Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36 >> 58 besök senaste veckan (364935 totalt) |
Tur att jag inte har några bilder från rostlagningen på förra bilen, där var det betydligt värre.
Bytte hela golvet på förarsidan, båda trösklarna lagades+förstärktes, kickpanelerna och delar av A-stolparna lagades samt bakstammen under kofångaren byttes ut. Utöver det byggde jag ny kardantunnel, breddade hjulhusen bak och lade igen hålet för tanken och tog bort reservhjulsbaljan bak. Det blev några meter svetstråd på Rekorden, så den här känns superfräsch i jämförelse. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Ett par bilder från dagens fulmeck.
Skulle borra lite hål i bottenplåten på förarsidans ramben för att kunna svetsa mot en annan plåt innanför. Tyvärr höll jag plåten på fel håll, så hålen hamnade lite snett. Kände inte för att kapa till en ny plåt, så hjärnan aktiverades lite grann. Man kan inte svetsa i aluminium... Svetsa och bryt loss stålplåten från aluplåten. Slipa ner på insidan (den sidan som jag trodde var utsidan alltså...) Nu är balken färdig på förarsidan också, ska punktas lite mer och slipas till bara. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Har tagit lite paus från rostlagningen, började greja med framtida uppgraderingar istället.
15" fälg, 310 mm skiva och fyrkolvs Brembo-ok. Det här är max sväng och max infjädring (kulleden är bottnad). Förhoppningsvis blir det inte lika mycket i verkligheten. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Blev lite plåtjobb idag igen. Flytt av batterihylla till bagaget.
Borrade ur några punktsvetsar och kapade lite. Lite rost fanns det såklart under hyllan. Lade hyllan löst i reservhjulsbaljan för att kolla hur det blir. Ser bra ut än så länge. Tänkte det skulle bli smidigt med original fäste och sånt till batteriet, så slipper jag att klabba ihop nån fullösning med gängstång och plattjärn. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Har börjat grundmåla lite i ett hjulhus bak. Hagmans CA-primer, det var rejält drag i den!
Får nog ta lite i taget, annars försvinner hjärnan... Detta är första strykningen, ska ta ett lager till när detta har härdat. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Ja en Commodore skulle jag kunna tänka mig helt klart..
Jag minns en ganska frän Commodore i en biltidning som jag satt och dreglade över i mitt pojkrum för ungefär hundra år sedan. Det var iofs ett rörchassie med Commodorekaross på tror jag men det fränaste var att ägaren pulade i en Lamborghinitolva i den!! Jag undrar var en sån bil finns idag............ Sjyssta rostlagningar för övrigt! _________________ Urban Karlsson |
||
Tur att man tar kort med mobilen, så grymma svetsar är det inte...
Började med lite småhål i ena tröskeln igår, man får vara på alerten med svetsen för plåten är tunn. Sitter ett par extra trösklar innanför ytterplåten, får hoppas att de är hela. Yttertrösklar går att få tag på, men det är ett ganska surt arbete att byta dem. Jag koncentrerar mig på det som kan ge nedslag på besiktningen istället, känns viktigare just nu. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tjena Anders !
Nu börjar du låta som mig ju Gnälla över fula svetsar osv..... Nä, det blir bra det där ! Kul med nya bilen, gillar karossen skarpt Själv skulle jag inte ha nåt emot en Rekord Coupé -60tal helst med sexan då förstås. Har sett ett par då jag kikat på Historiskt Rally ! Keep up the good work _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Här händer väl inte så jättemycket, har grundmålat lite och lagat mer rost.
Ungefär halva golvet är grundat. Lagat lite rost på plåten bakom tanken. Fick göra ett nytt urtag för slutröret också. Mer har inte hänt, har varit rejält förkyld halva veckan så det har inte blivit nåt gjort alls. Men jag har köpt grå täckfärg iaf, köpte en 5 liters burk. Borde räcka till några strykningar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Inte mycket till bild, och ingen info om vart den är nu men http://www.g-rexsweden.se/G%E4ddhult _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Nu kommer ju inte den här bilen bli rikigt så extrem, med rörram och italiensk V12a... Tanken var väl att få ihop en hyfsat snygg, hyfsat snabb glidarbil. Den ska klara 20-30 mil utan att man behöver njurbälte, och klara några varv på valfri racerbana utan att skramla sönder i småbitar. Men visst blir man sugen på Steinmetz Jumbo, med vulgobreddare och jättevinge... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Ja, man fryser nästan fast när man går in i garaget nu. Kallare inne än ute typ.
Snart kommer väl greven med elräkningen också, känns som att det kan bli ganska dyrt. Kompressor har man till mutterknack och slipmaskiner... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Här har det varit tyst ett tag, pga att det varit för kallt i garaget och 1 meter snövall utanför portarna.
Men nu har det börjar töa lite grann, och det var flera plusgrader inne i garaget så idag fick jag lite gjort. Vände över bilen åt andra hållet och började köra med stålborsten. Äkta grisjobb, snöt ut en massa konstigt ur näsan efteråt. Munskydd hade kanske varit en bra idé... Måste köpa mer CA-primer också, den jag har är fasttorkad i burken nu. Längtar tills man kan börja montera ihop bilen igen! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Nu är det så gott som färdigmålat undertill. Ska kladda på ett lager till i hjulhusen, sen får det nog räcka.
Kommer att bli lite lagom 70-tals raggarstuk sen när fram och bakvagn kommer på plats, rödmålade och fina! Skulle haft kromad tank också för att få den rätta 70-tals customkänslan _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Nu är undersidan färdigmålad, karossen är vänd på rätt köl igen. Sitter fortfarande i vaggan.
Svetsade fast batterihyllan i reservhjulsbaljan. Smidigt med fäste och jordpunkt för batteriet. Fixade till ett par små hål i ena A-stolpen. Grundat och kittat. Fixade till där batterihyllan satt förut, grundmålat där med. Har även börjat måla lite inne i bilen. Inget som kommer att synas sen eftersom jag ska ha matta och full inredning, men tjock och gosig färg är aldrig fel som rostskydd. Samma som på undersidan. Så man kan väl säga att jag mest sitter och tittar på färg som torkar... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag använde den här färgen http://www.alcro.se/pdf.aspx?SID=1&a
Finns ett par olika varianter på Alcros hemsida http://www.alcro.se/Utomhus-Metall-K _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36 >> 58 besök senaste veckan (364935 totalt) |