Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-05-02 CAR Challange Gelleråsen
1499 besök totalt
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471


Trådstartare
En liten rapport

Dagen började kl. 04,00 med uppstigning. Vid kl 06.00 var bilen packad och tankad (alltså inte full. ) och vi rullade uppåt de 16 milen till Gelleråsen.
Väl framme packades bilen ur och alla förberedelser gick utan problem. Igino som besiktigade bilarna på morgonen hade inget att klaga på och den nya hjälmen med HANS fick jag i handen av Marcus Moberg från LM-motorsport.
Klockan 09,30 började förarmötet och jag fick reda på att vi skulle ha 2 pass träning innan kvalet. Detta passade mig mycket bra då det mesta på bilen är bytt och att jag inte hunnit testa innan.

Pass 1 (Träning)
Kom ut lite efter de andra då jag var ovan vid HANS systemet. Testade bilen 2 lugna varv sen började det lukta rök i bilen så jag gick i depån. Mekanikerna konstaterade att det bara var värme färgen som brändes fast och inget att oroa sig för. Dock var det en massa kylarvatten i motor rummet, slut på de passet.

Pass 2 (Träning)
Efter byte av en slangklämma så kom jag ut i tid och bilen gick mycket fin. Vinterns ombyggnad har verkligen lönat sig. Testade lite olika bromspunkter och vid Eges blev det lite som slaget vid Lytsen och vissa undrade om jag försökte blinda resten av fältet. Bästa tid 1:21.538.

Pass 3 (Kval)
Bilen fortsatte att gå bra även om den understyr lite in i de långsammare kurvorna. Bästa tid blev 1:21.129 och en 9 plats i starten. Bakom mig en Ferrari 348 Challange.

Pass 4 (Race 1)

Jag kom exakt 1 varv eller rättare sagt fram till startpunkten sedan dog bilen. Vid uppställningen så tog det lite tid och jag slog igång fläkten till motorn eftersom den började bli varm. Detta resulterade att huvudsäkringen gick i bilen. Något som konstaterades efter ett lopp jag fick se från sidan, > !!

Pass 5 (Race 2)
Bilen var nu uppsäkrad och jag startade sist. Alltså bara att kolla framåt….
Starten gick bra men tyvärr blev jag lite trängd av först en Ferrari och sedan av Benny i en likadan bil som jag. Alltså var jag sist efter kurva 1 också. På de följande 4 varven så kämpade jag mig förbi Benny och Ferrarin och jag såg att jag tog in på bilarna framför men jag han aldrig ikapp dem. Ferrarin var jag nog om 3 gånger men han hade mycket mer hästar på rakorna och tog tillbaka platsen. Jag trodde att jag kört om Benny några gånger men han var stark och höll sitt spår och tvingade mig att backa av. Men skam den som ger sig….
Bästa tid blev 1:20.958 vilket jag är nöjd med. thumbs up

Nästa rejs är på Knutan i slutet av juni. Kanske man ska slänga ur extrastolen och köra klass 3?

Tills nästa gång
Richard Eliasson
#44
CAR Challenge
Klass IV

p.s film och bilder finns snart på www.lastplaceracing.se d.s

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Men fö he Rikard. Gelleråsen heter det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



fast strax till söder om banan ligger orten/byn/platsen. Gälleråsen, kanske körde han där ?

finns säkert någon intressant historisk ankedot till namnskillnaden, kanske för ytlänningar skall kunna skriva namnet ?

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Förmodligen internationella gäster, Gälleråsen är väl grusgropen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471


Trådstartare
ja ja. Nu har jag ändrat...

det var välll odbidheten såmm sattä in.

/R

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Eftersnack
2009-05-02 CAR Challange Gelleråsen
1499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande