Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
1, 2, 3, 4   >>
18588 besök totalt
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Tänkte starta en tråd om mitt nya projekt. En gammal Alfasud som är tänkt att stå på gridden i CAR Challange innan säsongen är slut. Bilens tidigare historia går att läsa om på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37905

Lite specifikationer:
Motor: 4-cyl. BOXER 1712cc med kolvar från insprutningsmotorn som höjer kompet med ca 1 kg, Weber 36/36, Extraktor-grenrör, Sportluftfilter i originalburk. Effekt gissningsvis monstruösa 120 hk.
Väghålling: Konidämpare, G&M fjädrar, hårdare bussningar, hemmasnickrade schims för mer camber bak. 7,25"x15" alufälgar med Yokoham A038 195/50.
Kaross: Plasthuv och bagagelucka, Makrolon rutor, Airforcevinge på rumpan. Rensad invändigt, GA stol.
Vikt: 820kg med 20liter soppa
Övrigt: Reggad med bur och 1 passagerare.

I sitt nya garage:




Planen för bilen är som sagt att ta ut vagnbok under året och under tiden få så mycket körtid som möjligt på närbelägna Sviestad och Mantorp. Hela projektet kommer att köras enligt "mest kul per krona" eller "hur kul kan man ha och hur bra kan man bli i en bil för 25000:-" vilket innebär minimalt tid i garaget och maximalt med tid på banan samt att hela tiden leta efter prisvärda lösningar på de problem och utmaningar som uppstår. Bilen kostnade 15000:- i inköp så jag har gett mig själv 10000:- för att fixa vagnbok och r-däck. Får se om det går. På att-göra-listan finns:
- Besiktiga hos SBP, Bokat till 14/5.
- Ny djup mockaratt för bästa körställning och grepp.
- 6-punktsbälte. Lutar åt ett Sandtler från Rallyimort.
- Kapsla alternativt flytta batteriet (sitter idag bakom passagerarstolen)
- Bogseröglor. Tittar på lösning med lyftstroppar i lagoma längdder.
- Huvudströmbrytare
- Katalysator, SBF-godkänd
- Vagnboksbesiktning
- Fungerande bromsreducering. Bilen är extremt lätt bak (kan nästan lyfta den på egen hand) så för att inte bli omkörd av baken i inbromsningarna behövs nog lite hjälpmedel.
- Uppgradera kamerafäste enligt SBF's nya regler
- Perfomancebox för att maximera min förarutveckling. Är själv ingenjör och gillar att analysera för att förbättra och utveckla.

om det är någon som har tips på prisvärda lösningar kring dessa grejer tas tips tacksamt emot.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
alfasud_matte
Listerby
Här sen Apr 2005
Inlägg: 100



Se där ja!
Ta nu väl hand om min "första kärlek" haha
Ha en trevlig helg Jonas!

/Mattias

_________________
Mattias Haag Hagforsen
Bana=
Bruks=Volvo V60 D5
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Tack Matte. Ska ta väl hand om bilen i mening att den ska få njuta hårda bandagar, men det är ju det den är till för ;-)

Nu är bilen påställd och fick en tur på eftermiddagen till macken för tankning. Kändes riktigt bra med ett skönt klipp i maskinen. Varvräknaren verkar inte riktigt hänga med över 5000 rpm så det får vi titta lite närmare på. Troligtvis monteras en extra varvräknare, som jag har liggande i garaget, ovanpå insturmentpanelen så att den ligger ra i blickfånget. Ratten skymmer orginal varvräknare lite grann, så det blir nog bästa lösningen i alla fall

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Då var besiktning hos SBP bokad till 12/5 i Tranås, så bilen ska få sig lite kärlek innan dess.
- Installerat vindrutespolartank och fått igång pumpen med hjälp av lite magisk WD40.
- Inspekterat bakbromsarna. Höger bak ligger an rejält så den måste få en genomgång innan besiktningen. Beläggen var det inte så mycket kvar av så jag beställde en ny uppsättning från Alfisti Raing. Vet inte om de är prisvärda, men med så kort tid kvar till besiktning hinns ingen vidare efterforskning med.
- Monterat GA racingstolen och flyttat den andra stolen till passagerarsidan.

Har även anmält mig till Östgöta Sportvagnsklubb, som verkar vara en aktiv och trevlig förening.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Har plockat av bakoken och brottats med de några dar. Har fått ut två av kolvarna och den ena ser risig ut. Blir att leta reda på något begagnat i bättre skick.


GA-stolen är bottenmonterad på skenor för att kunna reglera framåt/bakåt. Någon som vet om en sådan infästning ställer till vid vagnboksbesiktningen?


En bild på den enkla men välstädade insidan

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Efter att ha härjat med de nya begagnade oken till efter midnatt kändes besiktningen i fara. I morse började jag därför surfa på Bilprovningens hemsida och insåg att de enstaka alternativa tiderna innan planerat shakedown 25/5 krockade med jobb eller annat oflyttbart. Bestämde mig då för att försöka köpa mig ur problemet. Ringde MECA och hör och häpna, de kunde leverara ett nytt vänsterbakok samma dag thumbs up thumbs up thumbs up Dessutom fick jag rabatt 15% för att det var utgående sortiment Dom begagnade oken ska jag nu i lugn och ro renovera upp lägga i bratthalådan. Monterade nya oket och luftade. Nytt är snyggt men dyrt.


Tog en provtur med bilen och allt kändes bra. Lite vibratione rvid hård inbromsning men det avtog efter hand. Ska nog kunna gå vägen på morgondagens bilprovningsbesök i Linköping. Blev några bilder efter turen.




Budgetmässigt har det blivit en del inköp:
- Airforcevinge 1140:-
- Bromsvätska (Mekonomen Dot 5.1), 320:-
- Relä (Mekonomen 40-ED006) och Strömbrytare med gummituta (Mekonomen 35-198-73 och ELFA 40-K-891C) till mitt elektriska utvändiga nödstopp. Har snott idén från någon här på rejsa (Patrik Skogh?)
- Bromsbelägg bak 230:-
- Monteringssats bromsbeägg 30:-
- Bromsok bak begagnade, 200:-
- Bromsok bak vänster nytt, 860:-
- Fälgar 7,25x15 ET35, 1200:-
- 6 st R-däck Yokohama 038 195/50-15 6500:-

Innebär att budgeten är slut redan nu Får bli en budgetjustering uppåt i motsats till vad man annars är van vid dessa dagar.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Då var besiktningen avklarad. Råkade naturligtvis ut för en besiktningsman som hade med sig en "lärling" vilket resulterade i en grundlig undersökning. De var väldigt misstänksamma kring bromssystemet och letade febrilt efter någon balansvåg ellet justerbar bromsreducering. Nu sitter den i bagageutrymmet, så den förblev ofunnen. De verkade dock tycka att bilen var kul att köra för det blev hela tre rundor i kvarteren innan de kände sig "säkra" på att det inte var något mer. Några punkter blev det:
- En bromsslang bak som måste fästas i karossen.
- Anligg på vänster frambroms. Ska byta till lite mer räjsiga belägg så då får det bli en ordentlig genomgång av de oken också.
- P-broms, otillräcklig bromsverkan (sitter fram på Sudden). Får sig en duvning i samband med ovan översyn.
- ojämn bromsverkan bak. Det nya oket går förmodligen jättelätt och fint jämfört med det högra. Blir till att se över det gamla en gång till.
- Avsaknad av sluten vevhusventilation. Har sökt lite på forumet och det generella tipset verkar vara att göra en besiktningslösning och sedan köra med öppen vevhusventilation resten av tiden. Är det någon som har tips på hur man bygger en hyffsad permanent lösning med "off the shelf prylar" om man nu vill minimera sin miljöpåverkan och slippa skruva om inför besiktningen? Motorn är ju relativt orginal, så det handlar väl mest om hur mycket man skitar ner den invändigt om man kör sluten ventialation?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Alfa Sud . En riktig skitbil men oj vad jag gillar den .
Har haft möjligheten att köra en för ett tiotal år sedan, grymt kul bil.
Synd att större delen av dom förmodligen rostade sönder första året .

Kul bilval thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Stacken skrev:
Alfa Sud . En riktig skitbil men oj vad jag gillar den .
Har haft möjligheten att köra en för ett tiotal år sedan, grymt kul bil.
Synd att större delen av dom förmodligen rostade sönder första året .

Kul bilval thumbs up .


Tackar för de vackra orden. Måste hålla med till fullo! Känns som man får extrem mycke sväng per krona!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Körde en tre-kombo idag. Fick ta med ungarna till jobbet (dagis stängt) i Tranås via tåget. Under dagen fick jag SMS från bussgods att däcken hade kommit. På vägen hem stannade vi till på Bussgods för att titta till "paketet". Det var 6 lösa däck som låg i hyllan. På frågan "får jag med dom på tåget hem?" svarade han "om du är optimist!". Eftersom jag är optimist tog jag dom. Efter att jag kvitterat paketet tog HAN dom på pirra och körde fram dom till tågdörren (Det kallar ja service thumbs up ) medans jag tog två- och fyraåringen och barnvagnen. Väl framme i Vikingstad, där bilen stog, insåg jag nästa problem; 1 BMW 118d + 2-åring + 4-åring + Barnvagn + Ståbräda + 6xYokuhama 195/50x15. Efter tredje försöket lyckades jag få med allt och alla.


Har även resonerat en del med mig själv och bestämt mig för räjsing är enkelt! Man konkurrerar med 3 saker Acceleration, retardation och kurvhastighet.
Acceleration påverkas av motor, chassi, däck, vikt och mig. Vikten (820 kg), chassi och däck (Yokohama A038R) känns okej just nu, men motor och mig kan vi göra något åt! Eftersom vässning av motor känns dyrt och oftast saboterar driftsäkerheten (känns viiktig för mig som har begränsad tid att lägga på bilen) så får det stå åt sidan just nu. Kvar är mig!
Retardation påverkas av bromsar, chassi, däck, vikt och mig. Bromssystemet känns rätt muggiga efter 27 års livserfarenhet och senaste vintern näst intill stillastående ute, och detta höll staten med om också. Kvar är bromsarna och mig!
Kurvhastigheten påverkas av chassi, däck, vikt och mig. Kvar här är mig!
Summerat så blir det nu nya ok runt om, Tarox racebelägg fram, förbättrad bromskylning (kläms idag av däcken vid fullt styrutslag) och på sikt slitsade originalskivor. Detta upplägg maximerar konkurrenskraften och minimerar andelen tid i garaget och maximerar andelen tid på banan, dvs vässning av MIG! Synpunkter kring detta mottages gladeligen då jag anser sådant bildande (främst för min egen del).

!kolla man får bromsbelägg med på köpet!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Dammade av några attgörapunkter i garaget i gårkväll. Först emellertid installerades vinylspelaren och de gamla vaxen letades fram, vintage vinylpunk av högsta klass! Bland annat Ramones klassiska live dubbel-LP, som på kasettbandens tid fick plats på en sida på ett 90-minuters band. Korta låtar i hypertempo!


Sedan följde Ebba Gröns fantastiska debutalbum:


Monterade laptimern:


Byggde en vevhusventilation av Biltemagrejer med en kondensfälla och ett filter på "utloppet". Är nu gjort så att det är lätt ombyggbart inför besiktning eller för längre transporter när friskare kupéluft önskas.


Kvar på listan innan shakedown är nu:
- R-däck på fälg. Ligger just nu hos Däck-Vulkis för avhämtning i eftermiddag.
- Montera R-däcken och kontrollera frigång mot karossen.
- Byt bromsvätska och lufta systemet.
- Kontrollera hjulvinklar. Håller på att snickra ihop en Cambermätare av ett vinkelvattenpass. Har fått tips på 3 grader fram och 2-2,5 grader bak. Får se hur nära det jag står. Toe-mätare har jag gjort av två masonitbitar och 6 st plastdunkar. Med ögonmått ser det ut som om jag har lite toe-out. Någon som har tips på Toe på en Räjs-Sud?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Har du nån skiss på hur du kopplade ihop vevhusventen med biltemaburken?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Försöker med en "verbal" skiss.

Från vevhusventilationsuttaget på motorn (på sudden sitter det på oljepåfyllningsröret) drog jag en slang till ena (1) slanganslutningen på Biltemas "catchtank för vevhusventilation" (33-292). Tanken av metall fungerar som en kondensfälla för oljan, dvs när den varma "oljeluften" kommer in i den kalla tanken kondenserar oljedimman och blir kvar i tanken som olja som man sedan får tömma ut ur exempelvis bottenpluggen. Från den andra (2)slanganslutning på catchtanken drog jag en slang till en slanganslutning på luftfilterburken. På så vis blir det "sluten vevhusventilation" som är krav på alla bilar sedan 70-talet nån gång. Nu kletar ju "sluten vevhusventilation" ner insug och motor vilket varken är trevligt när man ska mecka eller bra för prestandan, det finns några trådar här på Rejsa i ämnet, går att hitta via sökfunktionen), så jag har som alternativ en slang från (2) till ett "vevhusventilationsfilter" (33-284) vilket ger en avluftning ut i det fria men som innehåller minimalt med olja. Beroende på bilen utformning av motorrum och ventilation finns risk för att man i det senare fallet får in oljeblandad vevhusluft i kupén vilket kan upplevas "omysigt"

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



okej, låter som jag fått till det någorlunda. Jag har även en anslutning, en sk."oljefälla" som går nerifrån tråget, ska man skita i den då?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Svante skrev:
okej, låter som jag fått till det någorlunda. Jag har även en anslutning, en sk."oljefälla" som går nerifrån tråget, ska man skita i den då?


Har du flera anslutningar? Alla anslutningar (om man har flera) som är i kontakt med vevhuset (har även sett anslutningar på kamkåpan) borde nog anslutas till catchanken, i mitt exempel, annars tar luften bara enklaste vägen ut. Och jag tolkar "sluten vevhusventilation" som att alla öppningar mot vevhus eller den oljesmorda delen av motorn måste vara tillslutna eller kopplade till insuget. Vet inte om jag lyckades räta ut några frågetecken eller bara skapade fler?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Nu är bromsvätskan bytt och systemet luftat. Nya sulorna på plats också. Riktigt tight mellan däck och skärmkanter. Får bli en provtur på söndag och stämma av om det fick plats. Har annars fått låna en skärmkantsrullare för att lösa eventuella kontaktproblem.

Till detta spisades, kanske lite kontroversiella, Noice debutalbum.

Kollade camber grovt igår. Ligger 2,5-3 grader fram och 1,5-2 grader bak. Lite i minsta laget kanske. Har valt att montera 195:orna på 7,25" fälgar vilket ger lite "tyskstuk" och då bidrar med att ge slitbanan mer camber när de kränger i sidled.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Stiff Little Fingers! thumbs up

En fin samling vinyl i lådan.
Även en Alfa-ägare kan bevisligen ha god smak

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Stiff Little Fingers! thumbs up

En fin samling vinyl i lådan.
Även en Alfa-ägare kan bevisligen ha god smak


Details is everything thumbs up thumbs up Samlingen innehåller en mängd godingar för de som förstått sig uppskatta enkel snabb musik spelad av människor med mer glädje/frustration än kunnande Kanske man skulle erbjuda en önskefunktion i tråden. Nu är samlingen inte tillräckligt stor för att lyckas uppfylla alla önskningar, men då får jag väl plocka det närmaste jag har! Önska på vetja!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Klakken skrev:
Önska på vetja!


Lite Dead Kennedys på 78 rpm?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Fy faan vad gött med lite noice, måste ge thumbs up thumbs up för både bilen och musiksmaken.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Klakken skrev:
Önska på vetja!


Lite Dead Kennedys på 78 rpm?


78-varvarna är reserverade för Grieg, Karl Gerhard och Tändkulemotorerna , men jag hittade en gammal liveplatta med dom för att ackompanjera Toe-mätningen.

Bäst före datumet känns faktiskt som att det passerat. Inte ens deras hit "Holidays in Kambodja" får pulsen att svalla, lite för sopig kvalite helt enkelt.

Toe mätte jag på detta viset. Kom fram till ca 1 grad Toe-out.


_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud 1,7 -82 (Racerapport Gälleråsen)
1, 2, 3, 4   >>
18588 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande