Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vassare Caterham med V8 och 500 hk | 14783 besök totalt |
Som om inte Caterhams bilar var extrema nog så kommer nu något ännu värre. Tillsammans med RS Performance har Caterham bestyckat en Seven med en V8-motor som levererar 500 hästkrafter.
Caterhams bilar har under lång tid varit några av de enklaste och mest bandugliga på marknaden. Med minimal vikt, starka motorer och fantastisk väghållning har det inte gått att önska sig mer. Men med hjälp av RS (Russell Savory) Performance har Caterham lyckats skapa något som väcker om möjligt ännu större habegär. Med en V8-motor på 2,4 liter som ger drygt 500 hästkrafter blir Caterham RST-V8 fullständigt underbar, och kanske en aning livsfarlig. Hjärtat i RST-V8 är utvecklat helt och hållet av RS Performance själva. Med 40 ventiler och 2,4 liters cylindervolym pumpar V8-motorn ut 400 hästkrafter. Men med ett turboaggregat som pådrivare kommer det drygt 500 hästkrafter ur motorn, exakt hur många verkar inte Caterham själva veta. Maxeffekten nås vid fantastiska 10 000 varv per minut. Tack vare motorns låga vikt (endast 90 kilo) hålls vikt/effekt-förhållandet på en extrem nivå. Med en vikt på endast 520 kilo överträffar den Bugatti Veyron i den ronden. Tack och lov finns ett antispinnsystem som hjälper till att få ner all kraft i marken. 0-100 km/h uppges vara avklarat på strax under tre sekunder. Maxhastigheten begränsas elektroniskt till 240 kilometer i timmen. I övrigt har de flesta karossdelarna byts ut mot delar i kolfiber. Dessutom har en spoiler i F1-stil tillkommit i fronten. Ytterligare vikt har sparats med stolar i kevlar. Prislappen på 115 000 pund kan underminera mångas plånböcker. Tur då att man kan välja bort turboaggregatet och spara lite pengar. Hur mycket man sparar är inte känt. Hur som helst får man då nöja sig med "endast" 380 hästkrafter. Caterham RST-V8 byggs endast på beställning och köparen får vänta ungefär tolv veckor på sin bil. Det är en vänta som säkerligen kommer att vara värd besväret. _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Galen bil!!!
Synd att V8 - loggan i nosen ser ut att vara stulen från Scania bara... |
||||
|
||||
Men vänta... Det där är ingen turbo!
Det ser ut att vara en remdriven centrifugalkompressor; antagligen en sådan här: http://www.rotrex.com/ _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Vrid...? Det finns väl ett gäng växlar att välja på? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Stefan H. När du får hem din, som du självklart har beställt, kan jag väl få åka med en gång. Då lovar jag att du får åka med mig när jag får hem min Furai, som naturligtvis är beställd.
What a car. Sen tror jag nog det ska vara 8 psi och inte 0,8 psi som det står på skylten dår uppe. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Vem har skvallrat att jag beställt en??? _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Självklarheter snackar man egentligen inte om, detta var undantaget som bekräftar regeln. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
115.000 Pund ska de ha för den. Jag snackade lite med Mike Biddle som byggt den. Den var jättebra att köra med för man låg bara på 3-4000 varv då man låg i vanlig motorvägsfart. Sa han. Man lägger väl inte in en sån maskin i en bil för att cruisa...
Den är ju fin på nåt sätt som bygge betraktat men absolut inget som på det minsta sätt överhuvudtaget går ihop med en Seven. Usch och fy. Nej tack. Det fanns annat där som intresserade mycket mer intressant. En Superlight från 2001 t ex... De som kört den har avgivit rapporter som kan sammanfattas som "less than impressed". _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Så säger du bara för att du är avundsjuk....och längtar tillbaka till Seven träsket.... _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Självklart. Men i så fall till en Riktig Seven. Som t ex den som Klas B har... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Jag märker att du har ångrat dig....har du frågat Klasse om du får köpa tillbaka den??? _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Priset är ju ungefär samma. |
||||
_________________ Stefan Hasselgren |
||||
Allmänt banåkaforum Vassare Caterham med V8 och 500 hk | 14783 besök totalt |