| |
|
icemannen
Kalmar

Här sedan: 23 Okt 2005
|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Micke R1
Åkersberga
Här sedan: 03 Sep 2005
|
09 Jan 2009 20:43
|
|
|
| Citat: | | jag har både hojspjäll och jenvey hemma på hyllan att studera om du är sugen att jämföra |
kallerman
varför duger inte hojjspjällen på din o trimmade Opel snurra ?
| Citat: | | R1 Micke skulle få kalsongskott om du skulle få bra med effekt i och med att du kör med likadan Ecu som han. |
Ja nisse när ska du bromsa din puffra ? _________________ Michael Öhrström |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Micaelaman
Vallentuna

Här sedan: 16 Feb 2004
|
09 Jan 2009 22:23
|
|
|
När det gäller ECU så har jag bara erfarenhet av Megasquirt. Sen har jag tittat lite lätt på Motec och MBE.
Vems använder ju samma programvara som Megasqirt för att mappa och konfigurera.
Det enda jag kan säja om Megasquirt är att det är den grejen på min bil som har krånglat minst. Å andra sidan säjer många att Megasquirt är dåligt. Vad som är dåligt med det har dock inte gått att få ur dessa personer.
Detta får mig att dra slutsatsen att det mer handlar om att lura sig själv att sin märkes ECU är så mycket bättre i och med att man har betalat 10-20' för den.
En annan förklaring kan ju vara att MS saknar viss funktionallitet men hittils har jag inte sett nåt behov av mer funktioner. _________________ Micael Åman
Petrolhead and all around nice guy |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Westfield
Danderyd - Stockholm

Här sedan: 17 Dec 2002
|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Micke R1
Åkersberga
Här sedan: 03 Sep 2005
|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta

Här sedan: 03 Sep 2004
|
10 Jan 2009 11:11
|
|
|
Kan du inte köra med original sålänge?
Det funkar väl en stund? om du skippar mc-spjäll alltså.
Jag skulle vilja ha en Zetec i min Kombi. Mest för att få en mer modern motor. (Som inte luktar så illa när man kör med den, känner mig som en miljöbov ibland) |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Westfield
Danderyd - Stockholm

|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Joakim Winkler
Karlskrona

Här sedan: 28 Sep 2003
|
10 Jan 2009 13:07
Re:
|
|
|
| Westfield skrev: |
on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också? |
2,5L också numera. _________________ Joakim Winkler |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
icemannen
Kalmar

|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sedan: 17 Apr 2004
|
10 Jan 2009 13:13
Re:
|
|
|
| Westfield skrev: | on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också? man måste inte heller ha spjäll, går oftast med lite hempul att ordna ett plenum och enkelt spjäll för att hålla kostnaderna nere. MegaSquirt har väl alla hört mest gott om, eller? Låter helrätt och hade inte jag ramlat över ett MBE hade jag gått den vägen själv.  | Du kan hitta 3,5 V6or också med det namnet om du har (eller vill ha) för tung bil att släpa på.
Zetec-SE/Sigma 1,6 då? 101 besiktningshästar och 160 möjliga med tillgängliga medel (custom kolvar, stakar, vev etc så kanske man kan lura ut 200).
Zetec-SE är ju den "lilla Duratecen" (avgas/insug på samma sidor, moderna högflödes port/ventiler etc) och ska tydligen vara en del lättare (mindre stor eftersom MCmotorer alltid finns som referens).
Men att kunna leva med så lite effekt gör ju att det gäller att vara anorektisk och hamna under 600kg körvikt.
Det skulle vara skoj med viktskillnader mellan installerade Zetec (1.8, 2.0), Duratec (2.0, 2.3) och Zetec-SE. Min gissning är att Zetec-SE är något tiotal kilo lättare.
Ford Focus 1.6 är bilen att jaga motor ut, flexifulen kanske är ett bättre utgångsobjekt (vet inte komp kammar etc på den). Jag skulle gissa att Zetec-SE och Duratec delar bultmönster och startmotorplacering men det är ett lekmannaantagande (eftersom jag gissar att de använder samma växellådor). |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Joakim Winkler
Karlskrona

Här sedan: 28 Sep 2003
|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

|
10 Jan 2009 15:15
|
|
|
Mazdas MZR 2,5 är ju dessutom en direktinsprutare (DISI) tydligen. Hur mycket svårare det blir att få till en sån kan man ju fundera (ingen koll om det är detsamma på Fordvarianten).
Men 2.5an har både större slag och borr (89x100mm) än 2.3an (87.5x94mm) så blockhöjden kanske är ännu större än 2.3an (som ju redan är lite stor för karosslinjen på en sjua (?)), men 3mm märks ju inte på håll 
Senast ändrad av Niklas Falk, 10 Jan 2009 15:24, ändrad totalt 1 gång |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Westfield
Danderyd - Stockholm

|
10 Jan 2009 15:19
|
|
|
| Även volvo-femman med turbo på 2,5l i min Focus ST kallas "duratec"... _________________ mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
icemannen
Kalmar

|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta

Här sedan: 03 Sep 2004
|
10 Jan 2009 16:46
|
|
|
Ford har ju kallat vissa bilar Ford "Zetec" med så det där namnet betyder inte alltid att det är en visst typ av motor.
Duratecen är ju olika från bil till bil. Precis som det skrivs i tidigare inlägg.
Så det kan vara i princip vad som helst...  |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

|
10 Jan 2009 17:12
Re:
|
|
|
| icemannen skrev: | men nu har jag slått spiken i kistan och sagt till mig själv att jag ska en duratech
då är bara fågan om vilken
men vad är de för nån motorkod på duratechen 2.0 4cyl | Wikipedia brukar lista det mesta generella (sen vet man aldrig vilken lokal modell/namn/kod grejerna har på skrotar här hemma).
http://en.wikipedia.org/wiki/Duratec
Dvs troligen "Duratec 20" alt "993" från "Fiesta ST, Ford Focus and Focus C-Max" 2001-
Men i Europa heter den Duratec-HE
http://www.burtonpower.com/technical_1/duratec_he.aspx |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
icemannen
Kalmar

|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
icemannen
Kalmar

|
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

|
10 Jan 2009 20:34
Re:
|
|
|
| icemannen skrev: | | sitter det duratech ialla dessa bilar och sitter de nån annan bil?? vilka mazdor sitter dom i? | Mazdornas MZR har alla (?) variabel kamtid och det tror jag du inte vill komplicera det hela med.
Annars är en 2.3 med topp från en MX5a (2.0 MZR) en ganska bra startkombo (mer lyft på de kammarna). |
|
Seven Racing
Meny
Tillbaka
|
|
icemannen
Kalmar

|
|
Seven Racing