Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Möjliga säten i Se7en?
12914 besök totalt
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Vilka säten känner ni till som får plats i en Se7en? Kraven är att det skall finnas nackstöd, att åtminstone ett visst sidostöd skall finnas och att bredden inte överstiger 41 cm.

_________________
Claes Ångström
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Skulle väl vara en Tillet stol eller liknande. OMP Eco är juh ganska smal men den är ändå 47 cm bred vid basen.
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Kolla www.libell.nu/

/micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Cobra Roadster7 är ganska smala
http://www.cobraseats.com/roadster_7.htm

//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Är det någon som provat stolar av märket Intatrim?
https://www.europaspares.com/SEATS/INTATRIM_SEATS/
Tänker främst på modellerna Ranger och odessey.

_________________
Claes Ångström
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfields tunna stolar är väldigt smala, du klämmer lätt ner dem på 41 cm. De är de som jag har i min.


Passagerarstolen ser kasnke lite lustig ut på vänstra sidan, jag har moddad den för min handbroms sitter där och handtaget löper upp i en skåra gjord i stolens kant. Fungerar klockrent, Skulle man behöva förändra stolen drar man lätt bort galonen och stoppningen och kapar och sedan limmar tillbaka.

Måste tillägga att det sitter ingen stereo eller högtalare längre i bilen...

Tillet gör jättefina stolar men då får man slanta upp en del, de är inte billiga.
Då kan du lika enkelt köpa Catherhams direkt.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Finns det något grundläggande som man skall tänka på innan man bestämmer sig för en viss stol? Vad är era erfarenheter?

_________________
Claes Ångström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ångan skrev:
Finns det något grundläggande som man skall tänka på innan man bestämmer sig för en viss stol? Vad är era erfarenheter?


Tänk igenom hur du ska fästa den. Genom botten förslagsvis.

Har du inget tak, måste du ha hål längst ned för vattendränering.

Titta igenom vinkel sits/rygg, provsitt något du tycker är skönt och ta lite mått och kolla vinkeln, en del har lite väl uträtad ställning tycker jag = man sitter för långt bakåtlutad med benen rakt framåt.

Stabilitet, många av de här billiga är klart veka (som mina exempelvis), och kräver stöd för att inte flexa för mycket.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ångan
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 35


Trådstartare
Tack för råden!

Vilka säten är det du har? Har du förslag på stolar som inte är alltför dyra?

_________________
Claes Ångström
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:


Stabilitet, många av de här billiga är klart veka (som mina exempelvis), och kräver stöd för att inte flexa för mycket.


Mina stolar är också ganska mjuka men jag störs inte av det eftersom de sitter stumt mot bakväggen, nu råkar det passa mig eftersom bilen nästan är måttbyggd efter någon som är runt min längd. Stolarna hålls fast enbart av bältena och stora kardborrplattor bakom ryggtavlan, ryggstöden kan alltså inte röra sig det minsta i sidled. Kan verka lite enkelt men det fungerar hur bra somhelst passagerarstolens bälten måste givetvis vara knäppta när ingen sitter där. Vilket man vill ha iallafall så de inte fladdrar omkring.

om möjligt undvik massa skjutbara ställningar undertill, dels hamnar du högre och får en högre tyngdpunkt, dels är de oftast ganska rackiga och dåliga, och adderar extra vikt, ställ in stolen efter dig, punkt slut.

Jag saknar hål för sexpunktsfästena, jag har bältdetaljen liggandes men ännu inte fäst den, det är väl det enda negativa.

Tänk också på åt vilket håll du spänner midjebältena, det är lättare om du drar den extra bältesmängden som du spänner med uppåt och inte nedåt, många vanliga bälten spänns ner längs sidan mot golvet i midjedelen. Det skulle vara omöjligt eller åtminstone betydligt besvärligare på min Seven.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Här är ett nytt alternativ sen något år som jag inte sett förut: http://www.jkcomposites.com/

Mina kommer från http://www.motordrive.com/ och har för utsträckt sittposition samt veka. men de var billiga

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212







MK Engineering !!!
Suveränt i en sjua !!

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Då jag är en smula partiskt i detta, så får du ta mina textrader med en nypa salt.

Du bör först bestämma dig om du vill ha en stol för lite mer *cruising* eller en med lite bättre sidostöd/support.
om det gäller cruising så verkar väldigt många vara nöjd med stolen som Kenlad rekommenderar, Cobra.

om du vill ha en stol med bättre support för lite mer aktiv körning så finns det några att välja på Caterham stolen (Tillverkad av Tillett) + div billigare kopior på denna bla Mk-stolen, Triton etc Finns även en del andra *billiga* stolar. Men ett stort problem med dom billigare stolarna är att oftast är dom sladdriga (titta vad ex Westfield skriver) och man ångrar sig efter ett tag att man inte köpte en bättre på en gång.
En sak man inte heller får glömma är krocksäkerheten. Man vill inte gärna krocka i en seven, men om olyckan är framme sitter jag hellre i en dyrare/stabilare/säkrare stol. Så en stol jag skulle rekommendera är Tillett B4, en av dom dyrare på marknaden men troligen en av dom bästa också.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



För en gångs skull så håller jag med niclas !

Tillet i da skit !

Testade en bil i finland med westfielstolarna !
Har sett /provsuttit mk stolara !
Byggt egna som hängde med en sesång !

Ska du ha e bra stol så köp en tillet.

/micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Libell skrev:
Ett stort problem med dom billigare stolarna är att oftast är dom sladdriga (titta vad ex Westfield skriver) och man ångrar sig efter ett tag att man inte köpte en bättre på en gång.

Det känner jag igen. Hade en motordrive först som visserligen hade ok körställning men flexade alldeles för mycket. Jag fick krypa till korset för två år sedan och köpa en tillett av herr Libell. Slutsats, köper man "rätt" från början så sparar man pengar.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Mk:s stol tycker jag är stadig och bra och 10-12 mila turer har inte varit obekväma !
Jag säljer inte dessa stolar och är således inte partisk

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Allmänt banåkaforum
Möjliga säten i Se7en?
12914 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande