| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare....
|
26 besök senaste veckan (144650 totalt) |
|
Bur och diffbroms
Har nu kikat igenom tråden, imponerande bygge! Fast vilken otur du haft med bilen.
Lite frågor till bilen, den har blivit en inspirationskälla så att säga när en likadan införskaffats och mods är på gång!! Vilken typ av bur från Svets & Smide har du i bilen? Grp H + extra rör eller? Vad fick du betala för en "ny" diff med 40% spärrverkan från Mobimech? Hur har du tätat takluckan när mekanismen togs bort? _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
|
Re: Bur och diffbroms
Tror jag kan svara på ett par av frågorna.
Det är Rally grupp H, Racing-buren + extrarör för sträva i taket, kryss i bakre delen samt tvärgående rör bakom instrumentbrädan.
Silikon.. _________________ William Ekström |
||||||
|
Tror jag kan svara på ett par av frågorna.
Det är Rally grupp H, Racing-buren + extrarör för sträva i taket, kryss i bakre delen samt tvärgående rör bakom instrumentbrädan.
Silikon.. _________________ William Ekström |
||||||
|
Ett tips: Köp en färdig bil....det kostar ungefär hälfen...
Sa jag förresten att min är till salu...!?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Gulan är Såld och är nu ett avslutat kapitel.
Jag har lärt mig enormt mycket av Gulan och är den + många inblandade mycket tacksam
Nu kommer jag brassa med M3:an ett tag, så får vi se vad som sker i framtiden......
Hej då Gulan...och ett stort lycka till Matz & Mia......
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Re:
8.5 x 16 et 25 (+20mm spacer fram) och detta på e36 spindlar dvs 5 bult specen kommer snart, nu börjar det ju gå undan.
\matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
|
Re:
Jag tänkte på skillnaden mellan orginalskärmar & M3 varianten var det mycket mera plats för hjulen nu? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
jopp
_________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
|
Tyckte väl det såg ut att var ovanlig gott om plats
riktigt bra det där så man
kan få in rejäla hjul samt att man kan sänka ner den till vettig höjd. Inte heller fel att gömma undan hjulen i hjulhusen då det minskar luftmotståndet en hel del. Det är ju nackdelen med orginalskärmarna när man kör lite berdare hjul att halva hjulet från centrum & ner sitter ute i fria luften. Min egen is känns som ett höghus blir nån breddning till nästa sommar
man måste ju ha att göra i på vintern. Efter förändringarna känns det som ni fått bättre fart på bilen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Vilken modell kommer innerskärmen från (plast)?
Jag antar att ni vet att bilen inte längre klassar in i cupen va? Det kan ju ändras nu med det nya reglementet som är på gång, men som sagt inte med nuvarande. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Hoppas buren bär en hel del. kaross sida yttre är troligtvis inte så viktigt map vridstyvhet.... Vi får väl se vart det spricker i karossen och sedan komplettera buren ngt...
\matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
|
Re:
BMW SÅKLART E36 fram h&v skiftas och moddas lite grann...tar en stund men bra blev det. 3st m6 popnuts på rätt ställe med sruv och stor bricka så sitter dom som stulna... Tog en stund att bestämmma sig för plast eller plåt eller alu...men plasten är "lätt" och stark och fungerar svin bra vid lättare sammnstötningar ...lätta byta och demontera... (vi strippar alla spoilers, skärmar, huvar, luckor, front, kyl, elkylfläkt belysning kyl och dörrar på mindre än en skånsk "kafferast" ---- Tar vi ur motor och låda får du väl lägga på en Småländsk "lunch")
_________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
|
Re:
Härligt med breddning och bakvagnsombyggnationer, snart är ni nere på "BMW Cup klass Standard tider" och åker
Varför bygger ni om bakvagnen, har det varit en begränsning för er? Borde vara lättare att bulta upp en E36 eller E46 bakvagn istället så får du bättre geometri på köpet? _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Enkelt .. ingen belastning på "diffkåpeörat" stort "hål" i karossen infästningar och ingen kontakt i varken höjd eller sidled...
(längled spelar ingen roll) Örat och kaross infästningen sitter bara kvar om vi skulle behöva "nödlaga" eller byta bakaxel till en std. man kan ju välja att gå med buren direkt ned mot de två övre bultarna..en del har gjort det...men det är inte klockrent map regler för bur (sbf), därför valde vi att gå den säkra vägen..och modernisera lite!! \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
|
Re:
vi hoppas det... Nix bakvagn är ingen begränsning...den fungerar fint men vi vill inte slita örat av kåpan...6timmar är länge...typ en bmwcup säsong per tävling..det frestar på grejorna på ett helt annat sätt än sprintracingen.. exemplvis olje kylslang som slits ur kåpan med gängan + 1 cm kåpa runt..hände kollegor i ERCupen på falkenberg.. Det går sönder grejor som man inte kan ana ibland
E36/E46 blir lite väl krångligt---vi har två e36 karosser i reserv men vi är ffaktiskt väldigt nöjda hittils..allt är inte fixat..men blött i fberg gick det bra..och det var stegt 1..vi går nu mot en hårdare set up för att minska roll och då ska nog vi kunna mata på i ett rimligt tempo.. \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare....
|
26 besök senaste veckan (144650 totalt) |