Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Sömsvetsa, bra eller dåligt?
2 besök senaste veckan (4999 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Håller på att bygga om bilen en del (som de flesta andra här) och funderar på det här med sömsvetsning. Har hört att karossen blir styvare men att det finns risk att den spricker. Detta beror väl också på hur man gör det antar jag. Är det överhuvudtaget lönt att lägga tid på eller är skillnaden marginell?

Som ni förstår så VET jag ingenting om detta, men har HÖRT en massa. Vg hjälp mig reda ut detta..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rikard Carlsson skrev:
Håller på att bygga om bilen en del (som de flesta andra här) och funderar på det här med sömsvetsning. Har hört att karossen blir styvare men att det finns risk att den spricker. Detta beror väl också på hur man gör det antar jag. Är det överhuvudtaget lönt att lägga tid på eller är skillnaden marginell?

Som ni förstår så VET jag ingenting om detta, men har HÖRT en massa. Vg hjälp mig reda ut detta..


Vet ej heller något om nyttan av det i efterhand, men tror mig veta att vissa årgångar av RS är helsvetsade när motsvarande Carrera är punkt- eller intermittentsvetsade!

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rikard// Är det 02:an? Har sett många helsvetsade 02:or, verkar inte vara några större bekymmer. Antar att du har ett par folk med egna erfarenheter om just detta i din omgivning

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3976



Ingen expert på området, men när jag hade min bil i bitar så pratade jag med lite race- och rallyrävar på både hobbynivå och gamla fd. rallybilsbyggare på elitnivå. De tyckte jag skulle sömma karossen, och då främst i framvagnen (men det är väl mest modellspecifikt). Fick även rådet att inte helsvetsa för "då kan den spricka när du hoppar med bilen...". Tror nog inte det blir så mycket hoppande för min del, men struntade ändå i helsvetsandet....

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Helsvetsa är nog inte att rekomendera det slår sig lätt och kan bli spänningar i materialet.
Intermittens-svetsa (tex 20mm svets, 30mm mellanrum, 20mm svets osv.) däremot förstärker nog en del tror jag iaf...
Huruvida karossen blir mkt styvare eller inte vet jag inte men det borde förebygga sprickbildning och att punktsvetsar släpper iaf.
Har intermittens-svetsat stora delar av karossen på min räjser och mer ska göras.

Hur går det med 02:an? Vad har du för planer?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rikard Carlsson skrev:
Håller på att bygga om bilen en del (som de flesta andra här) och funderar på det här med sömsvetsning. Har hört att karossen blir styvare men att det finns risk att den spricker. Detta beror väl också på hur man gör det antar jag. Är det överhuvudtaget lönt att lägga tid på eller är skillnaden marginell?

Som ni förstår så VET jag ingenting om detta, men har HÖRT en massa. Vg hjälp mig reda ut detta..


om du gör det.
Varför inte mäta upp styheten först?
Det vore väl nått att berätta på forumet, vad detta gav!
Jag har aldrig sett några siffror på sådana jobb, men hört talas om det sedan xxxxx.

Du behöver bara någta meter fyrkants profiler. Ca, 100x50 mm.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Arne skrev:
Helsvetsa är nog inte att rekomendera det slår sig lätt och kan bli spänningar i materialet.
Intermittens-svetsa (tex 20mm svets, 30mm mellanrum, 20mm svets osv.) däremot förstärker nog en del tror jag iaf...
Huruvida karossen blir mkt styvare eller inte vet jag inte men det borde förebygga sprickbildning och att punktsvetsar släpper iaf.
Har intermittens-svetsat stora delar av karossen på min räjser och mer ska göras.


Enligt vad jag "har hört" så ska detta vara en bra metod ja. Alternativt kan man punktsvetsa med massor av punkter.

Min uppfattning är att själva svetsfogen blir så pass stark att den inte går sönder, men att plåten precis på sidan av svetsfogen dels kan bli tunnare och dels kan härda sig lite. Och därför spricker lättare.

När fogen blir till så är metallen smältande precis där fogen läggs och då kan fogen dra till sig lite material precis runt om pga nån typ av ytspänning. Då blir det lite tunnare där.

Jag är ingen utblidad svetsare, men det där är min hypotes i alla fall. När man tittar på brustna svetsfogar så brukar bristningspunkten oftast vara just där också, vilket möjligtvis kan bekräfta hypotesen..

_________________
William Ekström
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Så vad kom ni fram till, helsvetsa eller sömsvetsa? Eller skulle man rent utav kunna punkta mellan varje originalpunktsvets?

_________________
David Lindblom
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



David L skrev:
Så vad kom ni fram till, helsvetsa eller sömsvetsa? Eller skulle man rent utav kunna punkta mellan varje originalpunktsvets?


Jag ställer mig tvekande till att man åstadkommer så mycket styvhetsökning med mera svets. Det är mer en fråga om profilarea.
Eller hur krafterna i stort går genom karossen. Kan man intregrera en bur, så är det en bättre metod.
Däremot om man VET, att det finns ställen där själva fogarna belastas på ett sådant sätt att dom behöver hållas ihop bättre, så är det ok. Eller, att reglerna förbjuder andra metoder mm.
Jag har överhuvud taget svårt för metoder som det pratas om, men som man aldrig fått bekräftat med mätresultat.

Några extra punktsvetsar skadar aldrig och är snabbt gjort.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag svetsade "kända sprickbildningsplatser" på min 318is. Bla tornen fram och kring bakvagnsinfästningen då andra haft problem med just sprikor där. Har för mig att jag läste BMW:s egna erfarenheter om hur mkt vridstyvare M3:orna blev med svetsning av karossen, men har glömt det nu. Markant skillnad iaf.

På våra Saab 9-3 SS så sa Poppo att det var bra att vi inte svetsat alla skarvar fullt ut, det skulle ändå inte göra ngn direkt skillnad på den karossen. Den är "tillräkligt" vridstyv iaf.

Så som Göran säger, där man vet att detgör nytta är det ju inte fel. men frågan är till vilken nivå man ska dra det. Vore kul att testa med en tom kaross.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sparade trådar/FAQ
Sömsvetsa, bra eller dåligt?
2 besök senaste veckan (4999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande