Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (30872 totalt) |
Öka cambern 2grader till och sätt på 30-50% hårdare bakfjädrar så kommer ni nog få ner däckslitaget betydligt.
|
||||
Gotland ring nämns en del i tråden, upplevde att väldigt mycket av mina r888 försvann där, inget snett slitage eller så, bara att mycket gummi samt bromsar försvann där. Trots man "bara" körde runt 30 mil där.
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
OFF TOPIC SORRY Dags o byta avatar ju Filip BACK To TOPIC _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har inte läst hela tråden....och har inte tid att göra det.. Men....jag känner igen fenomenet. Jag har jobbat en del med detta på en av mina bilar. Jag tror det är en obalans i hjulvinklarna. Vad är det för spindeltappslutning på Åjdi ? (kpi i spindeln, utan att räkna med cambern) Vad är det för caster ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Asså, slå mig inte nu men.... är det inte bara överkörning? Så långt upp på sidan och sen den typen av slitbanesläpp? Jag kan garanterat få mina framdäck o se ut så på fem-tio minuter på bana om jag våldar riktigt riktigt ordentligt (om jag kör fett med "abuse understeer" )
_________________ Magnus Thomé |
||||
4wd går alltid i abuse mode _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Har haft Vr6 syncro I slalom kunde man äta upp däcken fort bara man tog i ordentligt ("för att vinna" ) Har inte haft "riktig" 4WD modell Audi men skulle gissa lite vilt att däckslitaget blir mindre om man ställer upp bilen i kurvorna än om man tokplogar med extraextramycket rattutslag? Syncron gick inte att ställa upp alls på torr asfalt.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Dää kommer _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Man kan ju inte gnälla på att R-däcken inte håller om man inte har anpassat hjulvinklarna till det område där de fungerar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det säger ingenting, om man inte vet axeltapslutningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Angående däck diskusionen så var mina bilder på däck ett svar o fråga mot snowdragon då han skrev att gatdäck skulle dödas på 60sekunder om man byggde om med mycke camber o caster..
Då jag med mfl upplevt tvärtom att gatdäck håller längre än r-däck men r-däck ger självklart bättre fäste.. Sen skrev ju Roxnäs att dom kör 8timmars på gatdäck.. Ja mina kumho r-däck dödades ordentligt antagligen pga överkörning/överhettning MEN jag kör minst lika hårt med gatdäcken eller hårdare (har 100hk mer nu än med r-däcken..) Sen har ju tex kompisen med 255breda R888:or som e jämt o fint slitna också bekräftat att hans S02:or höll bra mycke bättre, och även andra bilar en clio o nu Filips däck på gotlandring. så håller verkligen r-däck längre än gatdäck? (då menar jag bra banvänliga gatdäck) En annan undran vad har tex bmw för caster o andra snabba bilar orginal? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Inget svar ??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Castern står i direkt förhållande till det jag frågade ovan. Så det är inte jämförbart om man inte har alla upgifter. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
okej, o då mätt när den står på hjul o i rätt höjd alltså?
Dock inte lätt o komma åt då, så man får väll mäta på ett löst ben då men med dämparen i rätt höjd.. dock så kan ju detta mått ändras på dom nyare S2 benen som har lös hubb mot dämparen mot min som har gjutet helt ben så inte cambern går att ändra på.. Så i vilket läge ska då dämparen mot hubben med navet stå i på s2/rs2 benen som tex Lind4hl har ska det vara rakt? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
om bärarmarna är lika långa och fjäderbenstornet i bilen sitter lika....så kan det inte skilja mycket. Mät så gott det går...med dämparen i rätt läge för den aktuella markfrigången. I första läget vill man ha ett hum om var man ligger. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om man ska generalisera är iaf jag av annan uppfattning. Flera andra som kan det mycket mycket bättre än jag har ju tidigare i tråden också skrivit vad som krävs för att få det till att funka (bättre). _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (30872 totalt) |