Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 4wd? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (22708 totalt) |
Någon här som driftar med 4wd bil? Har lite funderingar på körsättet, jag har väldigt svårt att få till ut planingen av sladden. Blir alltid världens herrejösses retursladd/ryck när det skall gå rakt fram. Kliver jag av gasen sakta med säkert(som jag gjort när jag kört rwd) övergår sladden drastiskt till understyrning och jag måste börja ratta innåt i svängen istället? Hur gör folk som driftar 4wd för att få det att bli silkeslent?
|
||||
Tror inte att det är så många i Sverige som driftar med 4wd faktiskt.
En av anledningarna kan vara att det inte är tillåtet att tävla i drifting med 4wd. Plus att det är mycket svårare /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
I Norge körs det endel med 4WD men där är dom ju lite tokiga, då brukar det vara ren show bara.
Men visst går det, men det krävs ju lite mer pulver än med RWD. MvH Mattias _________________ Mattias Björkdahl Banbil: Saab 9-3 Aero Vinterbil: Bmw 316i E30 |
||||
Körs inte drifting i Norge med 4wd det körs bredsladd & buskörning. Det krävs en herrejösses massa effekt för att det skall funka. räcker inte med dubbla orginaleffekten på exempelvis en Subba eller evo _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Martinssons Gereral Lee Audi Han åker väl med en 500-700hk någonstans om jag inte missminner mig /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
_________________ Markus Jonsson |
||||
Äh, bara det inte är torrt på vägen räcker orginaleffekten i min Subba för att få den att sladda. Däremot så kräver det mer eller mindra dubbla ingångshastigheten jämfört med Silvian jag hade innan jag lämnade landet Lite läskigt till en början, men man vänjer sig vid allt Genereal Lee Audin känner jag till, men jag har svårt att tro att han inte skulle kunna komma av gasen försiktigt i den bilen, med den effekten. Var mer ute efter om det fanns folk som försökte sig på det här med drifting med mer moderata effektuttag ur sina 4wd bilar, men jag var visst ensam på den fronten Återkommer väll med rapport när jag fått stil på det hela |
||||
Hmm. Funkar det inte att bara hålla fullt på gasen, och styra den rakt? |
||||
Vad jag vet så ska man väl i en 4wd sladd hålla gas hela tiden, ända tills man får upp bilen rakt.
Så som bear säger i sitt inlägg ovanför. Men jag har aldrig kört 4wd själv så jag kan inte garantera att det är så man ska göra /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
Man får åka lite som med en FWD bil, brutalt in i kurvan gärna med förställ åt "fel" håll, sen är det bara stå på fulla spjäll genom hela kurvan, oftast kan man hålla hjulen rakt och sen styra emot lite för att räta ut.
Gasen ska du inte släppa för än det är dags att bromsa för nästa kurva tycker själv att körstilen är mer lik FWD än RWD, men det beror väl kanske lite på hur kraftfördelningen är på bilen i fråga bara öva på men inte på våra svenska vägar _________________ Mattias Holmgren |
||||
jag har för martinsson kör svetsad mitt diff. eller låst. har för mig många i norge kör med det med i sina audis tex. man måste våga mer och ha duktigt med effekt om det ska funka på torr asfalt.
stian (har jag för mig han heter) driftar ju ganska duktigt med escorten. hehe _________________ Fredrik Wiell |
||||
Bara o kolla här Andrew.
Man måste ratta något kopiöst mkt med 4wd. http://jp.youtube.com/watch?v=lwMHQh mestadels står framhjulen åt fwd hållet. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
http://jp.youtube.com/watch?v=JpaY4v
en klassiker - som visar vad man gör med 5-600hk _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag brukade framföra en Seat Cordoba i sidled en hel del förr i tiden, men jag vet inte riktigt om jag tycker att det år så många likheter mellan den och Subban jag kör just nu. Som jag gör nu så kommer jag in i svängen mer eller mindre som jag gör vid vanlig bankörning, bara att vid turn-in så kör jag utåt i kurvan och gör en "scandinavian flick" varpå kryckan åker i , således är jag redan vid turn-in fullt uppstäld i den färdriktningen jag skall färdas i efter kurvan. Halvvägs fram till apex släpps kopplingen upp med gasen i läget "fullt ös" och härefter korrigeras färden med ratten. Men jag lyckas nästan alltid få mer vinkel innan flat-out vilket gör att bilen inte är perfekt uppställd när sladden väl skall vara slut, och det är just den här biten som jag har svårt att få till utan ryck. Funderar på om jag vid turn-in inte ska få ut baken så brett, då borde jag få till utgången perfekt. Men risken blir att om jag råkar ut för lite understyrning i det här läget hamnar jag av kurs på ett mindre milt sett med tanke på området jag övar på. För övrigt har jag Japansk asfalt under däcken, så oroa dig inte över de svenska vägarnas säkerhet
Jo har nästan förstått det, skillnaden här är att i en FWD när du tappar sladden och behöver ratta inåt i svängen så har du kryckan för att få baken att tappa fästet igen. I en AWD med massvis med effekt är inte det heller något problem om du bara fortsätter hålla på gasen, men med min moderata effekt så tappar jag helt sladden så fort jag råkar ut för understyrning och måste börja ratta inåt i svängen, oavsett om jag går av gasen eller fortsätter hålla fullt. Har funderat på om man skall sätta på snäppet smalare och halare däck bakpå bilen, det kanske borde hjälpa en del. Har för övrigt även varit ute och gett mig på lite sladdande i fullt torra vägförhållanden, och det går också visar det sig! Kräver dock lite för höga hastigheter för att jag skall vilja öva på det utanför en avskiljd bana med hyggliga avåkningszoner |
||||
tänkte skriva en massa tips, men kom på att... jag har väldigt begränsad 4hjulsdrifts teori i huvudet, och en 325ix sladd i benen/armarna...
så jag föreslår att du bara övar tills du får det rätt...är du osäker om du gör rätt... kolla om du kör ifrån alla på sladd... då gör du rätt.... så slipper jag skriva en massa information som du förstår själv ändå--... _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||||
_________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
Det där är ju hans gammla general;) Här är den nya. Den jag snackade om! http://www.garaget.org/?car=62863 960hp, jag hade nästan rätt:) _________________ Tobias olander |
||||
Allmänt banåkaforum 4wd? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (22708 totalt) |