Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Svensk klubbracing
Varför TURBO i drifting?
tråden läst  
27463 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2
 
   
koopfan
Skultuna





Här sedan: 17 Dec 2006
Inlägg: 150
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Sep 2008 19:01     Citera

Ska köra min 1a tävling imorrn. Kör Sugmotor V8 4.0L 6-vxl låda m5 3,8 diff. Funkar kanon!



_________________
Emil Koop www.koopfan.se
Vinterbrux: VW Passat Variant Syncro i35 -96
Sommarbrux: Saab 9k A50 2,0T BSR -97
Finbrux: Volvo V50 2.0D -06
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
bear
Kärna (GBG)





Här sedan: 05 Nov 2003
Inlägg: 54
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2008 17:05     Citera

En nackdel som jag läste om med (hårdtrimmad) sug v8 är att kompressionen kan orsaka att hjulen låser sig, (lätt bil) vid gassläpp. Vilket inte är hel önskvärt alla gånger.

Vet att Kenneth Moen hade problem med detta på sin 200sx s15 med v8.


_________________
Björn Svensson - GBG
200sx S13 -92 - http://200sx.kicks-ass.net/bear
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristian Hesselmark
ring knutstorp





Här sedan: 19 Jan 2003
Inlägg: 6929
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2008 17:31     Citera

Lennart frågade ju - Vaför turbo i drifting.

Jag har nu kört min evo lite granna mera för att kunna svara på denna frågan mera bestämt.

jag har så pass litet avgashus att jag inte ens i den skarpaste svängen på Sturup behöver gå ner i tvåan, utan kan där ligga kvar i trean.
laddtrycket börjar mata på redan vid 2500varv & vid 3000varv så har jag redan över 250hk = 1bar

men om jag haft ett monsteraggregat som så många verkar vilja ha, så hade det ju inte funkat alltså.

film på eländet

https://jp.youtube.com/watch?v=8ylas_ZwbL4

k


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
koopfan
Skultuna





Här sedan: 17 Dec 2006
Inlägg: 150
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2008 10:06     Citera

Som jag ser på din köning så har du för lite varv på hjulen så det inte blir nån rök heller, vilket kanske jag förstår är svårt med 250hk. Visst är det bra att du får ladd tidigt så man oftast slipper kopplingsjucka, men om du kollar på filmen under med Mattias BMW 570hk på hjulen så förstår du skillnaden att kunna ligga på 3-4an ist på högre varvtal. Jag märkte själv hur man verkligen kunde köra utan att snurra. Jag låg på 6500rpm på 3an i långa böjen på Lunda och då fasen rök det =)

https://www.garaget.org/video/07n9hgdz0kdp


_________________
Emil Koop www.koopfan.se
Vinterbrux: VW Passat Variant Syncro i35 -96
Sommarbrux: Saab 9k A50 2,0T BSR -97
Finbrux: Volvo V50 2.0D -06
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
påsen
Älmhult





Här sedan: 06 Mar 2006
Inlägg: 238
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2008 11:52     Re: Citera

koopfan skrev:
Som jag ser på din köning så har du för lite varv på hjulen så det inte blir nån rök heller, vilket kanske jag förstår är svårt med 250hk. Visst är det bra att du får ladd tidigt så man oftast slipper kopplingsjucka, men om du kollar på filmen under med Mattias BMW 570hk på hjulen så förstår du skillnaden att kunna ligga på 3-4an ist på högre varvtal. Jag märkte själv hur man verkligen kunde köra utan att snurra. Jag låg på 6500rpm på 3an i långa böjen på Lunda och då fasen rök det =)

https://www.garaget.org/video/07n9hgdz0kdp


Kan lova att det går att ligga på varvstoppet i 3:an-4:an med Kristians evo också.
Vet inte riktigt hur han menar med 250hk = 1 bar faktiskt, kan vara att han har det runt 3000rpm men sen så sticker det nog iväg en del skulle jag gissa på.

Har sett han köra med den och det går att få upp bra ställ i hög fart på hög växel med den om det skulle vara så, gäller bara å kunna hantera bilen då den är ganska så lätt.

/Påsen


_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kristian Hesselmark
ring knutstorp





Här sedan: 19 Jan 2003
Inlägg: 6929
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2008 15:21     Re: Citera

koopfan skrev:
Som jag ser på din köning så har du för lite varv på hjulen så det inte blir nån rök heller, vilket kanske jag förstår är svårt med 250hk. Visst är det bra att du får ladd tidigt så man oftast slipper kopplingsjucka, men om du kollar på filmen under med Mattias BMW 570hk på hjulen så förstår du skillnaden att kunna ligga på 3-4an ist på högre varvtal. Jag märkte själv hur man verkligen kunde köra utan att snurra. Jag låg på 6500rpm på 3an i långa böjen på Lunda och då fasen rök det =)

https://www.garaget.org/video/07n9hgdz0kdp


Rökutveckling från däcken har inget med bedömmningsreglerna att göra - visst du inte det

jag använder alltså 4:an på 4 ställen på Sturups lilla knixiga slinga.


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jockek
Boxholm





Här sedan: 19 Dec 2007
Inlägg: 198
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2009 16:20     Citera

Är det inte rökutväcklingen, farten samt vinkeln på bilen som poängen räknas?
Eller är jag helt bakom flötet nu...?



Mvh
Joakim


_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås





Här sedan: 26 Apr 2003
Inlägg: 18395
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2009 16:29     Re: Citera

Jockek skrev:
Är det inte rökutväcklingen, farten samt vinkeln på bilen som poängen räknas?
Eller är jag helt bakom flötet nu...?

Bedömningskriterier: fart, bredd, racinglinjen och framförande i helhet, om man får tro Bilsportförbundet.


_________________
Feelgoodläsning: http://stockholm.jorgeneriksson.se
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jockek
Boxholm





Här sedan: 19 Dec 2007
Inlägg: 198
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2009 18:53     Re: Citera

Jörgen (Jet) skrev:
Jockek skrev:
Är det inte rökutväcklingen, farten samt vinkeln på bilen som poängen räknas?
Eller är jag helt bakom flötet nu...?

Bedömningskriterier: fart, bredd, racinglinjen och framförande i helhet, om man får tro Bilsportförbundet.


Aha okej, det är så det bedöms!
Jag trodde att de bedömde farten, vinkel, röken och samt racinglinjen som du sa
Men då vet jag nu, tack för svar!


Mvh
Joakim


_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kristian Somogyi
Da Nang





Här sedan: 03 Okt 2004
Inlägg: 3487
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2009 00:14     Re: Citera

Jörgen (Jet) skrev:
Jockek skrev:
Är det inte rökutväcklingen, farten samt vinkeln på bilen som poängen räknas?
Eller är jag helt bakom flötet nu...?

Bedömningskriterier: fart, bredd, racinglinjen och framförande i helhet, om man får tro Bilsportförbundet.


Sen om en del domare räknar in rökmängden under framförandet i helhet kan man ju inte veta.


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jockek
Boxholm





Här sedan: 19 Dec 2007
Inlägg: 198
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2009 15:25     Re: Citera

Krille_hlm skrev:
Sen om en del domare räknar in rökmängden under framförandet i helhet kan man ju inte veta.


Mitt inlägg var menat mer som en fråga men efter att jag nu läst det så ser det mer ut som ett påstående,
vilket det inte är... bara för att inte få några missuppfattningar

om inte annat så ser det ju roligare ut med mycket rök!




Mvh
Joakim


_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo





Här sedan: 23 Dec 2006
Inlägg: 80
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Feb 2009 20:52     Citera

Å för att svara på frågan så är det för att i Japan så var det under många år väldigt billigt att köpa turboladdade bilar istället för att trimma motsvarande sugmotor. Det är mkt lättare att drifta med en 200sx/fc/supra än en ae86. Nuförtiden finns det inga nya bilar att köpa som motsvarar dom gamla och att i Japan köpa en Jänkarbil och trimma kostar vääääldigt mkt mer pengar än att köra med deras egna bilar, som att jämföras med er som trimmar Volvos och kör med.


_________________
Daniel Gardh
Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster"
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
koopfan
Skultuna





Här sedan: 17 Dec 2006
Inlägg: 150
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Feb 2009 12:11     Re: Citera

Krille_hlm skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Jockek skrev:
Är det inte rökutväcklingen, farten samt vinkeln på bilen som poängen räknas?
Eller är jag helt bakom flötet nu...?

Bedömningskriterier: fart, bredd, racinglinjen och framförande i helhet, om man får tro Bilsportförbundet.


Sen om en del domare räknar in rökmängden under framförandet i helhet kan man ju inte veta.


Troligen hjälper det nog till en del iaf! Är ju för showens skull åxå! Mkt fart, bredd och rök borde ju visa att man har kontroll!


_________________
Emil Koop www.koopfan.se
Vinterbrux: VW Passat Variant Syncro i35 -96
Sommarbrux: Saab 9k A50 2,0T BSR -97
Finbrux: Volvo V50 2.0D -06
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Mikael Svantesson
Stockholm





Här sedan: 23 Dec 2007
Inlägg: 278
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2009 00:34     Re: Citera

koopfan skrev:
Troligen hjälper det nog till en del iaf! Är ju för showens skull åxå! Mkt fart, bredd och rök borde ju visa att man har kontroll!

Rök måste ju inte visa att man har kontroll, kan lika gärna bevsia att man har väldigt tung högerfot och mycket pulver.

Går bevisligen att åka väldigt snyggt och kontrollerat utan mycket rök, vore ju synd om man åkte på färre poäng trots detta.

För att lägga några ord till vad tråden ursprungligen handlade om också. Dels är det nog en smakfråga, dels så är det nog inte så illa ändå.

Själv lutar jag definitivt åt japanska bilar och ska det åkas brett sitter jag absolut helst i en sådan. Nu är jag ingen stenhård turboanhängare, jag avgudar små, varvvilliga icketurbomotorer. Men vill man plocka mycket effekt ur en sådan (vilket de flesta japanska bilar har) så blir det för det mesta turbo (slantar och annat tekniskt sätter lite käppar i hjulet).
Så länge man håller sig på ett schysst varvtal och inte har en gigantisk snurra blir det inte så överdrivet mycket lagg.


_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Impreza STI -08
Svensk klubbracing
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Svensk klubbracing
Varför TURBO i drifting?
tråden läst  
27463 ggr 
<<Föreg  1, 2

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.296 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec