Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vassare Caterham med V8 och 500 hk
14783 besök totalt
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Som om inte Caterhams bilar var extrema nog så kommer nu något ännu värre. Tillsammans med RS Performance har Caterham bestyckat en Seven med en V8-motor som levererar 500 hästkrafter.

Caterhams bilar har under lång tid varit några av de enklaste och mest bandugliga på marknaden. Med minimal vikt, starka motorer och fantastisk väghållning har det inte gått att önska sig mer. Men med hjälp av RS (Russell Savory) Performance har Caterham lyckats skapa något som väcker om möjligt ännu större habegär. Med en V8-motor på 2,4 liter som ger drygt 500 hästkrafter blir Caterham RST-V8 fullständigt underbar, och kanske en aning livsfarlig.

Hjärtat i RST-V8 är utvecklat helt och hållet av RS Performance själva. Med 40 ventiler och 2,4 liters cylindervolym pumpar V8-motorn ut 400 hästkrafter. Men med ett turboaggregat som pådrivare kommer det drygt 500 hästkrafter ur motorn, exakt hur många verkar inte Caterham själva veta. Maxeffekten nås vid fantastiska 10 000 varv per minut. Tack vare motorns låga vikt (endast 90 kilo) hålls vikt/effekt-förhållandet på en extrem nivå. Med en vikt på endast 520 kilo överträffar den Bugatti Veyron i den ronden. Tack och lov finns ett antispinnsystem som hjälper till att få ner all kraft i marken. 0-100 km/h uppges vara avklarat på strax under tre sekunder. Maxhastigheten begränsas elektroniskt till 240 kilometer i timmen.

I övrigt har de flesta karossdelarna byts ut mot delar i kolfiber. Dessutom har en spoiler i F1-stil tillkommit i fronten. Ytterligare vikt har sparats med stolar i kevlar. Prislappen på 115 000 pund kan underminera mångas plånböcker. Tur då att man kan välja bort turboaggregatet och spara lite pengar. Hur mycket man sparar är inte känt. Hur som helst får man då nöja sig med "endast" 380 hästkrafter. Caterham RST-V8 byggs endast på beställning och köparen får vänta ungefär tolv veckor på sin bil. Det är en vänta som säkerligen kommer att vara värd besväret.

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Galen bil!!! thumbs up


Synd att V8 - loggan i nosen ser ut att vara stulen från Scania bara...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Wow!! Ingår en årsförbrukning kalsonger??

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Farligt värre. Nästan 1hk per kg! Galet.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Så här såg den ut på Autosport International i Birmingham i Januari.








Foto: P.P

_________________
/Anton Lillsund
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841






var är motorn?

Hur mycket vrid lämnar en sån där "motor"?
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Men vänta... Det där är ingen turbo!

Det ser ut att vara en remdriven centrifugalkompressor; antagligen en sådan här: http://www.rotrex.com/

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Anders Jeppsson skrev:

var är motorn?

Hur mycket vrid lämnar en sån där "motor"?

Vrid...? Det finns väl ett gäng växlar att välja på?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Stefan H. När du får hem din, som du självklart har beställt, kan jag väl få åka med en gång. Då lovar jag att du får åka med mig när jag får hem min Furai, som naturligtvis är beställd.
What a car.
Sen tror jag nog det ska vara 8 psi och inte 0,8 psi som det står på skylten dår uppe.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Lennart skrev:
Stefan H. När du får hem din, som du självklart har beställt, kan jag väl få åka med en gång. Då lovar jag att du får åka med mig när jag får hem min Furai, som naturligtvis är beställd.
What a car.


Vem har skvallrat att jag beställt en???

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



shasselg skrev:
Lennart skrev:
Stefan H. När du får hem din, som du självklart har beställt, kan jag väl få åka med en gång. Då lovar jag att du får åka med mig när jag får hem min Furai, som naturligtvis är beställd.
What a car.


Vem har skvallrat att jag beställt en???

Självklarheter snackar man egentligen inte om, detta var undantaget som bekräftar regeln.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



115.000 Pund ska de ha för den. Jag snackade lite med Mike Biddle som byggt den. Den var jättebra att köra med för man låg bara på 3-4000 varv då man låg i vanlig motorvägsfart. Sa han. Man lägger väl inte in en sån maskin i en bil för att cruisa...

Den är ju fin på nåt sätt som bygge betraktat men absolut inget som på det minsta sätt överhuvudtaget går ihop med en Seven. Usch och fy. Nej tack.
Det fanns annat där som intresserade mycket mer intressant. En Superlight från 2001 t ex...

De som kört den har avgivit rapporter som kan sammanfattas som "less than impressed".

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Peter S skrev:
115.000 Pund ska de ha för den. Jag snackade lite med Mike Biddle som byggt den. Den var jättebra att köra med för man låg bara på 3-4000 varv då man låg i vanlig motorvägsfart. Sa han. Man lägger väl inte in en sån maskin i en bil för att cruisa...

Den är ju fin på nåt sätt som bygge betraktat men absolut inget som på det minsta sätt överhuvudtaget går ihop med en Seven. Usch och fy. Nej tack.
Det fanns annat där som intresserade mycket mer intressant. En Superlight från 2001 t ex...

De som kört den har avgivit rapporter som kan sammanfattas som "less than impressed".


Så säger du bara för att du är avundsjuk....och längtar tillbaka till Seven träsket....

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Komiskt att det är Scanias "V8" i fronten !!!



Har för mig att det var en biltillverkare förut som ogillade andra öppna 2 sitsiga bilar med 7:a i fronten

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



shasselg skrev:
[
Så säger du bara för att du är avundsjuk....och längtar tillbaka till Seven träsket....


Självklart. Men i så fall till en Riktig Seven. Som t ex den som Klas B har...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Peter S skrev:
shasselg skrev:
[
Så säger du bara för att du är avundsjuk....och längtar tillbaka till Seven träsket....


Självklart. Men i så fall till en Riktig Seven. Som t ex den som Klas B har...


Jag märker att du har ångrat dig....har du frågat Klasse om du får köpa tillbaka den???

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



heralue skrev:
Komiskt att det är Scanias "V8" i fronten !!!



Har för mig att det var en biltillverkare förut som ogillade andra öppna 2 sitsiga bilar med 7:a i fronten


Priset är ju ungefär samma.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373


Trådstartare
Länk till tillverkaren: http://www.rsperformance.co.uk/

Snygga bilder!

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



är det den motorn som är två hayabusablock ihopmonterade?

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Vassare Caterham med V8 och 500 hk
14783 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande