Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (66666 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Tjena!

En styck Alfa 75 Turbo från 1987. Motorn såld och kommer inför 2021 års säsong att bytas mot en std 3,0 V6 från en Alfa 75. Bakbromsarna kommer få ventilerade skivor och om tid finnes skall en del aero adderas för att få bilen närmre marken. Dvs frontsplitter, slät undersida, diffusor bak och ev en vinge.

Spec gammal motor:
Block std 75 1,8 turbo
Topp portad
Vassare kammar, både på insug och avgas
Spjäll från 75 TS(större)
Special plenum
Frontmatad IC
960 spridare
Autronic sprut
Trim 60 turbo
Grupp A grenrör(pulssplit)
Uppborrade vattenkanaler
Frästa ventilsäten

Spec nya motorn:
Std 3,0 V6 12 ventiler
Ansa extraktorgrenrör
Lättat svänghjul motor

Framvagn:
AVO coilovers
2,25" fjädrar
30mm justerbar rörkrängare
105-serie casterstag
Utjusterad camber
Hårda plastbussningar
Kort styrväxel utan servo

Bakvagn:
AVO coilovers
1,9" fjädrar
Ingen krängare
Nedflyttat RC
Styvare bussningar och ledlager

Plasthuv, plastbaklucka, plastrutor fram, OMP Pista, OMP 4-p bälte, djup OMP mocka ratt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



weee...

jag tror faktist att procentuellt är det sveriges turbo tätaste serie...
Lite kul eftersom de länge vidhållit att turbo är fusk

säger han som håller på med en turbo motor hemma

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Läste igenom startlistan för någon vecka sedan och det är tätt med turbosar. Verkar som att deng amla 1,8t motorn är populär! Nu har väl även en kompressormatad 156 letat sig in, så det är gott om överladdade Alfor numera! Ska se om jag hamnar i grupp ett eller två när det lider. Beror nog på hur mycket jag lättar, det finns lite mer att ta av. Har en glasfiberbaklucka som skall på, plastrutor bak, kapa ur dörrar bak tex.

Är det överladdning av TS motorn du håller på med?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



nej det är en 1.8, tror dock inte den blir färdig till gälleråsen. Tänkte bygga den när jag har råd med delarna

Efter min avåkning på mantorp har jag lite tid kvar på resten av bilen...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=846475#846475

ursäkta trådkapningen....
/R

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare


Här måste till några stag inför vagnboken.



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Trimmat med portad topp, vassare kammar, trim60 turbo, 960 spridare, Autronic sprut, frontmatad IC.



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



Ser fin ut thumbs up

om jag hade läst din text så hade jag inte behövt göra dessa inlägg

Jag har rödmarkera det som behövs som jag kan se. Ser inte riktigt men du har även bara 1 sträva i dörren va?



ja ja, nu vet du vad jag tror

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



skulle tror att du behöver komplitera med följande
2 st dörrsträva
2 st toyota stag
1 st hjälpkrossarstag
2 st stag mellan huvidbåge och infästingen hjulhus bakre....

tror jag....

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Har funderat på en dörrsträva till eller inte. Läser man TR så ser det ut som att man kan välja där, eller har jag läst fel? Behövs bara hjälmkrossare på förarsidan?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare

Behövs den extra dörrsträvan eller har jag läst fel i TR?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



jag jag är ingen expert men det vad var jag fick höra....
hör med benny ;Hans kontaktinfo finns på .org; han vet nog...

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



toyota staget skall gå till nedre infästningen.
Kul med en originalturbo

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Är det Fredrik Fs gamla bil?
Tycker jag känner igen insuget, gjordes ett till min bil (som blev stulet > ) och ett till hans bil.


/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Dea skrev:
Är det Fredrik Fs gamla bil?
Tycker jag känner igen insuget, gjordes ett till min bil (som blev stulet > ) och ett till hans bil.


/Dea


Japp, Fredrik F's gamla bil, så det är nog inte ditt stulna plenum. Surt förövrigt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
ANTEROW skrev:
toyota staget skall gå till nedre infästningen.
Kul med en originalturbo


Måste det nedre staget dit då? Det är väl bara att dra dit ett stag då. Några meter mer rör hit eller dit spelar väl ingen roll. Bra med stark bur iofs!

original och original Det är nog bara bottendelen och ventilkåpan som är std.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Gustav_H78 skrev:
Dea skrev:
Är det Fredrik Fs gamla bil?
Tycker jag känner igen insuget, gjordes ett till min bil (som blev stulet > ) och ett till hans bil.


/Dea


Japp, Fredrik F's gamla bil, så det är nog inte ditt stulna plenum. Surt förövrigt.


Ja det var en trist historia men det var länge sen.... (trodde inte att det var mitt gamla plenum men det var pga av det som jag kände igen Fredriks bil)

Får nästan en tår i ögat av nostalgi när jag ser bilen. Jag och Fredrik körde samma koncept, Trim 60 Turbo, eget ritat insug (om det inte är bra är det mitt fel..... kommer inte ihåg om Fredrik också valde trattar på insidan?), N/A insugskam, stora spidare och Autronic som vi handlade av Beninca i Australien (som kan sjukt mycket om dom här motorerna, troligen ingen i världen som kan mer).
Min mappades på 40:an med bredbandslambda och avgastempmätare tidiga helgmornar och den gick riktigt fint (fast då med original insug och Tomas Js gamla vattenkylda IC).
Saknar den ibland .

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Dea skrev:
Gustav_H78 skrev:
Dea skrev:
Är det Fredrik Fs gamla bil?
Tycker jag känner igen insuget, gjordes ett till min bil (som blev stulet > ) och ett till hans bil.


/Dea


Japp, Fredrik F's gamla bil, så det är nog inte ditt stulna plenum. Surt förövrigt.


Ja det var en trist historia men det var länge sen.... (trodde inte att det var mitt gamla plenum men det var pga av det som jag kände igen Fredriks bil)

Får nästan en tår i ögat av nostalgi när jag ser bilen. Jag och Fredrik körde samma koncept, Trim 60 Turbo, eget ritat insug (om det inte är bra är det mitt fel..... kommer inte ihåg om Fredrik också valde trattar på insidan?), N/A insugskam, stora spidare och Autronic som vi handlade av Beninca i Australien (som kan sjukt mycket om dom här motorerna, troligen ingen i världen som kan mer).
Min mappades på 40:an med bredbandslambda och avgastempmätare tidiga helgmornar och den gick riktigt fint (fast då med original insug och Tomas Js gamla vattenkylda IC).
Saknar den ibland .

/Dea


Spännande! Den här är "tyvärr" bara mappad med bredbandslambda och utan avgastempmätare, så tändningen är inte optimal. Ska försöka få till det under våren innan säsongen dra igång, så man VET att man är på rätt sida med marginalerna så skiten håller och inte brinner upp.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Blir inte klok på detta, men det är väl bara att slänga in så många rör man får plats med så det är godkänt. I första stycket ang burar i TR finns tre exempel på minimikrav. Längre ner i kapitlet om dörrsträvor står det att man kan använda EN dörrsträva, men i minimikraven står TVÅ? Inget stort problem, bara att svetsa in en extra så är det klart.

Det borde se ut så här när jag är färdig.


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Ickad skrev:
jag jag är ingen expert men det vad var jag fick höra....
hör med benny ;Hans kontaktinfo finns på .org; han vet nog...


äh, jag lurkar ju runt både här och på rikards bil. måste ju kolla vad ni tänkt hitta på så man kan göra motdrag ...

Två dörrsträvor krävs i racing. så välj någon av dom tre bilderna på s 16 i SBFs TR

Du alltid be SBF killen komma på en liten "förbesiktning och komma med åsikter. Beror på hur social denne är.

En grej jag reagerade på är att huvudbågen är svetsad med plattstål mot B-stolparna, jag tror inte man får använda tilläggsmaterial när man svetsar buren mot karossen på det sättet. Jag hittade det inte nu, det är möjligt att det är bortaget.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Du kan alltid ringa Bosse och prata med honom, han är enkel att ha och göra med.
Ang plåten så är det lugnt då den sitter med en skruv i bältesinfästningen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Japp, får nog bli en kontakt med SBF nu i början så man inte bygger in sig i ett hörn. Lika bra att det bli som de vill från början

Stämmer, plattjärnet är skruvat i bältesinfästningen.

Var köper man rör till buren i Gbg området? Eller beställer man på nätet? Kan nog köpa genom jobbet från Edstrands eller Tibnor iofs. Bara man får rätt material så.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (66666 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande