Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-04-09 Sviestad
1, 2   >>
7217 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Tack för en mycket trevlig dag på Sviestad!!!

För mig var det säsongspremiär och mycket kul att åter få ratta Porschen.
Till slut fick jag även fart på Performanceboxen(skit bakom spakarna ) och varvtider och utan att ha studerat dessa i detalj så såg jag i alla fall 1:04:5 blinka förbi.
Men oftast låg jag runt 1:05-tider(utan chikan på bakre rakan och "sneddning" genom "rondellen").

Hur som helst var det en härlig dag med kul blandning av bilar och mycket trevligt folk! thumbs up

Enda smolken i glädjebägaren var att jag lyckades plantera en skruv rakt in i ena framdäcket på banan, eller möjligen depån. Som tur var, såg jag skruvskallen som satt inplanterad i däcket när jag parkerade bilen i depån. Det hade inte pyst ut någon luft, men jag vågade inte dra ut skruven, och tur var väl det, eftersom jag inte visste hur djupt den gått in och inte hade jag något reservhjul med mig(annat än på flaska)! Drog iväg till den närliggande Statoilmacken som visade sig ha en gummiverkstad och som ställde upp och hjälpte till att stoppa in en "plugg" i däcket trots att de precis höll på att bomma igen för dagen(TACK!!!). För skruven hade mycket riktigt gått rakt igenom däcket.
Så det fixades snabbt till det facila priset av 100:-! thumbs up
Sen var det bara ut och gasa igen!

och Åke verkade nöjd med provturen!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Utan chikan och hela vägen ner utan att svänga in i rondellen, borde gått ganska fort mot slutet av rakan för de vassare bilarna där va?

Hur var banan? Torr och fin?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



2fast4u skrev:
Utan chikan och hela vägen ner utan att svänga in i rondellen, borde gått ganska fort mot slutet av rakan för de vassare bilarna där va?

Hur var banan? Torr och fin?


Rakan utan chikan men in i rondellen. Hörde nåt om 220km/h hos någon

Banan var blöt och hal första timmen kanske, men sedan torkade det upp. Det var kul att känna på lite
blött också.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Banan blir ju klart roligare utan chicanen, så det blir lite fart på rakan.
Nya svängen för hojarna är visserligen rolig, men högfartsknicken i 240-270(beroende på moppe såklart) var en upplevelse

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Det var premiär för mig på Sviestad utan chikan och det gav mersmak! thumbs up
och in i "rondellen" är rätt kul det också!
Synd bara att det är så ojämnt vid inbromsningen, så att ABS:en får lite spatt ibland. thumbs down

Åke sa att det gick i 220 km/h på bakre rakan. Själv tittar jag inte på hastighetsmätaren just där, men kan konstatera att fyran går till c:a 200 km/h och jag har femman i en stund innan jag går på bromsen. Så det kan nog stämma.
Synd att man inte hinner få i sexan...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peeter skrev:

Åke sa att det gick i 220 km/h på bakre rakan. Själv tittar jag inte på hastighetsmätaren just där, men kan konstatera att fyran går till c:a 200 km/h och jag har femman i en stund innan jag går på bromsen. Så det kan nog stämma.


Peeter, du har ju en logg från din Performancebox, som du såklart ska klippa in här i tråden.
220 km/h på Sviestad låter.... läskigt...

_________________
--
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77



Tack för en trevlig dag...blev debut i bankörning för mig. Hur kul som helst...och man lärde sig en hel del!

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Peeter skrev:

Åke sa att det gick i 220 km/h på bakre rakan. Själv tittar jag inte på hastighetsmätaren just där, men kan konstatera att fyran går till c:a 200 km/h och jag har femman i en stund innan jag går på bromsen. Så det kan nog stämma.


Peeter, du har ju en logg från din Performancebox, som du såklart ska klippa in här i tråden.
220 km/h på Sviestad låter.... läskigt...

Ja där kan man ju se om det stämmer! thumbs up
Kan man "klippa ut" enskilda varv därifrån?
Jag har som sagt inte riktigt blivit vän med performanceboxen än...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Det gick ju inte alls i 220 km/h

När jag tittar på performanceboxfilen, så visar den att det inte ens gick i 200 km/h.
Lite drygt 196 km/h var det på 1:04:5-varvet.
[/img]

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
och så här ser 30 varv och ett 31:a avkylningsvarv ut, avverkade på 34:10:99:

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186



Väldigt trevlig dag. Nästan 20mil körda på banan och även om jag inte låg över 160 km/h i slutet på rakan (144 Hk) så tyckte jag det blev rätt bra på fart på grejorna ändå. Enda tråkiga var att jag körde lite för mycket rally men då har man lärt sig hur man inte ska göra och hur man ska hantera det. Nu får man väl ut och tömma bilen trippmätare nådde nästan 100 mil när jag kom hem vid 21.30 igår

Hoppas nu på massor med bilder

Peeter körde RIKTIGT FORT thumbs up In mot torparen ser jag honom i min bakspegel långt bak och tänker jag släpper honom på rakan, hann aldrig så fort jag var ur torparen var han förbi hur snyggt som helst.

Upp nu med bilder

/Berra med röd Alfa 155

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
SuneJ
Trosa
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tackar för en trevlig dag !

Trevligt folk, bra instruktörer, god mat och en heldag med banåka. Härligt !

2009-års bansäsong startad

_________________
Sune Jakobsson
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413



Peeter skrev:
och så här ser 30 varv och ett 31:a avkylningsvarv ut, avverkade på 34:10:99:


Vad kul! Maila gärna loggar om du får fram dem. Roligt med lite blandning av bilar under DriftBox->Sviestad här på rejsa. Vi körde alltid utan chicken med skolan och det är få gatbilar som kommer över 200 på rakan skall sägas. Har för mig att Sandström körde Atomen på 1,02, men den är ett effektivt vindfång när det börjar närma sig 200. och som ren kuriosa är det fullt möjligt att köra en Formel Opel på 57-58 sek.

_________________
Johan Bergin
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Kanontrevligt! Så mycket härliga bilar och härligt folk det kom i år också!

Hoppas ni som var deltagare och fick åka med mig några varv fick ut något av det. Jag hade iaf kanonkul när jag skjutsade folk och även när jag stod vid sidan av banan och studerade olika spårval och körstilar...

Körde slut på vänster framdäck (behöver definitivt mer camber, kordan är framme på yttersta kanten på slitbana), tappade 1:ans växel och körde soppatorsk 2 ggr... så bilen fick slita hårt idag! thumbs up Nu har man lite att åtgärda i garaget (nya R-däck bokades via telefon direkt från banan).

Ser fram emot Kinnekulle nu...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hela dagen var mycket lyckad. Min målsättning var att lära känna den nya bilen. Har gått från
fwd till rwd. Kände mig ganska bekväm med bilen mot slutet av dagen.

otroligt vad man kan förbättra sig med instruktörshjälp. Vill man vara doktor efterklok skulle jag
tagit mer hjälp av instruktör, det hade säkert varit möjligt. Men dagen gick fort, det är ju såå kul
att nöta bana.
Gott om plats på banan och ingen prestige gjorde det möjligt att i egen takt
utvecklas under dagen. Tog det själv lugnt och fokuserade på spårval. Hålla fullt på rakan
kunde jag redan innan

Trots bilvalet visade sig Alfa-folket vara riktigt trevliga människor. Hoppas på fler
tillfällen att åka med er klubb.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Då var årets "höjdpunkter" igång med en "kul på hjul-dag" under trevliga former med en massa kul bilar och chaufförer med bisittare.
Bra arr. med tips om att hålla sig på det svarta och det lyckades man med för det mesta.
Fick en bra koll på vilka bitar som "addats" i vinter som funkar och vilka som måste "sväras på" lite till för att få dem att sköta sig.

Sen får man inte glömma att Sviestad- banan är "hur kul som helst" att köra.
En av mina favoriter helt klart.

Får väl tacka gänget som gjorde "det". Vi ses igen!! thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Är denna bansträckning ny för i år låter super bra så fall

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Fint väder var det verkligen!

Tack för hjälpen Marcus och ni andra, toppen!

om du undrar varför jag körde hem så försiktigt Marcus, så hade jag visst en stor hink vatten på passagerargolvet.

_________________
Daniel Axelsson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



jbergin skrev:
och som ren kuriosa är det fullt möjligt att köra en Formel Opel på 57-58 sek.


Är det utan chikan? Annars måsta jag trampa hårdare på gasen tror jag

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det var en riktigt trevlig dag även för oss instruktörer. När vi har förarkurs har vi åkt utan chikan då det inte tillför något. Som någon sa, gasa på rakan kan redan de flesta så den är en bra sträcka att ge instruktioner på till nästa kurvkombination. Sviesta är en perfekt övningsbana och för klubbåkning. Den har en hel del klurigheter som gör den till en "storhet" bland svenska banor även om den inte passar att åka stortävlingar, STCC och F1 på.
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77



Ingen som råkar ha lite bilder?

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Eftersnack
2009-04-09 Sviestad
1, 2   >>
7217 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande