Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Långloppserie för "egenbyggda" bilar?
6470 besök totalt
schaffet
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 13


Trådstartare
Hejsan alla långloppsåkare!

Jag kom att fundera på om det finns någon serie där man kan köra med bilar som avviker från homologeringen? De flesta serier har ju t.ex. begränsning på axelavstånd på ett visst procenttals avvikelse osv. Det jag tänker på är ju att bilar blir homologerade med ett visst axelavstånd osv. SLC Klass 4 var ju väldigt generöst med reglerna, men även där var man väll begränsad till ett visst axelavstånd om jag inte minns fel?
Kan man komma förbi denna homologering genom att t.ex köra med en amatörbyggd bil i en långloppsserie? Problemet då är väll att bilen i de flesta fall inte finns med i en lista över godkända bilar?

MVH
Christian

_________________
Christian Larsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SLC Kl.4 hade inga begränsningar öht i princip.
Dom som jag kan komma ihåg just nu var Motorstl samt att man inte fick ha mittplacerad förare.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
schaffet
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 13


Trådstartare
Dude skrev:
SLC Kl.4 hade inga begränsningar öht i princip.
Dom som jag kan komma ihåg just nu var Motorstl samt att man inte fick ha mittplacerad förare.


ok...
Ännu bättre då!
Det är ju synd att detta reglemente inte finns hos fler serier eftersom SLC klass 4 inte finns längre verkar det som?

Just det, nästa sak. Om det nu finns någon mer serie i klass med SLC klass 4 så stupar det ju oftast på motorstorlek och vilka "straff" man måste räkna med vid överladdning, antal ventiler osv. Går man över 2,5 liter krävs ju oftast 2 ventilsteknik utan överladdning, eller att bilen väger 2000kg...
Eller har jag fel?
Jag har inte grävt ner mig alla reglementen sådär jättemycket ännu, men i och med att SLC klass 4 inte längre körs verkar det som att det finns ett gap...

_________________
Christian Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Långloppserie för "egenbyggda" bilar?
6470 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande