Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olika duratec och zetec motorer...
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (50848 totalt)
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Niklas Falk skrev:
Westfield skrev:
on-topic: Kan man inte få Duratec i 2,3L variant också? man måste inte heller ha spjäll, går oftast med lite hempul att ordna ett plenum och enkelt spjäll för att hålla kostnaderna nere. MegaSquirt har väl alla hört mest gott om, eller? Låter helrätt och hade inte jag ramlat över ett MBE hade jag gått den vägen själv. thumbs up
Du kan hitta 3,5 V6or också med det namnet om du har (eller vill ha) för tung bil att släpa på.

Zetec-SE/Sigma 1,6 då? 101 besiktningshästar och 160 möjliga med tillgängliga medel (custom kolvar, stakar, vev etc så kanske man kan lura ut 200).
Zetec-SE är ju den "lilla Duratecen" (avgas/insug på samma sidor, moderna högflödes port/ventiler etc) och ska tydligen vara en del lättare (mindre stor eftersom MCmotorer alltid finns som referens).
Men att kunna leva med så lite effekt gör ju att det gäller att vara anorektisk och hamna under 600kg körvikt.

Det skulle vara skoj med viktskillnader mellan installerade Zetec (1.8, 2.0), Duratec (2.0, 2.3) och Zetec-SE. Min gissning är att Zetec-SE är något tiotal kilo lättare.

Ford Focus 1.6 är bilen att jaga motor ut, flexifulen kanske är ett bättre utgångsobjekt (vet inte komp kammar etc på den). Jag skulle gissa att Zetec-SE och Duratec delar bultmönster och startmotorplacering men det är ett lekmannaantagande (eftersom jag gissar att de använder samma växellådor).



Varför stanna där.
Toyota har ju sin 4A-GE. En sån med ett RAW-kit ger ju dryga 300 hk, och då från en 1.6. Eller varför inte en BDA? Ur en sån klämde dom ju ut 600 hk när dom hade den i Grupp B rally. Sen finns ju den där V8 hayabusan. När man ändå är inne på V8 så är ju en 426 Hemi cool.

Alternativen finns om man är villig att betala.

Det som gör Zetec-E, Opel Redtop och liknande motorer intressanta är tillgången av både motorer och delar. Samma kommer säkert gälla för Duratec inom några år.
Zetec-E och Redtop är hyfsat moderna motorer som man kan komma över för en spotsyver. Trimdelar, reservdelar och kunskap finns i överflöd och till rimliga priser.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micaelaman skrev:

Det som gör Zetec-E, Opel Redtop och liknande motorer intressanta är tillgången av både motorer och delar. Samma kommer säkert gälla för Duratec inom några år.
Zetec-E och Redtop är hyfsat moderna motorer som man kan komma över för en spotsyver. Trimdelar, reservdelar och kunskap finns i överflöd och till rimliga priser.


Väl talat. thumbs up

Zetec-E anses något lättare och "mindre" än Opel Redtop. Fakta som bevisar det verkar dock vara svårt att hitta...(ska man mäta med tillbehör, utan, vatten, olja osv...?)

"Duratec" med alu block är dock lättare än de ovan, och trimdelar osv. lär komma på bredare front på sikt eftersom maskinerna finns överallt inom Ford/Volvo/Mazda.

Jag tycker det handlar om budget och hur mycket du kan smida själv. Här är mitt förslag till beslutsmatris:

Smida själv . . . Lite . . . Mycket
Budget Låg . . . Zetec . . .Dura
Budget Hög . . . Dura . . . Dura

Dvs i bara en av fyra är det Zetec som föreslås

(har jag jobbat som konsult med 2x2 matriser mycket? näääee...)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
tror jag har slagit spiken i kistan och säger att jag kommer ha en duratech
ska bara hitta den rätta donatorn

vart ska man köpa sprängkåpan? denna måste duga
http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13566

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
är de detta svänghjulet som (motorkod CHBB)
som är till 1.8 och som passar till 2.0 (de lätta)
http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx?delindx=32698571&bilkod=2449

På en CJBA eller CJBB

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
icemannen skrev:
är de detta svänghjulet som (motorkod CHBB)
som är till 1.8 och som passar till 2.0 (de lätta)
http://www.lagabasen.se/delinfo.aspx?delindx=32698571&bilkod=2449

På en CJBA eller CJBB


Ingen som vet?
är i behov av infon...

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Micaelaman skrev:

Själv har jag byggt ett par silvertopar. Den sista med trottelhus från GSXR 1000 och Megasquirt. Ihop med lite portning och planing så gav den 187 pållar. Detta med en standard kam. Med en vassare kam borde man lätt passera 200 hk.


Vilken standardkam?

_________________
Per Ferm
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Kollar du Burtons nya katalog så är där ett antal sidor med massa godsaker till Duratech. Min katalog damp ner idag

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
då va de en duratec HE på väg hem till mig och ett 1.8 svänghjul


nu kommer jag till de svåra, hänger inte riktigt med på vad som behövs till dessa
http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13566

eller

https://www.burtonpower.com/product_main.aspx?prodLanding.aspx?CCode=P . . . .
som jag ska ha detta till:
USE WITH CSC004 HYDRAULIC CYLINDER AND MOUNTING SPACER BH5MOE (STD FLYWHEEL)

och en kopplings cylinder till men är de allt som krävs?

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
icemannen skrev:
då va de en duratec HE på väg hem till mig och ett 1.8 svänghjul


nu kommer jag till de svåra, hänger inte riktigt med på vad som behövs till dessa
http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13566

eller

https://www.burtonpower.com/product_main.aspx?prodLanding.aspx?CCode=P . . . .
som jag ska ha detta till:
USE WITH CSC004 HYDRAULIC CYLINDER AND MOUNTING SPACER BH5MOE (STD FLYWHEEL)

och en kopplings cylinder till men är de allt som krävs?


Ingen som vet?

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91


Trådstartare
ingen som vet om de räcker med CSC004, BH5MOE och en kopplings huvudcylinder till:
( https://www.burtonpower.com )

BH5 sprängkåpan




och så nu håller jag på med ett insug till mina fyra små fina spjällhus

nu ska ska jag bara få tag på en motor styrning som är trevlig men jag har inte en anning om vilket jag ska ha...

rätt mig om jag har fel men megasquirt känns som en nödlösning när man har har köpt motor prytlar för över 20k
men vems är väll också semisekventiellt

så de står imellan

Civinco SA500G3
omex 200/600
EMS 4840


vill ha de som är mest för pengarna fast
jag vill inte liksom inte stå med skägget i brevlådan bara för att jag snålade in på sprutet

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



MS & VEMS fungerar ju till mycket och om du sen väljer nåt annat så är det inte mycket "pengar i sjön". Det kan ju tom finnas andrahandsvärde i fungerande lösningar med härva och allt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Olika duratec och zetec motorer...
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (50848 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande