Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-10-04 MSCC KM 5 Knutstorp
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10830 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Vilken dag i blåsten och regnets tecken. Vi va inte allt för många uppe på läktarplats som hade vågat oss ut. Men vilken publikfriande körning man fick se som betalning för misärklimatet !! Riktigt kul i Roadsport C, rejset var så spännande så man stod och hoppade på läktarplats . Riktigt mycket svettiga omkörningar och väldigt mycket sladd kors och tvärs över vägbanan. Tyvärr var det lite tunnare i dom övriga grupperna men schildt var nog dagens klart hårdaste chaufför, den bilen körde nog inte många sekunder utan driftvinkel

Passar på att kasta upp lite bilder, har en hel del till, så vill ni ha på just er bil så hojta till! Blev mest foton på C, dels för att det var mest spännande och dels så frös jag så mycket så kameran åkte ner..Temat är miata på bredden







































Inte på sladd? måste varit avkylningsvarv:)



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



En kanonrolig dag i regnet!

Kul att nöta blött och leta alternativspår! Inte heller ledsen över att jag fick snabbaste tid i kvalen.

Blötan jämnade ut annars ojämna bilar när vi körde Roadsport-C och det blev tight som tusan i race.2!

Race.1 kan vi glömma då det blev två omstarter pga avåkningar och i sista starten skickades bilarna ut med tron att vi återigen skulle starta stående. Fältet var utspritt på halva banan och var och en fick fatta att starten hade gått när de kom ut på startrakan. Förstår att det var tidspressat och att det kan vara svårt med kommunikation, sen kör vi inte VM så vad gör det... F.ö, ett kanonarr av MSCC!

Grattis Andreas H till segern i racet!

Hoppas det kommer lite bilder och filmer!!

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul start i race 1 i roadsport C från början. Fredrik i mittmotorsjänkebil brukar vara startsnabb med god viktfördelning och startteknik, men i blötan blev det extremt 5 ekipage i starten tog han Då jag höll specialkoll (visste ju vad som skulle hända, men inte att det skulle bli så mycket som 5 ekipage) så vet jag att det inte var tjuvstart. Istället var det så pontiacens framhjul och bakhjul snurrade ungeför lika mycket de första sekunderna. Det kan man däremot inte säga om så många av dom 5 framförvarande, snarare kom framhjulen 1 varv när bakhjulen var inne på varv 10

Så fredrik var först in i första böj. I normalfallet är han ngn sekund långsammare runt varvet än många mer vikt/effektoptimerade ekipage, så det var nog rätt mycket hets under första varvet. Sen slutade det i med lite bilbowling på varv 2 och rödflagg. Intressant med hål i dörren och japanska glasbitar inne själva dörren Ingen oschysst vad jag vet, utan det var ett kast i inbromsningen som skapade situationen.

_________________
Pär Hylander
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Här kommer lite fler bilder.
Även jag följde framför allt Roadsport C racen som var väldigt spännande!

Fredriks grymma Miata i line-up.



Det var riktigt blött i första racet.







Andreas Halbig körde på Yokohama med soft-blandning som funkade bra i vätan.



Min lillebror Henrik körde första tävlingen i år.



Andreas och Henrik diskuterar startordning vid omstarten med tävlingsledare P-o.





Fredrik beredd på omstart i startruta 2.



och fältet bakom.



Fortfarande riktigt blött.



Renault Alpine med lite dåligt grepp ut på rakan.



Men det löste sig, en rejäl blick i backspegeln för att hålla koll på alla Miator.



Henriks ställ var nog snäppet bredare men med mer kontroll trots högre fart.



Roadsport A+B linade upp för sitt race, fin Elise (blir du sugen nu Josen?)






Starten till race 2 för Roadsport C.











Fredrik nära ledande Andreas.







Andreas körde ganska brett i ledningen.



Inte lätt för Fredrik bakom att hitta en väg förbi.



Henrik gör en av flera dykningar på insidan av Niklas Falk.



Men alltför sen inbromsning resulterar i för hög fart in i sväng.





Lyckas hålla sig kvar på asfalten men får dålig utgång så Niklas tar tillbaka positionen.







Grattis till Fredrik Henriksson som var snabbast i kvalen, som är den riktiga tävlingen, och Andreas Halbig som vann båda racen!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Grymma bilder! thumbs up Vad gör du för att få sån kvallité på skärpa, färg och djup!? Har du kamerautrustning för en förmögenhet?
Ska göra ytterliggare en MX-5 film för hela säsongen tänkte jag, vore kul om man kunde få orginalstorleken på några av dessa bilder till förarpresentationerna, e d ok?

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Bra bilder på ett spännande rejs! Det var otroligt blåsigt och regnigt under dagen men det störde inte så mycket som man skulle kunna tro.

Mycket bra organiserat av MSCC men det hade varit bra med en liten förhandshint om att det var rullande start vid andra omstarten i race 1. Niklas hade inga problem att ta sig om på rakan medans jag fortfarande försökte värma däck. Han hade tydligen tutat på mig under hela utvarvet vilket jag inte uppfattade i min plåtburk och jag var väldigt förvånad när startrakan var fri från bilar.

Dessutom hade det varit bra med en "Light on" skylt i slutet av depån då det var väldigt svårt att se något i backspeglarna i regnet.

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Cyberoid skrev:
Dessutom hade det varit bra med en "Light on" skylt i slutet av depån då det var väldigt svårt att se något i backspeglarna i regnet.

Det kanske missades vid omstart, men i lineup påpekades det i alla fall.

Jag fick prova ett nytt jobb, starter och varvräknare.
Starter var ett ganska okomplicerat, men att räkna varv blev lite svårt att kommaihåg med alla omstarter...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



bfd_henriksson skrev:
Grymma bilder! thumbs up Vad gör du för att få sån kvallité på skärpa, färg och djup!? Har du kamerautrustning för en förmögenhet?
Ska göra ytterliggare en MX-5 film för hela säsongen tänkte jag, vore kul om man kunde få orginalstorleken på några av dessa bilder till förarpresentationerna, e d ok?


Nikon D80 med ganska standard optik, dvs en ganska normal systemkamera.
Själv tycker jag att bilderna tappar en hel del när man laddar upp dem här på Rejsa...

Självklart kan du få bilderna i bättre kvalité, tjoa till när du vet vilka du vill ha.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



TPR skrev:
bfd_henriksson skrev:
Grymma bilder! thumbs up Vad gör du för att få sån kvallité på skärpa, färg och djup!? Har du kamerautrustning för en förmögenhet?
Ska göra ytterliggare en MX-5 film för hela säsongen tänkte jag, vore kul om man kunde få orginalstorleken på några av dessa bilder till förarpresentationerna, e d ok?


Nikon D80 med ganska standard optik, dvs en ganska normal systemkamera.
Själv tycker jag att bilderna tappar en hel del när man laddar upp dem här på Rejsa...

Självklart kan du få bilderna i bättre kvalité, tjoa till när du vet vilka du vill ha.


Du råkade inte få någon bild på galningen som körde nercabbat?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Menar du Roadsport A bilarna eller RS bilarna som ju körde öppna Edit "nästan" Edit allihop

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bladh skrev:
Du råkade inte få någon bild på galningen som körde nercabbat?


Tror nog han menar Miata-föraren som körde nercabbat...
Jag får kolla när jag kommer hem.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Bengt Metz skrev:
Menar du Roadsport A bilarna eller RS bilarna som ju körde öppna allihop
Körde inte Exigen eller Elisen? A är ju inte Sevenderivat per definition (även om man kan tro det ibland)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
klas
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 41



Kan bara (återigen) instämma i hyllningarna till alla de MSCC eldskälar som gör detta möjligt...och står ut med adrenalinstinna ordväxlingar från upphetsade förare....inte VM som sagt ;-)

En intensiv arbetsvecka i kombination med tidig morgon gjorde sig påminnd - min "runddans" (bilder eller film någon?) i andra tidsträningen sög musten ur mig - sov en timme i bilen...

Race 2 blev en fröjd efter dagens regnblöta manövrar. Häftigt att se vad det går att få för varv tider ur Miatan med duktiga förare!

Vi syns nästa säsong.

/Klas Hansson-Gladh

_________________
Klas Hansson-Gladh
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



klas skrev:
och står ut med adrenalinstinna ordväxlingar från upphetsade förare....inte VM som sagt ;-)

Touche... Lugnade mig när jag insåg att den hastiga riktningsförändringen bilen i ytterspår gjorde berodde på tappad kontroll. Lite färg, ny position/blinkers, hjuinställning och bilen är som ny...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag stämmer in i tackkören till alla inblandade som arrangerade detta, speciellt hjältarna som stog ute i regnet så att vi kunde leka .

Även ett tack till er om bärgade mig efter min avåkning. Denna gången var det en för sen inbromsning, alternativet hade varit fler inblandade och kanske karrosskador men nu slutade det bara med massa sten i min bil .

Här kommer en bild tagen av Linda som jag lovade lägga ut. Ganska spektakulärt..



Tyvärr blev det inte mycket fler bilder . Men jag uppskattar verkligen de andra fina bilderna ni lagt upp thumbs up .


Roadsport C är sjukt tight, kollade på sammanställningen på tidsträningarna och 5 ekipage ligger inom 0,5 sekunder (5-9) .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281



Eddie, jag stod flaggpost i slutet på rakan under förmiddagen. Jag noterade att samtliga 944or låste bakhjulen vid inbromsning, varv efter varv. somliga mer än andra. Var det nåt du kände eller led av? jag kan inte minnas om du tillhörde dem hade stora problem med det. En av de andra verkade iaf lida mer, den snurrade.
Jag tycker att det är intressant för att min första bil var en 944 (en blå med reg GXE222 som rullar på bana nuförtiden) och jag hade det problemet att bakbromsarna låste först. 18 år med nytaget körkort och skum bromsverkan på bilen är ingen bra kombo
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Måns Wilke skrev:
Eddie, jag stod flaggpost i slutet på rakan under förmiddagen. Jag noterade att samtliga 944or låste bakhjulen vid inbromsning, varv efter varv. somliga mer än andra. Var det nåt du kände eller led av? jag kan inte minnas om du tillhörde dem hade stora problem med det. En av de andra verkade iaf lida mer, den snurrade.
Jag tycker att det är intressant för att min första bil var en 944 (en blå med reg GXE222 som rullar på bana nuförtiden) och jag hade det problemet att bakbromsarna låste först. 18 år med nytaget körkort och skum bromsverkan på bilen är ingen bra kombo


Nä, bilen bromsar rakt och fint så det gick att köra. Men du har nog rätt att jag låser upp bak trots att det inte känns. Helgen innan körde jag på tort och hade samma fenomen (flatspottade ett bakdäck duktigt). Det märkliga att så har den inte varit tidigare. Jag får helt enkelt forska i det.. Tack för att du delar med dig av iaktagelserna då jag som sagt inte känner av det .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Måns Wilke skrev:
Eddie, jag stod flaggpost i slutet på rakan under förmiddagen. Jag noterade att samtliga 944or låste bakhjulen vid inbromsning, varv efter varv. somliga mer än andra. Var det nåt du kände eller led av? jag kan inte minnas om du tillhörde dem hade stora problem med det. En av de andra verkade iaf lida mer, den snurrade.
Jag tycker att det är intressant för att min första bil var en 944 (en blå med reg GXE222 som rullar på bana nuförtiden) och jag hade det problemet att bakbromsarna låste först. 18 år med nytaget körkort och skum bromsverkan på bilen är ingen bra kombo


Nä, bilen bromsar rakt och fint så det gick att köra. Men du har nog rätt att jag låser upp bak trots att det inte känns. Helgen innan körde jag på tort och hade samma fenomen (flatspottade ett bakdäck duktigt). Det märkliga att så har den inte varit tidigare. Jag får helt enkelt forska i det.. Tack för att du delar med dig av iaktagelserna då jag som sagt inte känner av det .


När fräschades bromsarna upp senast?

Fick du bilder på din bil nu? Annars har jag några stycken om du vill ha..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Cédric skrev:

När fräschades bromsarna upp senast?

Fick du bilder på din bil nu? Annars har jag några stycken om du vill ha..


Alla ok renoverades våren 2008 med nya packningar och tätningar så de borde vara OK.

Nja en del bilder på kärran blev det men dina verkar bättre . Du får hemska gärna skicka de du har till mig .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Eddie Varvstopp skrev:
Jag stämmer in i tackkören till alla inblandade som arrangerade detta, speciellt hjältarna som stog ute i regnet så att vi kunde leka .

Även ett tack till er om bärgade mig efter min avåkning. Denna gången var det en för sen inbromsning, alternativet hade varit fler inblandade och kanske karrosskador men nu slutade det bara med massa sten i min bil .

Här kommer en bild tagen av Linda som jag lovade lägga ut. Ganska spektakulärt..



Tyvärr blev det inte mycket fler bilder . Men jag uppskattar verkligen de andra fina bilderna ni lagt upp thumbs up .


Roadsport C är sjukt tight, kollade på sammanställningen på tidsträningarna och 5 ekipage ligger inom 0,5 sekunder (5-9) .

Tack för bilden! thumbs up Även sett film på händelsen, otäckt när det släpper för bilar i närheten!

Miataracingen i Roadsport C är ruskigt tight! Med så många jämna bilar som skall fightas om väldigt lite asfaltsyta så har det blivit en del kontakt i toppen, men än så länge är det bara touchar. Gäller att domarna har ögonen med sig framöver och inte "sover" som de kunnat göra förr när roadsport kör. Gillar inte när jag ser på film en medveteten "putt" för att komma fram. Agressiv körning är en sak och även kontakt pga av missöden(händer väldigt sällan), men utnyttjar man kontakt i sin taktik är man fel på det.

Vi har haft tight racing i MX-5Cupen/Roadsport C tidigare med väldigt få kontakter. Nästa år blir vi än fler bilar så det gäller att alla som vill visa framfötterna förstår vilken nivå vi vill ha.

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



bfd_henriksson skrev:


Miataracingen i Roadsport C är ruskigt tight! Med så många jämna bilar som skall fightas om väldigt lite asfaltsyta så har det blivit en del kontakt i toppen,


Är det så det ska vara? Är det så vi vill att det ska vara?

Tidigare har mscc km varit gentlemannaracing, kontakt har varit otänkbart men trots det har det varit kul fighter, men med lite avstånd mellan vagnarna.

Klubbmästerskapet har tidigare varit enklaste (mental enklaste) vägen in i racing om man haft en sportvagn. Med alltmer kontakt så är det nog färre som vågar ta steget ut med sin finbil på banan samtidigt som det riskerar att knycklas plåt både här och där.

_________________
Pär Hylander
Citera
Eftersnack
2009-10-04 MSCC KM 5 Knutstorp
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande