Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2, 3 ... 158, 159, 160 >> 109 besök senaste veckan (692871 totalt) |
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för BMWs modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Jag klämmer oskulden på den här tråden då Hoppas frågan är godkänd oxå
Jag kommer troligtvis växla upp till M3 E36 frambromsar till nästa säsong och funderar på att växla upp en liten bit även bak. Någon som VET vad som passar bak på compacten? Har hört något om att M5 E34 (om det var 3.6:ans bromser eller 3.8:an minns jag inte) skall vara bolt on men kanske någon vet mer än så? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Är det någon som har provat att montera E46ans bärarm, stötdämpare och spindel på en E30? ska nämligen montera en Cheva V8 i en E30 och vill ha kraftigare hjulupphängning.
_________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||||||||
E46:an länkarmar passar på E30 förutom att dom ger en spårviddsökning på ca 25mm(per sida) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Börja med att morsa på er alla mitt första inlägg här.
Jag åker en M3a E36cupe och min fundering är finns det nån fungerande bakvinge till dessa skulle vilja att den va så diskret som möjligt,vill inte hänga dit nått som inte funkar. Vill minnas att jag har läst en artikel om ett bmw fungerande tillbehör, En list som sitter längst bak på luckan så lite fjuttig ut men skulle funka.Kan det bli nån skillnad? _________________ Peter Hammarström |
||||||||||
Trevligt iniativ att skapa olika märkesspecifika trådar, forumet blir mycket mer användbart då!
Ska utnyttja detta genom att ge er en riktigt klurare Håller för fullt på att bygger en E30 med M5 motor som ska fungera som banbil. I dagsläget är den totalt nedplockad. Har börjat fundera över väghållningen och hjulupphängningarna men som komplett amatör är sånt riktigt knivigt så hoppas på att få lite hjälp här. Vet inte vad som ingår i diverse paket och hur det ska monteras osv... Är ju en djungel tycker jag Vi börjar med det grundläggande, användningsområde o budget: Bilen kommer mestadels gå på bana men även sparsamt användande på gatorna. Bekvämlighet är inget som prioriteras högt med andra ord. Budget då, tja mer än 20k känns inte kul att lägga ned på det. Begagnat eller nytt bryr jag mig inte om. Har kikat på grupp N dämpare, coilovers med mera men fattar nada alltså. Dum som jag var sålde jag iväg fjäderbenen fram med naven i tron om att det skulle följa med coiloversena men så verkar ju inte fallet va. Även bärarmen på ena sidan måste bli ny. Bak har jag kvar alla original grejer om det är till någon hjälp. Någon som kan hjälpa mig på traven och reda ut lite begrepp och vad jag borde rikta in mig på så vore jag grymt glad _________________ Jesper Henriksson |
||||||||||
Med lite camber å rätt et på fälgarna blir detta perfekt. _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||||||||
När vi pratar E46 grejer på en E30 är det lite grejer att tänka på. Bla ska man köpa E46 bärarmar från en Bil med M-sport2 chassi. Dessutom måste man ha spindeln från en icke M3. M3 och vanliga E46 har olika diameter på konan både till styrstag och bärarm. Dessutom är M3 bärarmen ännu längre (i längsta laget).
Vad man mer bör veta är att bakre fästet på E46 bärarmarna är 6-kantigt och passar ej E30 bussningar. Lösningen på det är att antingen köpa en bussning från en M3E46 (inte vanliga E46) eller fräsa ner 6-kanten till diameter 20. Jag har delrinbussningar till M3E46 som går fint att använda. |
||||||||||
Någon som vet var man kan köpa en tempgivare till en 188 diffklump?
Fick reda på att att min granne köpt sin på Sandlter men det kanske finns närmare än så? Jag tror måtten på originaldelen i diffen är 22x1.5mm EDIT: fäller in en bild från sandtlers katalog om någon annan jagar en sådan. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Jag köpte en hydralplugg som passade. Sen borrades & gängades den för givaren. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Micke, när skall du lära dig att jag har mina tummar i mitten , plug and play är det som gäller här inga speciallösningar med borrning och gängning please. Jag vill bara skruva in givaren i original gänga. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Har du gängan på orginalgivaren kan jag fixa en plugga som passar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Nja det är ju en givare jag söker Micke, eller förstår jag dig fel? vad menar du med "originalgivaren" ? Tack för den goda viljan iallafall! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Det jag merar är att givarna kommer sällan i storlek M22*1,5 utan man får ha en plugg som passar i nedre hålet på diffkåpan. Sen borrar man & gängar lämpligt hål i pluggen för den storlek som givaren har. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Den lilla originalflärpen från M5 E39 ska passa som en smäck. Ger några kilo i hög fart. Dvs inte mycket men mer än inget _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Någon som lyckats köra 265/35 -18 på E36 M3?
Jag har ju sen länge OZ superleggera 9" med ET40 som funkar kanon med 245/35 18. Fram gott om plats utåt tack vare dryga -3 grader camber, tar i i innerskärm på några ställen när man parkerar och inåt mot fjäderbenet funkar det om jag kör 3mm spacer annars tar det i höjdjusteringsmutrrarna. Bak så är 245/35 18 inga problem, ganska tajt utåt och inåt har jag inte den blekaste. Så där jag misstänker att det skiter sig är utsidan bak. Sen har ju dessutom 265/35 18 tydligt större diameter vilket förutom taskigare utväxling även kan ge problem att det tar i på nya okända ställen... (jag köpte OFFkeFFs OZ superleggera igår, de han haft på sin nu sålda E46 M3. Blir perfekt att ha åtta identiska fälgar. Men på f.d. OFFkeFFs hjul sitter just 265/35 18 direzzor och det vore ju klockrent med lite bredare gummin på min blåe om det går att få dit ) _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Något ot men google books har lagt upp en bok med lite trevliga tips för att göra våraE30/ E36:or lite trevligare på banan, jag har själv boken och tycker den ligger på en nivå som passar mig och lite till. Alltså inget för hardcore users.
http://books.google.co.uk/books?id=w _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2, 3 ... 158, 159, 160 >> 109 besök senaste veckan (692871 totalt) |