Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS -65 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 84 besök senaste veckan (236231 totalt) |
Bilen är såld
Jag har byggt på en Chevy Nova -65....för historisk racing i åratal...men Hösten 2002, kapade jag sönder hela karossen och bygger om allt. Den ska klassa in i V8-Challenge...och ska köras med chevy bigblock och turboclutch-låda...... men även i klass 4, då jag har plats för 18" breda hjul under karossen..... KAROSS: Förstärkt och delvis helsvetsad. Inflyttade rambalkar bak. 20" breda hjulhus bak. Svetsad subframe fram. Ny rörram mellan främre och bakre rambalkar (i fyrkantsrör). Kraftigt ramkryss (demonterbart, ifall det blir lite dragracing). Hel bur (det tillkommer säkert lite rör senare). Demonterbar kardantunnel (i stålplåt pga regler i SLC). Nya innerskärmat fram (i stålplåt pga regler i SLC). 200 mm bakåtflyttad motor. ombyggt orginal pedalställ med bromsvåg. orginal intrumentbräda, men flyttad och demonterbar. 2 mm plastrutor (glas i vindruta) Volvo rattstång med reglage. HJULUPPHÄNGNINGAR: Corvette -93 framvagn med ställbata stötdämpare innifrån bilen. Composit bladfjäder och coilovers (med fjädrar alltså) Spindlar ombyggda med större och tjockare skivor och race ok. Servostyrning. Jaguar Xj 12 bakvagn, upphängd ala Butterfly. Stora bromsskivor och race ok. Två"rensade" coilovers per sida, stötdämparna sitter separat, ställbara som i fram. Fälgarna är 8x16 (även det pga regler i SLC) med Kumho V700 R-däck. Så småningom blir det 10 och 12" breda 17" fälgar med slicks.......eller om jag bestämmer mej för att använda mina 15 x 17 Jaguar grup C-fälgar magnesiumfälgar MOTOR: Chevy BigBlock Tunnelram insug med 2x 1100 cfm Dominatorfärgasare 2.5" Headers.......3.5" colectors.......3" avgassystem. Rollercam Rullyftare. Eldriven vattenpump. VÄXELLÅDA TH 400 med manuellt ventilhus, ombyggd för att köras med svänghjul och kopling. dvs TurbOClutch Sinterlamell Naturligtvis är det nytt elsystem....men elcentralen i en låda på kardantunneln. Nybyggd vindrutetorkar annlägning, defrosteranlägning.....mm mm. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Bilen är målad svart....halvblank....och vägrar att fastna på foto....
och nu är det så j###a trångt i garaget......så jag kommer inte åt att ta några bilder. Man tror att 100 kvadrat ska vara tillräckligt.........men inte då... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Den riktiga motorn har aluminiumtoppar med rektangelportar.
Tyvärr så sköt jag en ventil för några år sedan......som i sin tur slog bort hela förbränningsrummet. Toppen är fixad...men vi har inte haft lusta att köpa nya ventiler ännu.. Den motor som sitter i idag......har järntoppar....men det är en gjutning som chevyfreaksen kan mörda för... i ärlighetens namn är det inte säkert att det går att köra nuvarande motor med tunnelramet.........men jag ska prova. Ang. tankvplymen....så är det väl tur att jag ska åka sprintracen.... Bilen är fortfarande inte vägd........men den riktiga motorn bör ge ca 800 hk. Ramkrysset....som sitter med 32 st M10....gör att bilen blir för vridstyv för dragracing.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har faktiskt lyckats få några foton...........med hjälp av mer ljus........
Det är här någonstans som jag ska ha in två 3" rör........... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Problemet är att avgassystemet kommer , från headersen, innanför ramskenorna.......och för att komma förbi momentstag mm........måste jag gå utanför ramskenorna........och sedan tillbaka innanför, eller upp i hjulhusen.
Sedan är det delad bakaxel...........alltså måste avgasrören dras längst in vid bakaxelklumpen........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
och rören "måste" gå ut bakåt..........för om dom går ut på varsinsida...så hör man bara ena cylinderraden när man står på publikplats.......
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ska du göra ett sånt där 180°-system, eller vad det kallas... där mittcylindrarna går ihop till ena sidan och yttercylindrarna går ihop till andra sidan. Jag har hört det sägas att det gör underverk för ljudet _________________ Pär Hylander |
||||
hmmm... nja, av bilderna att döma så ser det ju 'lite' trångt ut...
.... men om avgasrören går ut på samma sida så hörs ju antingen mycket V8.... eller... lite V8 sidutblåset spar ju vikt och har HÖG ballhetsfaktor |
||||
Nej....180 graderssystem har jag absulut ingen plats för.........tyvärr..
och om jag drar ut rören på sidan...så måste jag ju under ramen iallafal..........och får dessutom inte plats med ljuddämpare.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om man bortser från det faktum att en varm räserbil blir ännu varmare, är det helt förbjudet hur man än kapslar in och gör andra säkerhetsåtgärder att dra avgasrören ovanför golvet? T.ex i en breddad eller höjd kardantunnel, eller t o m inne i kupen inkapslat på något smart sätt.
Annars kan du ju dra det över taket i sann ökenrallyanda Såg vi inte bild på någon gammal räser-Opel här för några månader sedan, med V8 och ngn sorts kreativ rördragning genom framskärmarna? _________________ Pär Hylander |
||||
Man kan säkert bygga tunnlar för avgasrören, i glovet. Men jag har inte plats för det.....jag kan inte fatta att det är så trångt i en så stor bil.....
Jaa.......snyggt....... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nääää.......motorn är flyttad bakåt 200 mm..........så rören skulle komma ut i coupen... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag vet att det finns eller fanns en rallycrossbil (BMW M3 E30) med kanonrören dragna i kupén. Fast det är klart, är det trångt så är det trångt.
Här är bilden iaf http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/ Skulle det fungera med två mindre rör på varje sida kanske? Att dela upp det grövre röret framför bakaxeln, eller att ha två mindre rör hela vägen? Hmm jag ska nog inte spekulera i detta då jag inte har den kunskap och uppfattning hur det verkligen ser ut på din bil. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det är en möjliet som jag överväger. Eller att bygga 2" system......och sedan bredda det, så jag får samma area som 3" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag tror oavsett att 2st 3" rör är för litet, jag hade förut en oldsmobile Cutlass med Cheva 454 LS7 som var upptrimmad. med 2x 3" rör kunde jag ej varva mer än 6400rpm, bytte till 2x 4" och då gick det bra att varva 8000rpm
Jag har sett avgasrörslösningar med ovala rör typ 2" höga och 5" breda, tror att det är det smidigaste för grova avgasrör. Dock för att ej behöva ha så grova rör samt spara vikt, borde du ha en small block chevy istället. Men som sagt ska du envisas med Bigblocken så borde ett Weiand Team G insug med en Portad* Holley 750CFM ge fina banåknings egenskaper. *finns div olika portare av gasare, du har en holley 750cfm som flödar 1050 cfm men har ändå samma lågvarsegenskaper som den 750cfm har. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS -65 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 84 besök senaste veckan (236231 totalt) |