Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-07-06 Sviestad Prova på bankörning
1, 2   >>
4385 besök totalt
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006


Trådstartare
Det hade inte regnat på en dryg timme när jag åkte hemifrån så vädret såg lovande ut, några minuter innan 5 kom störtskuren Kul att köra ändå, riktigt halt blev det först en timme efter att vädret övergått i duggregn.

Några bilder från kvällen.










_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5531



Det blev en del åkande när regnet hejdade sig lite grann i alla fall. Inga tider att skryta om direkt. 1:14 som bäst. Kul att kolla dataloggarna och jämföra med torrt varv.

Accelerationen när man väl kommit ur kurvan är stort sett som vanligt, kurvhastigheterna är nere en hel del och maken till frökenbromsningar får man leta efter. Bromspunkten är 100m !! tidigare än normalt efter långa rakan och ändå fick jag ta till nödvägen och skippa rondellen ett par ggr. Där var det riktigt halt. Svarta är från tidigare torrkörning (ett 1:02:1 varv) och den röda är från i kväll (1:14).


Kollar man en GGplot och jämför torr (svart) med regn (röd) så ser man att det saknas en hel del grepp, ynka 0.9g mot 1.4g lateralt. Känns klart tamt. Saknar känslan när man verkligen sugs åt sidan i kurvorna. Hopplöst att få nån som helst värme i däcken. Lyckas dock ganska bra med att ligga på randen i övergång broms -> kurva, ser hyfsat ut.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



Då är man hemma efter en blöt fest på Sviestad.
Kul att vara med igen och att träffa er som var där!

Halt var ordet. Dock tänker jag att blir det "lagom" med regn ngn annan gång så kör jag nog då också.

Tack för bilderna! Snygg den där röda...

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Skulle blivit körning idag, men efter incident med en domkraft i garaget (som slutade väl som tur var) så hann klockan bli för mycket så vi var bara där och tittade sista timmen

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Kan man säga annat än att regn är quattro väder, hade riktigt kul där ute. Men huj vad det kan vattenplana vid inbromsningarna.

Tack, 2fast4u får lite råd om torparkurvan, som du sa 10km/h extra satt där efter ett par försök!

Men man börjar undra om man är helt pantad, 65mil TOR för att få köra lite bana tre timmar.

Yep, pantad för det var det värt.

//U

_________________
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



UR_TT skrev:
Kan man säga annat än att regn är quattro väder, hade riktigt kul där ute. Men huj vad det kan vattenplana vid inbromsningarna.

Tack, 2fast4u får lite råd om torparkurvan, som du sa 10km/h extra satt där efter ett par försök!

Men man börjar undra om man är helt pantad, 65mil TOR för att få köra lite bana tre timmar.

Yep, pantad för det var det värt.

//U


Jasså....du åkte upp till Sviestad, imponerande. Hade ju tänkt att komma dit men tyvärr så kunde jag inte komma iväg från jobbet...men är ändå nöjd och belåten med mängden körning under helgen.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



miarpe skrev:
UR_TT skrev:
Kan man säga annat än att regn är quattro väder, hade riktigt kul där ute. Men huj vad det kan vattenplana vid inbromsningarna.

Tack, 2fast4u får lite råd om torparkurvan, som du sa 10km/h extra satt där efter ett par försök!

Men man börjar undra om man är helt pantad, 65mil TOR för att få köra lite bana tre timmar.

Yep, pantad för det var det värt.

//U


Jasså....du åkte upp till Sviestad, imponerande. Hade ju tänkt att komma dit men tyvärr så kunde jag inte komma iväg från jobbet...men är ändå nöjd och belåten med mängden körning under helgen.


Yep, kul var det. Synd att du inte kunde komma, hade behövt en quattro banvisning. Dvs du kör på halvgas och jag kör allt vad tygen håller för att hänga med.

_________________
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Happ nyss hemkommen, växellådan eller nåt däromkring rasade så bilen slutade driva.
Som tur är så har man en snäll flickvän som bogserade hem mig hela vägen till Karlstad

Blev 1.14.0 för mig som bäst i blötan innan det rasade...

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5531



UR_TT skrev:
Tack, 2fast4u får lite råd om torparkurvan, som du sa 10km/h extra satt där efter ett par försök!

Fast visst är det lite otäckt när man går så djupt in. Är det torrt så går det fan så fort där och då känns banan riktigt smal. Det är spännande när man labbar med hur sent man kan vänta innan man kliver av gasen. Plöstligt har man passerat gränsen för när man överhuvudtaget kan svänga in och då blir det en rejäl avåkning. Greppet räcker inte för att ta en in till inre spåret som man ska vara i inför inbromsningen och det finns liksom ingenstans att ta vägen. Lyckligtvis är det en bra avåkningszon där åxå. Har jag hört

Asse skrev:
... flickvän ... bogserade ... Karlstad ...

Jösses Bör ha känts ganska segt mot slutet va? Ge henne en rejäl kram.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Ja hon ska få en kram, sen får hon köra tillbaks hyr-bilen till Linköping

Det var väldigt tacksamt att ligga bakom dig 2fast4u, plockade många sekunder där

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5531



Asse skrev:
Det var väldigt tacksamt att ligga bakom dig 2fast4u, plockade många sekunder där

Kan det varit luftdraget från min väldiga bil som hjälpte dig?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Eller luftsuget...

_________________
Mikael Ståhling
Citera
NissseMann
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 67



2fast4u skrev:
Asse skrev:
Det var väldigt tacksamt att ligga bakom dig 2fast4u, plockade många sekunder där

Kan det varit luftdraget från min väldiga bil som hjälpte dig?


Har du möjlighet att lägga upp en bild från loggningen där ditt spårval syns? (om du har positionen loggad). Väldigt nyfiken på vilket spårval du har.

Många som åkte kring 1.14

Tack för en kul träff!

_________________
Martin Berglund

"Busbil" och Rejsbil - Saab 9000 Turbo -85
http://www.garaget.org/?car=133793
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5531



Positionen är loggad, men inte banan så det säger inte så mycket när man inte vet var bankanten är. Tyvärr.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Litet videoklipp från grönbetet
http://www.youtube.com/watch?v=faBY09w4Li8

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Nahpets
Stockholm
Här sen Feb 2008
Inlägg: 64



GustafB skrev:
Litet videoklipp från grönbetet
http://www.youtube.com/watch?v=faBY09w4Li8




Skönt att det gick bra !

Mvh
Stephan

_________________
Stephan Samuelson
Porsche 944 TURBO -87
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Ja bara en rejäl tvätt och sen är allt frid och fröjd
Vore inte så dumt med en uppsättning gatdäck att använda när det är regnigt.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Det var en drivaxel som gav med sig på min bil, så inget allvarligt egentligen
Hoppas jag hinner få hem nya tills 24/7 bara.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006


Trådstartare
GustafB skrev:
Ja bara en rejäl tvätt och sen är allt frid och fröjd
Vore inte så dumt med en uppsättning gatdäck att använda när det är regnigt.

Vad åker du på för däck?

Jag åker på bridgestone RE070 (gatdäck, TW 140) och tyckte jag hade ganska bra fäste på "nya" asfalten i rondellen. Däremot var det väldigt halt i esset, ingång till rondellen samt hela sviestakurvan. Mot slutet var det nästan inget grepp alls där när det väl släppte.

Såg att det var flera som åkte på R888, dessa verkar funka oförskämt bra i regn thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
TobiasE
Skänninge
Här sen Feb 2008
Inlägg: 24



BOFH skrev:

Såg att det var flera som åkte på R888, dessa verkar funka oförskämt bra i regn thumbs up


Hum, då kanske man skulle våga sig ut även om det regnar nästa gång då

_________________
Tobias Elfström
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

TobiasE skrev:
BOFH skrev:

Såg att det var flera som åkte på R888, dessa verkar funka oförskämt bra i regn thumbs up


Hum, då kanske man skulle våga sig ut även om det regnar nästa gång då


Absolut, de går som tåget.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Eftersnack
2009-07-06 Sviestad Prova på bankörning
1, 2   >>
4385 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande