Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-08-08 MSCC KM3 Minnesberg Backtävling
7122 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Tack alla som ställde upp och så att vi kunde köra i backen thumbs up . Speciellt tack till Vägföreningen som lät oss anväda deras väg, verkligen uppskattat thumbs up thumbs up .

Det var en kul tävling och varmt var det. För egen del var det första gången man körde backtävling och jag kan rekomendera det till alla som får tillfälle att köra ett sådant event. Tidningen EVo hade ett repotage för något nummer sedan och jag kände igen det mesta i artikeln. Det är verkligen "No mercy", "No guts, no glory". En okänd bana, från A till B (inga möjligheter att finslipa "på nästa varv") och köra med kalla däck. Det är en helt ny typ av diciplin för mig. Det enda jag kan tycka var lite synd var tidtagningen som skapade lite bekymmer. Kanske även att banan var kort men å andra sidan är det ju nästa omöjligt att överhuvudtaget kunna köra på en väg på detta vis.

Hur som haver var det ruggit tätt i Roadsport C, 0,07 sekunder skilde mellan 1:a och 3:e plats . Extra kul var att Pierre knep 2:a platsen på sin andra tävling någonsinn thumbs up . Jag hoppas även Bengt får ihop sin bil till KM4 efter sitt växelådsbekymmer .

F.ö. Ligger tidlistorna uppe på http://mscc.se/index.php i väntan på de slutgitiga resultatlistorna. Det finns även fina bilder från Bengt och Andreas. Jag tog själv inga bilder så har ni några får ni gärna lägga upp dem.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Här kommer lite foto.













_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043





Coolt med hjullyft

Nyfiken
Åker man bland bostads-husen ?
Vvarför kör man just i Minnesberg ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Tjusiga Bilder Robban thumbs up

Josen skrev:

Nyfiken
Åker man bland bostads-husen ?
Vvarför kör man just i Minnesberg ?


Starten går typ i utkanten av byn och där passerar man ett par hus men större delen är på landsvägen utanför.
Jag skulle tippa på att det nog är svårt att få till ett sådant här event med tanke på att många berörda skulle tycka det är fasansfullt att spärra av deras kära vägsnutt för att leka med bilar (Falsterbo råkade ut för detta ju thumbs down ). Vägföreningen i Minnesberg är positivt inställda till vår tävling och MSCC har ju kört där tidigare, vilket underlättar.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



någon som vill ha i högupplöst så hojta till

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Mycket kul tävling att köra som vanligt, gemytlig sommarstämning, kanonväder och ett stort tack till arrangörerna som lyckades få till det så bra trots lite tidtagarstrul!

Tog chansen att lufta min gamla Jeguar-87 "se7en" i Minnesberg igen. Senast jag körde uppför backen i den bilen var så långt bak i tiden som 2003 och då var banan lite längre, den hade en mellanchikan och inkluderade busshållplatsen på slutet. Åren senare blev det i betydligt slöare Miata i Roadsport C.

Nu gick det undan med betydligt bättre fart och med lite färre hinder. Skönt att ha en bakåtrullingsstopper dessutom, tidigare har jag för mig man fick fixa det själv med lättdragen handbroms. thumbs up

Som sagt länge sedan men bilen var tack och lov sig lik, det var bara föraren som blivit lite äldre... Bilens vanliga sprintinställningar verkade fungera, la till lite mer k-hämmare för kurvorna, lättade dämparinställningarna och sänkte däcktryck lite för att få till bra start. Sedan gällde det som vanligt minimera misstag och ha en fungerande strategi för att få med största möjliga fart ut ur chikan 1. Synd det var lite strul med tidtagningen, men det blev ju några extra turer uppför backen istället.

Var skapligt nöjd med körning och egna tider trots allt, med en gammal X-flowmotor och lite för mycket övervikt hos både bil och förare så ska det ju inte gå utmana de snabbaste. Men jättekul att få köra igen i den unika bruksmiljön, hoppas verkligen traditionen kan fortsätta och att byföreningen låter MSCC komma tillbaka.

Hann inte ta så mycket bilder men några här.

Blandat i line-up


Snabb Esther


Heikki Särg hade ny sponsor för dagen

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Har lite bilder jag också.
Ett mycket trevligt arrangemang.




































_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hai alla

Först lagning av bilen efter krocken med snurrande Opel Speedster på Knutstorp SSM
Ett nytt rakt och fint DeDion rör har monterats, hela bakvagnen fick demonteras, jag tänkte att det kanske samtidigt var dags att byta till type 9 lådan, men lat som man är tänkte jag att Type 2 lådan håller nog säsongen ut!!


Jag hade åtminstonde tur med vädret

Efter att jag ägnat många telefonsamtal för att få tag i banfunktionärer var det dags för Minnesberg

En kul tävlingsform där förarna får visa färg, inget för förare som begår misstag

Ett först åk som dessvärre inte blev någon tid på, ett andra åk som gick rätt hyfsat, 28.39
Inga välta koner, men när jag körde runt på "108an" kom ett känt ljud från 3ans växel
Bottenstocken är troligen lös IGEN, tredje gången gillt
Färdigåkt, trist

Fick istället hjälpa fram de övriga åkarna och hjälpa till med demonteringen av banan, så gott jag kunde

Får se om jag orkar/gitter/hinner få i nya lådan, Ford type 9 med Quaifedrev (synkad), skall tåla 290 hästar, till KM4 22/8 Sturup

Depåbilder finns på

http://mscc.se/album/index.php?sfpg=MjAwOS9LTTMgRGVw5WJpbGRlciBGb3Rvoi . . . .

Vinnare Historisk Racing

Per Broberg i en delvis gräddvit Lotus Elan med bra pulver och historiska Dunlop Racing däck
till vänster i bild



Vinnare Roadsport C

Edvin "Eddie Varvstopp" Persson i en Porsche 924 "Edit" till vänster i bild



Vinnare Roadsport B

Thomas Ahrens i en Lotus 7 1962 års modell med en rejält vässad angliamotor ca 1500cc
till vänster i bild



Vinnare Roasport A

Rokie (i MSCC) Max Hanqvist i en vässad lotus Elise, (ca 190 häst) type 1 tror jag
till höger i bild



Delar av funktionärer och tävlingsledare



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



[quote="Bengt Metz"]Hai alla
Vinnare Roadsport C

Edvin "Eddie Varvstopp" Persson i en Porsche 924 som kanske passerat bäst före datum
till vänster i bild

Vinnare Roadsport B

Thomas Ahrens i en rätt skranglig Lotus 7 1962 års modell med en rejält vässad angliamotor ca 1500cc
till vänster i bild



Det var ju tur du inte hamnade på pallen å var tvungen att komentera skicket på din egen bil he he
Den hade väl mått bra av lite puts och färg och en ny växellåda

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Roxan. skrev:
Edvin "Eddie Varvstopp" Persson i en Porsche 924 som kanske passerat bäst före datum
till vänster i bild

Thomas Ahrens i en rätt skranglig Lotus 7 1962 års modell med en rejält vässad angliamotor ca 1500cc
till vänster i bild



Det var ju tur du inte hamnade på pallen å var tvungen att komentera skicket på din egen bil he he
Den hade väl mått bra av lite puts och färg och en ny växellåda


Tuché

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Johan o Robban

PMa gärna så vi inte skitar ner tråden med gnabb, den handlar om MSCC KM3

Jag editerar gärna mitt inlägg om det stör, vill ju inte ha samma stuk på Rejsa som i andra forum
Ni har fritt att editera era inlägg som numera inte passar pga editeringar i mitt inlägg


Lite tävlingspatina skadar inte på en bil som mest används till tävling

Min bil är ingen utställningsbil som är avsedd att vinna nån Conquer De Elegance eller vad det nu kan heta

Alu nyputsat för året, fyra nya skärmar, en mosades på Knutstorp en mötte en kon på Bulltofta
Framskärmar fortfarande hela

Vä bak har ersats av fd skärm som lagats, verkar ju inte vara lönt att byta till nytt

Jag kör väl en 5-8 tävlingar och lika många träningar varje år och har gjort detta sen 2003

Strukturellt är bilen som ny dvs inga skevheter i schassit inga sprickor i pulverlack inga lagningar varken på schassit eller hjulupphängningar, inga modifieringar, allt standard Caterham (utom frambromsarna), som du ser så blev ett nytt De Dionrör monterat

Varken du eller Robban såg mina smilisar jag lagt in ex på Eddies bil

Skicket på Thomas bil vill jag inte kommentera ytterliggare, jag har kontakt med folk som mekat bilen

För övrigt så har jag pallplatser så det räcker och blir över, avis kanske

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Bengt Metz skrev:
Hej Johan o Robban

PMa gärna så vi inte skitar ner tråden med gnabb, den handlar om MSCC KM3

Jag editerar gärna mitt inlägg om det stör, vill ju inte ha samma stuk på Rejsa som i andra forum
Ni har fritt att editera era inlägg som numera inte passar pga editeringar i mitt inlägg


Varken du eller Robban såg mina smilisar jag lagt in ex på Eddies bil

Skicket på Thomas bil vill jag inte kommentera ytterliggare, jag har kontakt med folk som mekat bilen

För övrigt så har jag pallplatser så det räcker och blir över, avis kanske

/ Bengt Metz


Skitar ner tråden? vi bara berättar för DIG att man skriver inte så om andras bilar.
Tycker att det kan man hålla för sig själv om man nu tycker som DU.
Jag anser inte att där är något fel på dom bilarna överhuvudtaget och att sitta och skriva om det på ett forum är kanske inte så klokt, men det kanske du anser?
Att editera våra inlägg, Varför, står du inte för det du skrivit, smailisarna var en vinkande gubbe, så de har vi allt sett.

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224




Tycker som andra deltagare detta är en kul tävlingsform. Och unik, inte många backtävlingar i kalendern på rimligt håll . I Göteborg körde vi för flera år sen backtävling inne på Kvibergs gamla militärområde. Men nu så är ju allt militärt borta och det är svårt hitta tillgängliga vettiga backar. Så se till hålla byalaget i Minnesberg på gott lynne också framöver!!! thumbs up

Många i omgivningen undrar dessutom nog lite hur det står till med ens förstånd då man drar iväg kl 5 på morgonen. Och 6 h transportkörning t o r under dagen från Göteborg. Detta för att bara åka ett antal korta "sub-30 sek" race!!! Dvs kanske få ihop högst 5 min tävlingskörning totalt. Men hur underligt det än låter så är det är värt det, utan tvekan. Har kört Minneberg flera gånger och det har varit lika kul varje gång. thumbs up

Som Bengt säger så är alltid ett kort backrace högintensivt, det liknar inget annat. Inte ens ett kvalvarv i racing tror jag når samma intensitet. Det gäller på den korta tiden göra nästan allt "rätt" och minimera misstagen. Finns ingen chans kompensera fel någonstans på vägen. Och försöka göra racet exakt efter det man "förprogrammerat" i skallen innan. Bilen måste vara skapligt inställd rätt från början dessutom.

Gnetade efterhand själv ner mig till 27,77 sek vilket jag var någorlunda nöjd med. Målgången i det åket var minst sagt äventyrlig, med en ilsket trilskande växelspak just då 2:an skulle i. Som alltid kan man göra allt bättre men starten var helt ok och de övriga misstagen i det åket någorlunda rimliga. Med sina ung 130-135 hk är ju Jeguar-87:an heller inte någon riktigt effektstark A-bil precis. Men ett bra mellanregister och vettig utväxling kompenserar en del så det går få hyfsad fart på nödvändiga ställen.

Så min uppmaning till alla är att passa på att ta alla chanser att åka backe!!! Man lär sig mycket om sig själv och bilen, speciellt då allt är "kallt", dvs däck, bromsar, (men tveksammare om skallen är tillräckligt "kall" just då flaggen går...)


Avlastning efter 58 mils körning...och en vältvättad bil efter ett kort men intensivt skyfall vid Ängelholm på vägen hem.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Mycket fin bil du har. thumbs up
hade varit kul om du hade berättat lite om den.
Kanske en tråd?

[/quote]

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224




Tackar, har funderat på aktivera en tråd om den men det får nog vänta lite. Det kan bli en lång story....

Bilen har hunnit bli över 21 år och körts på gata, sprint och bana i mer än 15 år och gått igenom åtskilliga utvecklingssteg.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Haha, Bengts bildtext är ju kul. Det fick mig att tänka: min bil har bara 5 år kvar till den blir veteranbil dessutom är den äldst bland de startande i C. Sedan har man fått höra mycket om min Passat Sport från andra håll, så jag begriper att Bengt har skrivit det med glimten i ögat .

D5 skrev:

Tackar, har funderat på aktivera en tråd om den men det får nog vänta lite. Det kan bli en lång story....

Bilen har hunnit bli över 21 år och körts på gata, sprint och bana i mer än 15 år och gått igenom åtskilliga utvecklingssteg.


DET hade verkligen varit kul att läsa

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hai Eddie

Hoppas du förstod att det var menat som ett skämt

Jag editerade dock inlägget efter att Johan mfl kommenterat mitt inlägg

GRATTIS till Först platsen !!

o du köp ett nytt bateri hos Hovleverantören(eller Arons bildemontering begagnat),
kostar säkert inte en förmögenhet



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Tack Bengt!
Jo, jag får väl se över det där varför bilen inte startar ibland. Ett begagnat batteri köper jag inte i.a.f. Jag misstänker det som sitter i är hemsökt (satt i en då svart 968 som huserade i vårt garage) .

Eddie Varvstopp skrev:
.....Det fick mig att tänka: min bil har bara 5 år kvar till den blir veteranbil dessutom är den äldst bland de startande i C. .....
...


Jag kom på att jag faktiskt farit med osanning och försökt föra er bakom ljuset. Jag hade faktiskt inte den äldsta bilen i startfältet, det fanns en till i C som faktiskt var ett år äldre. Jag ber alla läsare om ursäkt för detta och går och gömmer mig bakom en sten en stund...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eftersnack
2009-08-08 MSCC KM3 Minnesberg Backtävling
7122 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande