Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
48 besök senaste veckan (195316 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Egentligen är det lite skämmigt... Här har man varit på rejsa sen tidernas begynnelse, alltid varit utrustad med en mer eller mindre bananpassad bil, och inte ett ord har man skrivit i nån egen biltråd. Så, på allmän begäran (i alla fall av FredrikÅ, Herr Birgander och min gamla vapendragare Bo H) kommer här en:

Förresten, jag kan ju passa på att göra en snabb resume om hur jag, eller om jag skall vara helt ärlig vi, för farsan är med på spektaklet han med, hamnade här.

1996 var det dags att köpa min första bil, och eftersom jag varit smart nog att anmäla mig till en licenskurs kunde alla planer på jänk, Merca S-klass eller gammelbil avskrivas. Här var det sportbil eller i sämsta fall GTI-räser som gällde. Efter att ha avskrivit en 240Z som var så rostig så att jag kunde sprätta upp trösklarna med pekfingret, och tagit mitt förnuft till fånga och nobbat en förföriskt läcker GTV6 helt utan historia ("Topparna är renoverade, fast nu har den börjat ryka igen. Men det fixar väl en händig kille som du?) hittades:



i Lidköping. Sex dagar senare var det licensåka på Anderstorp och fram till 2000 tjänade hon mig troget som allt i allobil. Fin nog att åka på gammmelbilsträffar i, bekväm nog att åka långt med, pigg nog för gasaträffar och fortfarande den mest underhållande bilen i fam. Peterssons alla garage att ta ut på en krokig 70-väg.
Men, jag ville åka fortare, och eftersom jag hade massa kompisar i Kalmar SVK som tävlade verkade det vara ett smart steg att börja med det också. Men 924:an kändes för fin att sätta kapen i så den såldes till farsan och



köptes... Jag kan fortfarande inte bestämma mig för om det var en bra sak att göra eller inte. För jag kom ut på banorna, det gjorde jag, men herregud vad det strulade. Man vet att det är illa när ens mor, som var förståndig nog att låta mig vara ifred genom hela tonårstiden, på fullaste allvar frågade om den där bilen verkligen var bra för mig. Nåja, jag lärde mig i alla fall en massa om racing, spårval och att ta smällar med jämnmod. Och lite mindre om att meka bil och vilka ombyggnader som gör vad (som t.ex. att ha kammarna på fel plats i en Alfamotor inte gör ett uns av skillnad i toppeffekten men minskar registret lite, och att även sugmotorbilar med moderat trim och varvtal kan få rödglödgade grenrör ).
Hösten 03 var jag i alla fall så trött på den att jag i det närmaste kräktes på den så fort jag såg den. Dags att sälja m.a.o.

Våren kom och jag hade abstinenser big time. Då dök en annons upp på PCS forum med en 924S till salu i Stockholm. Jag hade lite mycket att göra på jobbet just då så jag kände att jag inte riktigt hann åka och titta på den. Skicket beskrevs som bruksigt och priset var lågt så den kunde ju se ut hur som helst. Synd att jag inte kände någon dä... vänta nu... FredrikÅ hade faktiskt varit nere hos mig i samband med rejsas SS-körning och han kunde ju modellfamiljen. Jodå han både ville och kunde titta och bilen fick OK så jag tog bussen upp och handlade



för 24000:- Den såg visserligen rätt sliten ut i lacken, och det var t.ex. 11 småbucklor i taket, men



gjorde att man satt kungligt och för de pengarna har jag nog aldrig köpt en solidare bil. ALLT satt verkligen på plats och höll för det mesta jag kastade på den.

Så efter lite





-trimning hann jag med Kinnekulle, Knutstorpx2, Anderstorp, Mantorp och Gotland ring. Samt några slaloms. Inte så illa med tanke på att bilen stod stilla hela juni då traktens auktoriserade Porscheverkstad inte kunde lokalesera ett tändningsfel på kortare tid Egentligen är det inte så underligt att höger framhjul såg ut så här



efter Gotland. Vad som är lite spännande är att det är insidan på höger däck som är slitet, och jag ägnade dagen åt att titta på utsidan vänster för att ha koll på läget... Det man inte vet har man inte ont av

Jag kan passa på att nämna att min pappa under tiden hade passat på att krocka den dalablå och sen gett den till mig. Jag i min tur gav den till mamma i julklapp för ett par år sen och den är nu renoverad och får agera veteranbil i familjen då och då. Pappa, ja han passade på att balla ur lite. Han sa han hade tänkt köpa en 924 till men det blev visst en



istället. När jag tänker efter köpte han den mens jag hade Alfan och det gav mig en liten knäck. För enl. Roadsportreglerna skall de köra i samma klass, och det finns inte en chans i h... att min GTV någonsin kom att hänga med en 951:a rakt fram. Och så mycket väghållningsprylar som det skulle behövs för att kompensera hade jag inte råd med.

Nåja, efter ett års körande och utvärderande ställdes den blå av för att jag skulle kunna spara pengar till en massa godis. Det gick sådär... Första året var ok, jag överlevde. Andra året blev tungt, jag kände mig nervig och lite hetsig ända tills att jag fick låna en UrQuattro en månad, då lugnade jag ner mig. Jag BEHÖVDE tydligen en entusiastbil att köra för att må bra. Så år tre köptes



in för att stilla min hunger (all kredit skall till Sorqen för den snyggt tagna bilden som jag knyckt). En 540 kanske inte ses som något särskillt men den har varit mig trogen på SS, runt ringen och i div slalomsammanhang. Dessutom är det en milätare av rang och V8-ljudet och 400Nm får mig fortfarande att fnittra förtjust då och då. Pengapungen däremot krymper skrämmande fort med en sån här i garaget...

Så, även om jag och Karl hade varit i Halmstad hos Fredrik (FSN) och lånat en karossjigg och sen rivit ner bilen till det här



stadiet, för att sen gå loss på



inredningen,



ljudisolering och



annat känndes det avgrundslångt tills dess att jag hade en körbar bil igen

Visserligen hade jag fått en



plasthuv och



ett par dörrar ifrån en kompis vars firma tidigare huserat en Porscheskrot. Tydligen har de suttit på en 924 Carrera-replika som skrotades under andra halvan av 90-talet. nån som känner till bilen? tvåfärgat röd är ju inte så vanligt...

Hur som helst. I vintras försökte jag ta ett ryck med bilen och fick med mig pappa som kompanjon (läs finansiär )



hade nämligen landat i garaget och strax efter det två fortörningsböter. Ironiskt nog ingen av dem körandes 996:an. Men behovet av att få rasta av sig på bana började kännas för honom också (bild copyright Lukas Bramstedt).

MEN, nu uppstod de verkliga problemen... Skulle man kombinera hans, min, SBF:s, PCSR, SPVM:s, SFRo:s och SBP:s viljor så... näää, det gick bara inte. I alla fall inte om man hade under 150k att fixa bil för.
Så jag gav upp...

Men köra bana i år, det bara skulle jag. Skit i oldtimer, Goodwood går att missa, solsemestrar har aldrig varit min pryl, kläderna jag äger håller nog ihop ett år till och köksgolvet ligger nog kvar ett tag till. Det var bara att leta något annat m.a.o.

och så dök den upp, en Porsche, igen...



Så, den 1/5 2008 började äventyret...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Århundradets bikt tror jag bestämt..
hur länge slapp du undan komplett namn i signaturen?

Jag kommer att prenumerera på denna tråd thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Skrämmande länge... Tror det var strax innan Bisting tyckte vi borde vara (hjälp)moderatorer jag fixade det.

och när får fiskebilen sin egen hyllning?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bramstedt
Göteborg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23



Nya bromsar + ny koppling, sen P.P.. sen ska vi leka

_________________
Lukas Bramstedt
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vi ses när jag bromsar mig upp på insidan av dig i nån kurva

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007
Inlägg: 73



Bra skrivet som vanligt! Måste tjuvanmäla dig till bilsport eller nått, kan ju inte bli sämmre!

Är kul att du kommit ut och det ska bli kul att få köra mot dig. Vi får ta den där söndagen på Sviestad i augusti sen

_________________
Douglas Richardson
Mazda Rx-7 FD3S (såld)
Nyinköpt Rx-7 Re amemiya
Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Äntligen fick man veta hela storyn, nu föll pusselbitarna på plats

tur att du är med porsche igen, då ses vi på sviestad 30:e mao !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Regbokstäverna står det för "The Fucking Miracle"



_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



ÄNTLIGEN!! thumbs up thumbs up
Fantastiskt skoj att läsa, det är inte ofta man ser dina blitrådar . Jag hoppas det går bra med "Pelles gamla 44:a" och att vi träffas "aktivt".

Lycka till

P.S: Kanske för mycket begärt men jag hade varit intresserad av en 924 projekttråd.. D.S.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Usch, nu fick ju jag lite dåligt samvete.
Fast du har ju iaf varit här längre så jag har väl två år på mig eller nåt...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Lätt fixat Eddie, du köper karossen av mig (Special price, just for you my friend ) och jag skriver lite lagom snitsigt om alla vedermödor du kommer att få...

Sanningen att säga så grämer det mig lite att jag aldrig kommer göra bil av den. För när vi hade rivit loss allt och skrapat alla skrapbara ytor så hittade vi... ingen rost alls. Jo föresten, lite ytrost uppe där framskärmen möter a-stolpen. 2h med vinkelslip, slipskiva och rostskyddsfärg och jag lovar att det är borta.

Men vinner jag en massa pengar inom en snar framtid så lovar jag att det kommer rulla ut en 933-replika med 968-mekanik, Öhlinare, loggningssystem, racebromsar och allt annat jag drömt om genom åren.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag instämmed med Anton. Dethär var riktigt trevlig läsning!

Jag följer! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
welin
Skogen
Här sen Jan 2007
Inlägg: 79



Vet inte hur många trådar jag suttit o läst igenom, men jag måste säga att denna var riktigt trevlig att läsa! (alla är verkligen inte tråkiga eller dåliga!)

Stor eloge till dig!

Jobba på!

Mycket trevlig läsning

_________________
Alex Welin
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Steffe, jag tror mer på Trasig Fortast Möjligt. Idag t.ex kom jag på att kylaren verkade gjord i papier maiche. Den smulades i alla fall sönder så fort jag rörde den... Fast nu har jag just kört 3 mil motorväg på trean och aldrig varit under 4k, och den extrainsatta tempmätaren rörde sig inte förbi 95 grader. Men det var regn ute så värmetestet får fortgå under helgen. Fast om jag nu skulle saknas på måndag vet ni varför

Men, jag går händelserna i förväg, tillbaka till bilköpet:

Vintern var en klassiker, samma jävla vecka som jag bestämde mig för att bygga på S:en så dök det upp mängder med riktigt bra bilar till vettiga pengar. Men när sen tankarna började vandra åt mer färdiga bilar tunnades marknaden ut rejält. Men https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39338 fanns hela tiden kvar...

Så i april nån gång togs första kontakten och det lät lovande. Visserligen fanns det ett bromsproblem med bilen, men hur svårt kunde det vara att lösa? Ett bromsystem innehåller väl typ sex olika rörliga delar? Tre av dem var bytta och resten hade jag liggande ifrån den mörkblå. I övrigt skulle den se bruxig ut men vara solid mekaniskt. Priset kunde ju diskuteras över vad jag ville ha med.

Finansiären var med på noterna så nu var det bara att jaga släp och dragbil som fick ta en 1080 tung best. Men det var inte lätt... Kan nån förklara för mig vad det är för försöksutskriven stackare som kommit på att de flesta hyrsläp skall få lasta under 800kg? Hur stor är den marknaden? Ärligt alltså, jag bara frågar Jag hade i.o.f.s. ett trumfkort, min polare Andreas. Han är utrustad med BE-kort och en X5 3,0D, vilket är tillräckligt för att få flytta på mindre Catepillars. Men han är också utrustad med nyköpt hus, ett jobb i biltillbehörsbranchen (du kan ju gissa hur våren är där...) och så där 5 seriösa projektbilar. Jag vågade knappt fråga. Men när jag tog gud i hågen så blev bara svaret: "Jag tar mig tid, säg när vi åker, jag har inget planerat jag inte kan flytta." Öjje, jag är skyldig dig EN STOR EN, bara säg till var och när du vill ha något gjort, jag kommer.

Så, den 1/5 rullade ekipaget söderut, och efter en i stort sett smaklös köttgryta på nått truckstopp utanför Lund intogs Ronnies garage. Bilen såg ut ungefär som väntat, plåten rostfri och hyggligt rak (förrutom huven... glömt att spänna fast huven nån gång Pelle?), buren var snyggt svetsad men lite underligt dragen, jag satt bra i stolen även om den inte satt jättefast, däcken var kanske några år (Toyo 881) men det var gott om liv kvar i dem. En provtur på en jäkligt regnvåt avslöjade inget mer än att den vattenplanade rätt lätt och att lådan var förhållandevis tyst (de kan låta som http://www.youtube.com/watch?v=11FuIlLC33k annars. ja, kanske inte riktigt, men nästan) liksom motorn. Oh, just det ja, kopplingen var rätt kass också. Att den tog långt upp är ju en sak, men den kom i gungning också om man halvgasade ifrån läg fart på låg växel tyder på att det var rätt slitet. Lite har jag ju i alla fall lärt av de tidigare bilarna. dessutom fick jag känna på bromsproblemet.
Pumpade man på pedalen fick man upp trycket och då var bromsarna riktigt bra, men lät du pedalen vara i nån miut föll den som en död fiskmås mot golvet. Så småningom tog den, men det kändes INTE förtroendeingivande.
Beväpnad med dessa argument fick jag den för 35k inklusive stol och ratt. Jag var nöjd och finansiären likaså Han och så gott som hela bekantskapskretsen hörde av sig under resan hem. Tydligen var det något stort att jag skulle ut på banorna igen

Nästa steg var bara att få den fungerande, vilket skulle visa sig ta liiiite längre tid än väntat.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

P.P. skrev:
Nästa steg var bara att få den fungerande, vilket skulle visa sig ta liiiite längre tid än väntat.


Jag ser fram emot fortsättningen!
Underbar sportbilsexposé! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Det är ju min bils gamla garagegranne. Grattis!

_________________
Anders Hansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



P.P. skrev:
Lätt fixat Eddie, du köper karossen av mig (Special price, just for you my friend ) och jag skriver lite lagom snitsigt om alla vedermödor du kommer att få...

Sanningen att säga så grämer det mig lite att jag aldrig kommer göra bil av den. För när vi hade rivit loss allt och skrapat alla skrapbara ytor så hittade vi... ingen rost alls. Jo föresten, lite ytrost uppe där framskärmen möter a-stolpen. 2h med vinkelslip, slipskiva och rostskyddsfärg och jag lovar att det är borta.

Men vinner jag en massa pengar inom en snar framtid så lovar jag att det kommer rulla ut en 933-replika med 968-mekanik, Öhlinare, loggningssystem, racebromsar och allt annat jag drömt om genom åren.


Vilket erbjudande thumbs up men jag tror jag avböjer i.a.f. . Hade jag velat ha ett evighetsprojekt så hade det nog blivit något helt annorlunda typ Lancia Stratos replica och räsern jag har nu håller mig och min bankbok tillräckigt sysselsatt .

Behåll 933 projektet. Även om det kommer ta en livstid så tror jag du på det stora hela mår bäst av att ha den kvar .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hade jag bara en helt fuktfri miljö att bevara karossen i så kanske... Men nää, det är bättre att låta någon med mer pengar/motivation/kunskap ta över (fast jag skall villigt erkänna att jag dreglade över http://www.7-indulgence.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.po . . . . just ikväll.)

Meka bil var det ja... Innan bilen hämtades hade jag en vild förhoppning om att hinna köra första deltävlingen i Smålandscupen den 4/5. Men den planen skrinnlades rätt fort efter köpet, det var lika bra att sortera ut koppling, bromsar, oljeläckage, stolsmontage och allt annat innan plågandet började. Sviestad 16/5 däremot kändes realistiskt. Just då i alla fall...

Det första vi tittade på var bromsarna. Felet beskrev jag ju innan och vi konstaterade direkt att huvudbromscylindern, precis som utlovat var utbytt. Bromsbeläggen liksom skivorna hade inte snurrat många varv och någon skevhet kunde inte kännas så det var inte heller det som knuffade bort kolvarna.
Så Karl rev bort anslutningarna till servot och pluggade det. Heureka, problem löst! Det må ha varit tungtrampat, men pedalen tog stabilt på samma ställe.



Så vi började riva. Karl och min kollega Viktor stod för det mesta av rivandet mens jag fick hand om de riktiga idiotskruvarna. Men vadå, de jobbade ju gratis, så jag kunde inte klaga



I vanlig ordning hitade vi mer jobb när vi började rota i saker och ting... När vi som bäst höll på att riva bort servon bad Karl mig hoppa in i bilen och trycka på kkopplingspedalen. Sen suckade han djupt och frågade om jag kände nån i närheten med svets. Plåten runt fästet hade nämligen spruckit pga rost (lite) och utmattning (mycket). Som synes kände jag ingen som kunde göra jobbet just då, utan vi (läs KARL) fick sätta dit lite... ja, vad skall vi kalla det? Material är neutralt och bra på egen hand. Inte snyggt, men förhoppningsvis funktionsdugligt.
Själva servon tog vi ifrån min gamla bil, den hade ju funkat där, så det borde ju gå nu med.



Stolen satt ju inte riktigt fast så det var ju inte mycket tvekan om att slita ur den eller inte för att komma åt lättare nere vid pedalerna. Inte för att en aluminiumskena inkörd i ryggraden fick en på bättre humör men man fick i alla fall plats. Ni skymtar också den aningen underligt dragna buren som jag efter två månaders ägande fortfarande inte fattar varför man dragit som man gjort. Men mer om det någon annan dag.



Hovmekanikern, på väg mot en nyttig lunch bestående av en baguett och en fanta.



Riktigt varför Karl tog sig tid med mig lär jag aldrig få veta. Att renovera någon annans bil borde inte vara prio när jobb och stadsbyte låg tre veckor framåt och ett bröllop var inlagt ytterligare bara en månad framåt. Men jag är honom evigt tacksam för det.

Sen strulade det lite med leveranser av reservdelar och tillbehör så Sviestad sket sig. Kalmar är tydligen en avkrok av stora mått. Det tog bussgodset mindre än ett dygn att flytta ett paket mellan Götet och växjö, men ytterligare tre dagar för de sista 12 milen, suck...

Så vi började demontera mer istället...



-Har du något behov av reservhjulsbaljan?
-Öhhh, njaaae...

och så gick vinkelslipen igång. Så här i efterhand ångrar jag att vi inte täckte för vindrutan

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



P.P. skrev:
Riktigt varför Karl tog sig tid med mig lär jag aldrig få veta.


Saken är den att om man hjälper någon med deras bil kan man dra när det inte är skoj längre och sedan dela äran när det funkar.

_________________
Anders Hansson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hade det inte varit för att han passade på att flytta härifrån lagom till att den började funka så hade jag köpt det. Att glänsa på internet ger ju inte riiiktigt lika många poäng

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hur många har du nu, jag får ihop det till tre?

924 blå krockad
924 blå demonterad
944 brunmetallic

Det är ett sunt antal. thumbs up

Lagom många. Färre vore en skandal.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
1, 2, 3 ... 23, 24, 25   >>
48 besök senaste veckan (195316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande