Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3, ... 17, 18, 19 >> 4 besök senaste veckan (66779 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Dom som är uppvuxna med v8or tycker att radfyror med turbo låter själlöst. Andra (med kepsen åt fel håll) får ståpäls av turbovinet och pyset från dumpen. Om elbilarna har bra prestanda så kommer det att finnas entusiaster som gillar ljudet från dom. Och såna som tyckte det var bättre förr.
Jag för min del gillar när det varvar riktigt ordentligt. Mmmm ... F1 .... 20krpm. (ok, 19krpm nu för tiden) Frågan är bara hur man ska få med sig energin man behöver. Batterier är ju inte så energitäta direkt. Bensin 1kg, 10kWh Batteri NiMH 1kg, 0.05kWh Batteri LiION 1kg, 0.15kWh Det blir fort tungt om man åker med batterier! _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag tycker nog att elbilar kan låte rätt vasst när de drar på. Vinet i kombination med accet tycker jag är skithäftigt!! Just det att den bara visslar till och sticker iväg är ju superporrigt!!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Elmotorer har ju en verkningsgrad på kanske 80% för ottomotorernas 20-25%. Det i kombination med regenerativ bromsning gör att skillnaderna kan minskas ännu mer. Men visst kostar det på viktmässigt med el (om man inte kör med bränsleceller). Dock har man fördelen att placera massan (batterierna) där den gör minst skada. Sedan så väger ju ett helt paket med motor och transmission rätt mycket mindre med el. Att vi gamla stötar behöver ljudet och lukten för att få med känslan är kanske inte så konstigt. Tror vi bara behöver få ett nytt perspektiv på det (så som du beskriver det att ynglingarna får automatiskt). Personligen tycker jag små rackans vinande radiostyrda bilar är rätt imponerande ljudmässigt. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
tungt med batterier, visst ... men rätt vad det är säger det "plopp" i nåt labb nånstans :
http://www.sciencedaily.com/releases _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jo, men hur mycket energi behöver du ha med dig? |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Verkligen kul och spännande diskussion.
Jag kan också känna att själva ljudet är en viktig del av bilkörningen men är samtidigt rejält intresserad av det här med elbilar. Det är ju definitivt något som ligger i tiden och vi får se mer av. Undra hur långt det dröjer innan det blir varvtidskamp på Ringen med elbilar. Hm, det låter som ett intressant projekt. Någon som känner sig manad . |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Visst skulle det vara intressant att prova en elbil, men... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag vill prova elbilsracing! Efter att ha haft en eldriven EU-moppe som depåfordon tycker jag att det skulle intressant att prova motorkarraktären i en racebil, kan nog bli spännande!
och för sprintlopp (dvs kring 30km) borde det redan idag gå att få fram nätta små skapelser som håller distansen ut. Långlopp får nog bli en senare fråga... 30min tankstopp känns inte så spännande även om det kallas snabbladdning Ljudet skulle jag sakna men inte mer än så. Och nästa generation är uppväxta med tv-spel istället för grannens jänk... _________________ /Kristian Elisson |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Kan man bara få till någon rytmisk harmoni på ljudet från elmotorn så kommer det nog accepteras av fler. (inklusive av mig)
Själv tycker jag att en luftmaskin på lågvarv kan låta väldigt gott vilket borde ha att göra med antalet lameller eller vad det nu är som driver den. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
En gasturbin låter ju riktigt nice, likaså flygplansturbojet (heter de så?) när luft trashas mot luft.
Samma sak med transmissionljudet från en rakskuren låda. En väldigt vass elmotor borde ge ifrån sig en hel del trevliga vinanden också. Ljudvolymen är ju mindre, men det är ju också positivt eftersom så många verkar hata oss (hörs vi inte finns vi inte heller lika mycket). Alternativa drivkällor är spännande och bilsport är ju ett passande ställe att leka med vild teknik. Sen får väl det väl stå lite gamla stofiler vid sidan om och muttra om de hellre vill det . Med ren eldrift handlar hänger det ju som redan konstaterats mycket på batterierna. Med tanke på att de blir bättre och bättre hela tiden och de redan nu närmar sig tillräckligt bra (för att det ska vara praktiskt rimligt) så bör det ju inte dröja allt för jävla många år innan det är rimligt... _________________ Markus Ålind |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Personligen skulle jag gärna byta ut mina gamla bilar mot en elbil.
Visst är det härligt med högvarvande sugmotorer, men jag välkomnar miljövänligare alternativ. Att det går att köra fort med el råder det ingen tvekan om. Kolla in detta (rakt fram och mc, men i alla fall) : http://www.youtube.com/watch?v=fHtAkM3CYLA http://www.killacycle.com/ _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Tänk denna som elbilsprojekt http://www.blocket.se/vi/13966953.ht
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Bensinmotorn håller inte i längden. Det är nog bara att inse. Jag tycker det är jättebra om man börjar köra racing på försöksnivå redan nu så man är förberedd när bensinen plötsligt en dag inte går att få tag i mer.
Har varit sugen ett tag på att bygga en elbil och pendla med till jobbet till att börja med, men jag är nog för dåligt påläst om det. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Westfield ska presentera ett projekt med el-bilsracing på Autosport nu i veckan.
Kartingen är inne på samma linje i småklasserna. Tror det börjar röra på sig nu, även om den definitiva tekniklösnignen lgiger en bit bort, så tror jag elbilsracing öppnar dörren och bryter ned de mentala reaktionära murarna på oss bil-nördar. (konstigt att ny teknik eller bara vidareutvecklad teknik ofta verkar vara mest ovälkommen i bilsportkretsar, samma sak med dieselracing) Det positiva är att vi sakta men säkert vågar tänka i nya banor.Visst tycker också jag att ljudet är viktigt, men ärligt talat, jag tycker inte de moderna racerbilar vi har i Sverige heller låter så upphetsande precis, trots traditionell teknik. Så som någon skrev, ljudet får vi bäst genom App-K och historisk racing. Själv skulle jag sakna ljudet av en högtrimmad två-taktare otroligt mycket, men skulle nog inte sakna ljudet av de bilar som mer låter som fiskebåtar i sjönöd. Eftersom jag slutar räkna vid en extra cylinder, dvs 4 tror jag fiskebåtarna kör med 8 cylindrar, möjligen i vinkel.Men det ska jag låta vara osagt. Så för mig är el rätt spännande som lösning på dagens motorfråga, bara jag får drömma mig tillbaka genom App-K och njuta av den gamla tekniken i lagom doser. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Ljudet är väl s.a.s. in the ear of the beholder. Jag minns när jag åkte rally och mest satt
och lyssnade på grussprutet i hjulhusen och ventilmekanismen. Publiken hade en annan ljudupplevelse. Eller när man kollade in moderna Grupp-A-bilar i rally och mest hörde att det smällde och sprutade grus. Upplevelsen i Top Fuel går naturligtvis inte att ersätta med något elalternativ, inte för publiken i alla fall. Eller en vråltrimmad rejs-V8 utan ljuddämpning...Men den senare får man ju ändå inte höra nu för tiden... El har en framtid, speciellt som ett intressant komplement till ottomotoralternativen. _________________ Jörgen Eriksson |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Lite fler elbilar:
Tango: 0-100 på ~4sek och väghållning långt över förväntan http://www.commutercars.com/ Aptera: främst snål, men har ett cW-värde på 0,11 och väger 385 kg. Potential finns. http://www.aptera.com/ |
|||||||||||||||||||||||||||||||
jag fyller väl på med lite elbilslänkar till, saxat från elbil.forum24.se
http://www.wrightspeed.com/x1.html http://www.zapworld.com/electric-veh http://www.zapworld.com/electric-veh http://www.venturi.fr/index.php http://www.wavecrestlabs.com/ http://www.wavecrestlabs.com/automot http://www.universalelectricvehicle. http://www.teslamotors.com/ http://www.phoenixmotorcars.com/ http://www.obvio.ind.br/obviona/012. http://www.milesev.com/ http://www.lightningcarcompany.com/ http://www.flytheroad.com/ http://www.electricmotorsport.com/ http://www.vectrixusa.com/Default.as http://www.myersmotors.com/ http://www.spark-ev.com/ http://www.evtworld.com/ http://www.envbike.com/ http://www.enertiabike.com/ http://www.electric-bikes.com/ http://www.aptera.com/ http://www.ecyclemarine.com/eCycleou http://www.cloudelectric.com/ Mest intressant av dessa, tycker jag nog www.phoenixmotorcars.com är, Det är ingen banbil direkt men väl en dragbil, baserad på SsangYong Actyon. Den ska börja levereras i år (om man nu kan lita på det?) med den senaste batteri-tekniken och produktion på G så det ska det bli riktigt intressant att följa denna. läs lite mer om phenix : http://www.autobloggreen.com/2007/11 http://youtube.com/watch?v=w-Zv5RFgm _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Hmm. Var det inte Inez Uuuuuuusman som sa att "Internet är bara en fluga" - lite samma inställning till framtiden kanske?? ;-) Klart fan det kommer, och det kommer bli fränt. Ärligt talat, jag är varken ultravegan eller trädkramare, min gatbil drar 5liter milen när jag smiskar den... Men mitt samvete är INTE rent, jag tycker det är jävla risigt att jag har en så förstörande hobby. Bilsport (nej inte tidningen) kommer att vara viktigt för att att få fram elbilar/hybrider som folk köper på bredfront. Det måste fram för att få driv i utvecklingen. F1 går ju igång med regenerativ bromsning nu och det är steg 1. Så fort de får smak på det så kommer utvecklingen att rulla igång på allvar. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3, ... 17, 18, 19 >> 4 besök senaste veckan (66779 totalt) |