka runt å sladda å inte har så mycke effekt så lägg dig på 3kilo..de har funkat kanon för oss i sommar... då blir dom varma å goa men med bibehållet grepp i däcket hela vägen ner till väven... men vi kommer sänka till mellan 2,5-3 kilo nästa år beroende lite på hur greppet verkar...vill ju fortfarande behålla bra grepp i däcken för att inte tappa fart i sladden.... _________________ Jonas Skogberg |
||
så sätt så håller våra däck inte mer än 4 varv på mantorp lr rudskogen...men å andra sidan så går de brätt och fort överallt... å ryker av bara helvete.... vi har ju inte gått in för de riktigt så seriöst som riktiga driftare borde göra när det är tävling...har ju bara kört för show.... finns de några filmer på när du kör så man kan få se å jämföra lite me kanske? _________________ Jonas Skogberg |
||
Allmänt banåkaforum Driftingdäckstråden ! (Sladdgummi) | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (32252 totalt) |