Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Seven Racing blir stadig storre | << 1, 2 1 besök senaste veckan (32403 totalt) |
om jag förstått det rätt, så är det endast ramar enligt Locost-boken eller namngivna färdigproducerade som gäller i serien? Lotus 7, Caterham, Westfield, Rush/Dax etc platsar inte?
Men dessa åker ju ändå med fördel i Spvm förståss... Frågan är om det finns marknad för hur många liknande klasser som helst i det här lilla härnet av världen? Locost/SSK, Spvm, Ginneta G20, Clubman, kanske även Radical i viss mån riktar sig ju till samma sorts användare/utövare allihop. Tänk om man sett till helheten och samverkat lite mer i svensk klubbracing istället.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
När jag såg rubriken "Tekniskt reglemente för Svensk Seven mästerskap 2010" blev jag minst sagt sugen på att testa ett par rejs med min sjua.
Efter att läst reglementet lutar det istället åt Roadsport, jag fann reglementet för "Svensk Seven..." som snävt. Reglerat för bästa rättvisa men också att denna ambition medfört begränsningar. Många befintliga sevenbyggen torde gissningsvis mer eller mindre behöva måste byggas om för att kunna användas. Min tolkning är att reglementet skapats av en Ingenjör (hur vill jag bilarna skall se ut) snarare än en marknadsanalys (hur ser bilarna ut nu). Jag väljer hellre att köra Roadsport med (kanske?) orättvisa tillägg jämfört "Svensk seven..." och tvånget att bygga om/köpa nya delar/däck. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
Nå er det over 40 biler i Norge og Danmark som er ihht. det "Skandinaviske" reglementet. Hele poenget med å ha et så snevert reglement er at det ikke skal bli for stor forskjell på bilene og at kostnadene skal være fornuftige. Vi kjorte full sesong i fjor, totalt 6 helger. Totale kostnader ca 30 tusen inkl. dekk og påmelding. Reise kommer i tillegg, men gjor det også for de som spiller badminton. Et forutsigbart reglement gjor også at bilene holder seg relativt godt i pris i forhold til hva det koster å bygge en bil. Du kan kjope en vinnerbil for 100 -120 tusen NOK. Til trods for relativt svake motorer så er ikke rundetidene så dårlige som en skulle tro. Det går på 56 sek på Kinnekulle med Yokohama 048 dekk.
_________________ Tore Bjerke |
Allmänt banåkaforum Seven Racing blir stadig storre | << 1, 2 1 besök senaste veckan (32403 totalt) |