Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-05-25 Prova på banåka Sviestad
3292 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Jag var först med att skriva

Trevlig kväll! Stort tack till vem det nu var som jag fick låna lite skruv och skruvdragare av så jag kunde laga min ljuddämpare som valde att disintegrera på uppvärmningsvarvet. Det blev ju riktigt bra. Kul att köra utan chikan och kul att jag med viss marginal plockade den tid som en kollega satt med sin räserbil nyligen. Det blir lite pikande i morgon på jobbet tror jag.

Sitter och granskar loggar från körningen. Skulle behöva en högre utväxling när det körs utan chikan. Gick in i varvstoppet när det var 200m kvar av rakan, och så kan man ju inte ha det. Fortsätter vi så här så blir det lite skruvande till nästa gång tror jag bestämt. Vad säger LMS? Är det utan chikan i fortsättningen?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Tack för en supertrevlig kväll
Hade lite svårt från början att hitta rätt i inbromsningen efter långa rakan men samtidigt så var det skönt att slippa oroa sig för den läskiga chikanen.

Några bilder.









_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



2fast4u skrev:
Jag var först med att skriva

Trevlig kväll! Tack till vem det nu var som jag fick låna lite skruv och skruvdragare av så jag kunde laga min ljuddämpare som valde att disintegrera på uppvärmningsvarvet. Det blev ju riktigt bra. Kul att köra utan chikan och kul att jag med viss marginal plockade den tid som en kollega satt med sin räserbil nyligen. Det blir lite pikande i morgon på jobbet tror jag.

Sitter och granskar loggar från körningen. Skulle behöva en högre utväxling när det körs utan chikan. Gick in i varvstoppet när det var 200m kvar av rakan, och så kan man ju inte ha det. Fortsätter vi så här så blir det lite skruvande till nästa gång tror jag bestämt. Vad säger LMS? Är det utan chikan i fortsättningen?


Jaså, är ni kollegor, det visste jag inte. Tycker han åker tillräckligt fort som det är, så hetsa honom inte att åka ännu fortare!

Vi kör utan chikanen så länge vi får och om det funkar så bra som det gjort hittills.

Mvh

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
z3cab skrev:
...Chikanen blir kvar så länge vi får köra utan den och om det funkar så bra som det gjort hittills...


Nu är jag kanske trögare än folk i gemen, men blir chikanen kvar så länge vi får köra utan den? Vad betyder det? Blir den kvar eller kör vi utan?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



Sorry, gick lite fort där, har ändrat mitt svar nu...

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Fantastiskt mycket roligare utan chikanen, fortsätt så. En väldigt trevlig kväll med otroligt fint väder.

Nu är det dags att ladda upp bilderna, jag såg allt att det fotades i buskarna.

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Var första gången på Sviestad för mig och första gången jag prövar efter jobbet bankörning Började kännas okej mot slutet på dagen men då hade jag lite soppa så bilen sög luft i utgången av vissa böjar.
Sviestad gick klart hårt mot bromsarna, överhettade frambromsarna lite vilket jag inte har lyckats med tidigare med bakhjulslåsning som resultat.

Första gången jag prövar att köra utan kränghämmare fram och bilen blev inte överstyrd som jag hade befarat men dock lite väl mjuk i framvagnen så det blir återmontering av den snart.

Sköt loss slangen ut ur kompressorn så jag fick mecka lite men annars fungerade det bra och vädret var ju klart godkänt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Kul att ni kan köra utan chikanen, men jag antar att det fortfarande är rondellen som gäller?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Max skrev:
Kul att ni kan köra utan chikanen, men jag antar att det fortfarande är rondellen som gäller?


Jepp. Skulle nog bli lite väl lång raka utan rondellen, jag har dock inte kört med chikanen men rakan är ganska lång i förhållande till hur låg utgångshastighet man har på den. Den är dock inte snabbare än någon annan raka på andra banor utan jag menar mest att den är lång iom att man åker ut på den på 2:ans växel jämfört med 4:an på t.ex Gotland Ring. Lite mycket dragracing känsla för min smak men en utmaning att få med sig mycket hastighet ut ur kurvan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Satt och jämförde loggar från långfredagen med gårdagen. Bilden visar bästa varv från respektive tillfälle (1:03:91 resp 1:02:21). Hastighet och lateral acc plottad.

Det gick undan rätt bra mot slutet och var spännande innan man hittat de nya bromspunkterna. Tyckte det var klart kul att köra utan chikanen, även om jag tycker att chikanen åxå är kul och ganska tillfredställande när man kommit på hur man kan ta den med bra fart.

Bägge dessa varv är hyfsat lika körda (även om det skiljer framför allt i inbromsningen efter startrakan) så skillnaden i varvtid på 1.7s kan stort sett helt tillskrivas frånvaron av chikanen.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Tack för en härlig kväll. Varmkorv, kaffe, sol, blå himmel och banåka...kan det bli bättre än så egentligen...?

Det var kul utan chikan även om jag håller med ove om att den också är rolig att knixa sig igenom. Det skulle dock vara bättre med en riktig chikan med curbs istället för koner och däck...fast det är väl en ekonomisk fråga också.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



Blev tyvärr ingen shakedown för min del Valde istället att försöka lära mig fota lite bilar istället.
















_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



En kul kväll på banan

Första gången på banan förutom när jag tog licens. Då var chikanen där men jag föredrar helt klart utan. Tycker det var en svår bana och hade svårt att få till något flyt men jag återkommer.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Jarl skrev:
Tycker det var en svår bana och hade svårt att få till något flyt men jag återkommer.


Håller med, fick inte heller in det riktiga flytet. Sviestad har många kurvor som blir skarpare i utgången så det är svårt att få något riktigt flyt. Banan känns mest som en serie rakor med ett par snäva kurvor emellan. Sen har man ju den lite knepiga inbromsningen i kurvan mot torparn.

De svaga kurvorna som finns på bägge rakorna är bara att hålla fullt igenom. Iaf med min kärra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Några bilder till.
















_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Var det någon som fick med min bil på bild?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



Kan det va den här?


_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Klakken skrev:
Kan det va den här?

Ja, tackar!

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172



Hittade en till, snarlik.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Kjelle Ek
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 32



Hejsan!
Tack för en trevlig eftermiddag...
Det var ju himla skoj att prova på att åka bana...
Fick klart mersmak...
Kul att få se sig själv in action på bild...
Kanske ser aningen spänd ut...

Har lagt upp min "banpremiär" på nätet...
http://videos.streetfire.net/video/Westfield-Duratec-frsta-p_686007.ht . . . .

Tack och hej!
/Kjelle

_________________
Kjelle Ek
Från Spånga
Allt som går fort och luktar bensin är roligt...
Citera
Eftersnack
2009-05-25 Prova på banåka Sviestad
3292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande