Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 160, 161, 162   >>
413 besök senaste veckan (712104 totalt)
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005

Re:

Racetec skrev:
har tänkt att montera ett stag mellan framkrängaren och stötdämparen på min E36a, köpte ju ett stag på biltema som var till E28an, som det sas skulle passa, men ser det inte lite långt ut?

Det hade nog passat på en tidig E36 eller E36M3 som har krängningshämmaren i fjäderbenet, är ca den längden på dom

MaZ skrev:
Racetec skrev:
Tjena! bussningsfråga!
jag håller på att montera lite Millway bussningar i min 325 E36,
men fastnade lite på alu-bussningarna till bakvagnsbryggan, hålen i dessa är ovala? (se bild)
vilket håll ska dessa sitta? i bilens färdriktning?

[img]bildquote]

[Educated guess-läge på]

Ett hål är tight, det är fullstyrande (X, Y, Z), ett hål är ovalt, det styr åt två håll (X eller Y, Z) och de sista två är överstora och styr bara i en riktning (Z). Skall man vara gnällig så blir det överbestämt iom att det är fyra stödpunkter i Z och den sista borde shimsas in iom att det är stumt, detta om man vill slippa spänningar i delarna i viloläge. 99.9% skiter nog i det och är lika glada för det.
Så för att svara på din fråga. Sätt sdom så dom styr din bakvagn så rakt som möjligt, dvs sprid ut dom och vrid på ovalen tills det sitter rakt, dra åt. Klart.

[Educated guess-läge av]

om man e riktigt nogrann och kollar på alla 4 bussningar så är inte alla ovala märkte jag efter en stund

en med ovalt hål, en med ett vanligt hål och 2 med lite större hål, efter snabbt svar från millway,
så ska bussning med ovalt hål placeras vänster fram, tvärt emot bilens färdriktning, och dom 2 bussningar med stora hål ska sitta längst bak och den med lite mindre hål höger fram..

thumbs up

om du inte satt dit bussningarna än kan du kolla på TMS instruktion också: http://www.turnermotorsport.com/image/suspension/e36_subframe_bushing_ . . . .

BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006

Re:

Tobias B skrev:
Racetec skrev:
har tänkt att montera ett stag mellan framkrängaren och stötdämparen på min E36a, köpte ju ett stag på biltema som var till E28an, som det sas skulle passa, men ser det inte lite långt ut?

Det hade nog passat på en tidig E36 eller E36M3 som har krängningshämmaren i fjäderbenet, är ca den längden på dom

jo, fast det e ju det jag har på mina fjäderben..? jag håller det ju i samma höjd som det ska sitta fast i fjäderbenet, men det ser ändå för lång ut??

har markerat med ett rött sträck på bilden nedan var fästpunkterna är...

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005

Re:

Racetec skrev:
Tobias B skrev:
Racetec skrev:

jo, fast det e ju det jag har på mina fjäderben..? jag håller det ju i samma höjd som det ska sitta fast i fjäderbenet, men det ser ändå för lång ut??

har markerat med ett rött sträck på bilden nedan var fästpunkterna är...

Ah, jag klickade aldrig på bilden så jag såg inte fästet Krängningshämmaren från tidiga E36 och E36M3 är lite annorlunda, har en längre hävarm, kanske passar med en sån...

BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
:Sunk:
Småland
Här sen Apr 2005

Det är inte så att du har en coiloversats från ksport på bilen, i så fall kan jag hälsa att original staget är för lång jag har råkat ut för detta och får nu kapa mitt stag för att få i hop åbäket. det skiljer 4 cm på mitt original fjäderben och ksportbenet

Småland
Här sen Apr 2005

och en annan sak nu när jag ändå är igång nån som har nått bra tipps på hur jag byter spindelleden på en e36 325 a utan att demontera hela armen ?

Näsum
Här sen Apr 2006

Re:

:Sunk: skrev:
Det är inte så att du har en coiloversats från ksport på bilen, i så fall kan jag hälsa att original staget är för lång jag har råkat ut för detta och får nu kapa mitt stag för att få i hop åbäket. det skiljer 4 cm på mitt original fjäderben och ksportbenet

nä det är från D2, men kanske lika illa på dom oxå....

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Re:

och en annan sak nu när jag ändå är igång nån som har nått bra tipps på hur jag byter spindelleden på en e36 325 a utan att demontera hela armen ?

Jag bytte mina men tog ner hela länkarmen. Du "måste" pressa i de nya spindellederna i länkarmarna. Den enda fästpunkten som trilskas är den i framvagnsbalken (eller vad den nu kallas) där det är lite trångt att komma åt på ovansidan. Den bulten är konad och sitter rätt bra med klappa till ordentligt på sidan av balken (inte på bulten alltså) så trillar den ner fint. Lite bök men det är dock enklare än att hamra och banka in (sönder) en ny spindelled på plats...

Porsche 968 CS
Citera
:Sunk:
Småland
Här sen Apr 2005

Re:

Racetec skrev:

nä det är från D2, men kanske lika illa på dom oxå....

Tja det är väll samma skrot och korn det där, men enligt deras tekniker så skulle det stämma........ tjaa det gör det säkert om man vill att bilen inte skall kunna svänga sen.

Helsingborg
Här sen Jan 2010

chassi nr på bmw e36.

hej ja undrar på hur många ställen chassi nr sitter på i en e36:a?

Kalmar
Här sen Nov 2004

E36 undringar:

Vad skiljer mellan fram/bakvagn på 325/328 vs M3. Att bromsar och diff skiljer vet jag men resten? Går det att pocka allt annat fram och tillbaka mellan dom?

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

inka skrev:
E36 undringar:

Vad skiljer mellan fram/bakvagn på 325/328 vs M3. Att bromsar och diff skiljer vet jag men resten? Går det att pocka allt annat fram och tillbaka mellan dom?

Allt går att plocka mellan modellerna. M3 har en annan länkarm fram och bärarm bak med lite annorlunda geometri.

Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004

Är det att föredra M3-prylar om man tänkt åka fort eller är det mest teoretiska ändringar?

Näsum
Här sen Apr 2006

håller på att montera handbromsbackarna på min 325 E36 och har stött på ett litet problem,
verkar som att man ska fästa backarna med nån slags skruv (Nr 11) genom en fjäder (Nr10) i bromsskölden, tyvärr har jag ju slitit väck den, någon som vet om man måste ha bromssköld när man monterar handbromsbackarna?

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Racetec skrev:
håller på att montera handbromsbackarna på min 325 E36 och har stött på ett litet problem,
verkar som att man ska fästa backarna med nån slags skruv (Nr 11) genom en fjäder (Nr10) i bromsskölden, tyvärr har jag ju slitit väck den, någon som vet om man måste ha bromssköld när man monterar handbromsbackarna?

Lämnade ett litet svar i din tråd.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Vilken 535lmm är det som passar till m20?? Utan att behöva byta elektroniken vill säga!

www.albertssonracing.se
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009

Går i tankarna och köpa en E36a och har redan börjat planera lite.

Har ett par Sparco stolar jag tänkte slänga in och med dem vill jag gärna ha 4- eller 6-punktsbälte men då är ju frågan hur man ska fästa bältet utan bur? Hur har andra gjort? Gärna bilder...

och jag vet att många här inte rekommenderar 4- eller 6-punktsbälten utan bur men jag är dum

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Keepan skrev:

och jag vet att många här inte rekommenderar 4- eller 6-punktsbälten utan bur men jag är dum

Det finns helt klart olika åsikter om detta sök lite så hittar du
massor både för & emot.

Fördelen med riktigt bälte är att man verkligen sitter fast i stolen
det är ju inte fallet med ett 3p bälte.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009

Re:

Michael Bäck skrev:
Keepan skrev:

massor både för & emot.

Joo tack, sökte runt och letade lösningar innan jag skrev här och snubblade över flertal disskusioner med för & emot. Personligen blir det 3 punktsbälte på gata och flerpunktsbälte på bana. Finns bra argument för båda lösningar men som sagt är det infästningarna jag vill ha hjälp med

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Keepan skrev:
Michael Bäck skrev:
Keepan skrev:

massor både för & emot.

Joo tack, sökte runt och letade lösningar innan jag skrev här och snubblade över flertal disskusioner med för & emot. Personligen blir det 3 punktsbälte på gata och flerpunktsbälte på bana. Finns bra argument för båda lösningar men som sagt är det infästningarna jag vill ha hjälp med

Finns så kallade 3 punkts , som fästes i dom normala hålen fram , och ett fäste bak , nedre bältes infästningen . http://www.trendab.se/pub_images/large/da509_red_701.jpg

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009

Re:

krister Andersson skrev:
Keepan skrev:
Michael Bäck skrev:
Keepan skrev:

massor både för & emot.

Finns så kallade 3 punkts , som fästes i dom normala hålen fram , och ett fäste bak , nedre bältes infästningen . http://www.trendab.se/pub_images/large/da509_red_701.jpg

Jaha, det har jag aldrig sett! Men dem är inget att rekommendera eller?

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Keepan skrev:
krister Andersson skrev:
Keepan skrev:
Michael Bäck skrev:
Keepan skrev:

massor både för & emot.

Jaha, det har jag aldrig sett! Men dem är inget att rekommendera eller?

Har det bara för att sitta fast i stolen , har det normala bältet över , Jag drar åt midjan , så sitter jag fast.

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 160, 161, 162   >>
413 besök senaste veckan (712104 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande