| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
|
112 besök senaste veckan (1028032 totalt) |
|
Re:
Tackar! Jo det går sakta framåt här. Håller på att få toppen klar inför svetsningen av kylkanalerna osv. Förutom det där med svänghjulet och nya tryckplattan på förra sidan då.
Borrar ur ventilstyrningarna lite innan jag knackar, de sitter väldigt hårt
Efter att försiktigt fått ut den första styrningen så visade det sig att den var lite över 13,23mm tjock.. De nya jag köpt är 13,07mm... så det passar mindre bra. Jag får skicka tillbaka och få rätt skickade till mig istället
Jag hittade en liten filmsnutt på en bil som är kompressormatad. Det är precis den här responsen jag vill åt, att det verkligen kommer direkt när man trycker på pedalen! Dock har han en aning mer effekt än jag ska ha, men ändå
http://videos.streetfire.net/video/c _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
Re:
För att få lite rappare respons på motorn så tänkte jag lätta svänghjulet. Det väger nu ungefär 8,5kg
Jag ritade upp svänghjulet för att se lite hur mycket man kan ta av, och var man kan ta. Så här ser det ut original igenomskärning
Efter att ha studerat andras lättningar så väljer jag att lätta ungefär så här. Det ska ge hjulet 4 kilos vikt
Svänghjulet skulle då se ut på följande sätt. Framifrån
och bakifrån
En halvering av vikten, och mycket av det i ytterkant, bör göra en del skillnad
Förhoppningen är att varvtalet ska både kunna höjas och sänkas snabbt, så man till exempel kan få en snabbare växling
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Hur får du in det i datorn sådär?
Har du någon typ scanner som fixar in alla mått eller sitter du själv och lägger in allt? Började själv pilla lite med inventor igår, men skulle jag göra ett sånt där hjul i det programet så skulle det ta en hel dag. _________________ /David Johansson |
||||||
|
Re:
Huvudsaken är att det blir lättare men håller ändå
Det går väl ganska fort.... Bara att mäta lite å sen rita. Eftersom det är ett hjul så ritade jag upp profilen sen väljer Revolve. Det funkar bra Jag har dock inte ritat upp det EXAKT på millimetern. Men hyfsat stämmer det. Jag ska rätta till de mått som inte stämmer 100% sen inför fräsningen.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
|
||||||
|
Hej hej på er alla motorgalningar! Nu har det hänt lite till ikväll
Kastade upp toppen i borrmaskinen för att borra ur ventilstyrningarna lite
En försänkare användes eftersom den kan styra fint i hålet på styrningen
Mycket spån blev det
Jag körde inte rakt igenom utan sparade ca 6mm botten i styrningen så jag skulle ha nått att knacka ut den med
Stoooora insugskanaler är bra
Bra tex när man ska damsuga bort spån....
Dags att plocka fram hammaren Svarvade till ett enkelt don i rostfritt stål (vi har nästan inget annat stål på jobbet)
oh vad lätt och fint de gick att knacka ur nu
Det var allt från Nisses mekhörna ikväll
I morgon blir det nog till att börja lite med svänghjulet.
|
||||||
|
Hej, återigen sällar jag mig till de som tycker väldigt mycket om din bil och ditt mek.
Blir otroligt avundsjuk på vem som helst som har så mycket grundläggande fina maskiner och dessutom kan använda dem på ett bra sätt. Kompressor människa är jag ochså med flera olika sorter "under bältet". Första var Wade och sedan blev det en Autorotor....en och en annan avgasfläkt har passerat förbi ochså. Hursomhelst så hoppas jag ge dig ett tips eller två innan det är för sent. Nu kanske inte BMW är lika känsliga som luftkylda VW men jag gör alla svetsjobb först, sedan maskinbearbetaningar som styrningar och säten. Även lite svets på en aluminium topp bygger stora spänningar. Styrningar är ju inte lika känsliga som säten men i alla fall. Som du själv säger, dessa styrningar har ingen kant som säger stopp om de börjar flytta sig. Alltså tips # 2. Sätt en liten ring på styrningen där du vill att den ska säta sig. Seeger kan funka men en helt cylindriskt ring är ju bättre. OM du får överhettad topp och OM någon styrning får för sig att den inte satt så hårt som du ville, så trillar den inte ner. Det har en styrning gjort för mig på en kompressormotor, skittråkigt. _________________ Fredrik Reichel |
||||||
|
Hej Nisse,
Såg en annan kul grej på dina sidor. Har du hittat beräkningsprogrammet Sprintex i Australien någonstans? Kan det stämma att den skotska firman återuppstått på andra sidan jorden? Jag har hört det ryktet förut men inte fått det bekräftat. Jag var nämligen representant för Sprintex skruvkompressorer för 17 år sedan. Firman låg i Skottland och jag besökte dem. På så sätt lyckades jag sälja ett antal av de skotska skruvkompressorerna till Volvo, Saab och plus en annan svensk som tröttnade på oss då en enhet gått sönder i bromsbänken och han inte fick garantiretur av Sprintex. Denne man gjorde allt rätt i att han triggade våra många års svenska anor av skruvkompressortillverkning till att även göra bilvarianter. Autorotor och Lysholm är resultaten. Sprintex dog ut. Du har till och med lyckats publicera en sida med just en sådan Autorotor som jag nu har haft till min VW i många år. En OA 3150. Tycker att du tänker rätt med dina ideer om Vortech och släppventil. Mycket intressant. _________________ Fredrik Reichel |
||||||
|
Re:
Jag tycker det är så roligt att skriva och lägga ut bilder när man får så trevlig respons, tack! Nja, jag inser att det är mycket att göra så KANSKE rullar den ur garaget inför första mappningen på sommaren. Och jag har några dålda kort i skjortärmen som gör att bygget tar ännu längre tid. Ska dock skriva om det en annan gång när bilder finns.
Tackar! Det är kul när folk gillar bilen och vad man gör med den. Men det finns ju så många andra som gör trevliga saker, typ kolfiberbaggar!! (Låter nästan som nån insekt..)
Jo BMW topparna är känsliga för svetsning om den görs på fel sätt, eller för och eftervärms på fel sätt. De kan sedan spricka ganska lätt med lite otur. Men killarna på PPF kan sin sak och har till och med tagit fram ett speciellt tillsatsmaterial som passar de gamla BMW-topparna. Så ihop med erfarenheterna kring detta sägs det inte bli några komplickationer alls vid svetsning, man ska i princip bara kunna sätta ihop toppen och köra efteråt. Jag ska dock slipa in ventilerna för säkerhetsskull när man ändå har isär allt. Appropå ventilstyrningarna så är de ca 4 hundradelar större än hålen de ska ner i. Om jag värmer upp toppen till 120 grader (vilket jag testat) så ökar bara hålet i toppen 1 hundradel. Det i sin tur borde innebära att toppen måste bli 400grader innan ventilstyrningarna kan börja röra sig, förutsatt att ventilstyrningarna inte skulle ändra temp. Men varmt lär det bli i tex avgaskanalerna, så det är väl därför styrningarna ska sitta så hårt??
Jasså!! Representant å allt! Njae... jag vet inte var jag hittade programmet ärligt talat. Jag vet inte heller hur väl det stämmer. För det är ju ingen skruvkompressor jag ska köra med. Tyckte dock det var lite intressant att kolla vilket luftflöde som blir vid olika laddtryck på min motor, och självklart vilken ca effekt som man kan tänkas få. Programmet säger 380hk vid 1,2 bar, 2,5 liters volym och 7000rpm.
Ja Wastegatestyrningen av laddtrycket ska förhoppningsvis bidra till att jag får ett lite högre tryck på hela registret. Jag vet dock inte hur det blir när man börjar dumpa luften och kompressorn ändå får jobba på. Kommer den dra lika mycket hästar när den får jobba för fullt när jag släpper ut luften, eller blir det lite lättare för den eftersom luften efter kompressorn inte kommer ha lika högt tryck att jobba mot i röret efter kompressorn? Förut ville jag bestämt ha en OA 3150 i min bil, men sen kom jag på att jag inte vill ha det vinande ljudet under huven, så det fick bli en Vortech istället. Visst låter den också lite, men det är mest på tomgång som jag har förstått det. Idag fick jag nya styrningar på posten, hoppas de har rätt storlek nu, så jag kan få i dem. De förra var ju 2 tiondelar för små = trillar rakt genom hålet
|
||||||
|
Hej Nisse,
Vet inte om det är du eller PPF som stoppar i styrningarna men visst ska man värma toppen på en elplatta. Den ska var så varm att det precis börjar fräsa när man spottar på den, inte mindre men inte heller mycket mer. Dina 120 grader låter perfekt. Men du nämner inget om att kolsyrekyla styrningen? Det är standard ruting och ger just mindre stress vid isättandet. om man inte gör det och i stället "driver" i, så finns risk att man tar bort någon av de dyrbara hundradelarna. Detta är ochså en anledning varför det är lättare att ha ett stopp när styrningen trillar på plats utan att behöva drivas. För det är så, om man har styrningen i en liten kåpa vid flaskan och bara duschar styrningen i ett par sekunder, så räcker det. Handskar och tång, styrnigen sitter på en dorn och vips ner i toppen. En snabb efterduns med liten blyklubba utan större behov att driva och du har monterat den perfekt. Har aldrig sett hur man gör om man inte har ett stopp på styningen men med lite klurighet så kan man nog få till ett slags stoppdon som ser till att den sätter sig exakt lika. Låter dock jobbigt jämfört med att modifiera styrningen. _________________ Fredrik Reichel |
||||||
|
Re:
Hej hej! Jag hade väl tänkt stoppa i styrningarna själv. Vi har tillgång till flytande kväve här på jobbet, så om man stoppar ner dem i det, så lär de väl krympa lite (ca -170 grader). Sen funderade jag på att sätta upp toppen i fräsen och då var tanken att trycka i dem genom att veva upp fräsbordet med toppen mot något jag sätter i chucken. På så sätt kan jag ha ställt in ett värde på digitalen som jag ska nå för att de ska hamna på samma nivå. Vi får se hur jag gör. Om det går åt skogen kan jag alltid borra ur styrningen igen, beställa nya och be tex de som svetsar toppen att sätta i dem Jag vet att när man pysslar med att krympa fast saker så har man inte många sekunder på sig innan skiten sätter sig... Så ett spår med segersäkring kanske ändå är en fin idé som du hade
Jag snackade med en kille som bytt styrningarna i sin BMW-topp och han påstod att det bara hade varit att knacka ned dem utan nån kylning eller värming av nått. Så värmer jag och kyler så går det nog en aning lättare
|
||||||
|
Idag gjorde jag ett försök att få i de nya ventilstyrningarna i toppen. Hålen i toppen är 13,22mm och styrningarna är utvändigt 13,26mm så det blir till att kyla styrningarna så de krymper och värma toppen så den sväller lite. Problemet är ju som sagt att de inte har något stopp heller... så det gäller att få ner dem till rätt nivå.
Klockan 14 är det fika på jobbet, och jag kastade då in toppen i värmeskåpet för att värma upp den till ca 120grader
Vid 16 snåret gick jag upp till ett kemlab våningen ovanför och bad om lite flytande kväve att doppa styrningarna i I morgon har vi möte, undrar vilka som vill dricka Te då......
För att testa lite på ett ungefär hur mycket metall kan krympa i flytande kväve, svarade jag till en bit så den blev precis 23,00mm i rumstemp
Sen fick den bada i Tekannan tills det slutade koka (det kokar om det är nått varmare än -170c man stoppar i) Så när det slutar koka så vet man att detaljerna är nere i temp
Efter badstunden minskade storleken ca 0,3%
Då var det dags för styrningarna att ta ett dopp
Först kokar det som sagt
Sen plötsligt slutar det, och då är det dags att trycka dem på plats i toppen. De krympte från 13,26 till 13,215mm ungefär
Det enda jag hade att pressa ned dem med var fräsen, så jag satte upp vinkelhyllan och en stång att trycka med
Ingenting här, ingenting där.......
Men HÄR!!!
När halva toppen var full med styrningar, lade jag den en andra omgång i värmeskåpet så den inte skulle tappa för mycket temp innan jag fortsatte med avgassidan
Man var ju lite nervös att det inte skulle funka, men efter 1,5 svettiga timmar var det klart
Det gick rätt bra, kanske blev det lite skavmärken, men inget allvarligt som tur var
Frågan är nu om styrningarna skall brotschas eller ej? En firma jag snackade med tyckte det var lämligt.. De som sålde styrningarna (Motor Nord) menar på att det inte alls behövs
Nej nu är jag trött, ska dra hem å behöver inte fundera på om ventilstyrningarna kommer passa längre
|
||||||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Varje gång man är inne och läser på din tråd Nisse blir man bara imponerad över allt flit som du har för dig!!!
Mycket bra jobbat måste jag säga!!! _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Re:
Beror på hur tjocka ventilskaft du har om du ska brotscha! (samt innermått på styrningen monterad) Ingen bra grej om ventilena fastnar... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
en enkel lösning att ha som mått när man pressar i styrningen är att att svarva en hylsan som går att trä över strynignen. anpassa längden på den så att den tar i godset på toppen när man har fått ner styrningen till rätt mått..
men du löste det ju mkt snyggt ändå!! men om någon annan någon gång funderar på hur de ska göra. detta är f.ö en av mina favorittrådar. snyggt hantverk, snygga bilder, bra redovisningar av tankegång och tillvägagångssätt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
|
112 besök senaste veckan (1028032 totalt) |