Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Första banåkningen i sommar - vad skall jag tänka på?
1 besök senaste veckan (4295 totalt)
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 27


Trådstartare
Hej

Kan introducera mig. Heter Theodor och år ny på forumet och jag hoppas få grymma tips och tricks angående banåkning . Blir min första banåkning i sommar med några polare. Min bil då. Jag kör något så smaskigt som en Ford Fiesta ST.

Har planerat att det ska bli mer och mer banbil. Det som jag har beställt just nu är Carbotech xp10 belägg i fram, xp6 i bak. Stålomspunna slangar runt om, samt lite vassare bromsvätska. Sitter redan på H&R sportfjädrar på. Vad mer kan jag tänkas göra? Kommer inte köpa R-däck denna säsong i alla fall om jag inte kommer över ett par billiga kan jag tillägga

_________________
Theodor Anderzon
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Bärkolios skrev:
Hej

Kan introducera mig. Heter Theodor och år ny på forumet och jag hoppas få grymma tips och tricks angående banåkning . Blir min första banåkning i sommar med några polare. Min bil då. Jag kör något så smaskigt som en Ford Fiesta ST.

Har planerat att det ska bli mer och mer banbil. Det som jag har beställt just nu är Carbotech xp10 belägg i fram, xp6 i bak. Stålomspunna slangar runt om, samt lite vassare bromsvätska. Sitter redan på H&R sportfjädrar på. Vad mer kan jag tänkas göra? Kommer inte köpa R-däck denna säsong i alla fall om jag inte kommer över ett par billiga kan jag tillägga


Du är på rätt spår att ordana till bromsarna.
Att skaffa r-däck är så mycket roligare även med en beg uppsättning för att testa.
Bättre grepp & att dom slipper bli överhettade så snabbt.
Samt ut & köra köra

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Tänk på att dricka mycket vatten vid varmt väder thumbs up

Ang R däck så kan jag bara hålla med Herr Bäck, det är så mycket roligare och bättre känsla än gatdäck

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Börja med bromsarna som tänkt och lägg resten på att köra så mkt som möjligt, r däcken kan du ta nästa år.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880




_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 27


Trådstartare
tack alla... grymma svar

_________________
Theodor Anderzon
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Bärkolios skrev:
Hej

Kan introducera mig. Heter Theodor och år ny på forumet och jag hoppas få grymma tips och tricks angående banåkning . Blir min första banåkning i sommar med några polare. Min bil då. Jag kör något så smaskigt som en Ford Fiesta ST.

Har planerat att det ska bli mer och mer banbil. Det som jag har beställt just nu är Carbotech xp10 belägg i fram, xp6 i bak. Stålomspunna slangar runt om, samt lite vassare bromsvätska. Sitter redan på H&R sportfjädrar på. Vad mer kan jag tänkas göra? Kommer inte köpa R-däck denna säsong i alla fall om jag inte kommer över ett par billiga kan jag tillägga


Ha med dig bromsbelägg och hjul för hemfärd (samt verktygen för att kunna byta) då det finns risk för att de du använder kan ta slut.

Ta det lugnt, kör ditt tempo och lär känna bana och bil. Håll en tillräckligt hög vätskebalans under hela dagen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 27


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Bärkolios skrev:
Hej

Kan introducera mig. Heter Theodor och år ny på forumet och jag hoppas få grymma tips och tricks angående banåkning . Blir min första banåkning i sommar med några polare. Min bil då. Jag kör något så smaskigt som en Ford Fiesta ST.

Har planerat att det ska bli mer och mer banbil. Det som jag har beställt just nu är Carbotech xp10 belägg i fram, xp6 i bak. Stålomspunna slangar runt om, samt lite vassare bromsvätska. Sitter redan på H&R sportfjädrar på. Vad mer kan jag tänkas göra? Kommer inte köpa R-däck denna säsong i alla fall om jag inte kommer över ett par billiga kan jag tillägga


Ha med dig bromsbelägg och hjul för hemfärd (samt verktygen för att kunna byta) då det finns risk för att de du använder kan ta slut.

Ta det lugnt, kör ditt tempo och lär känna bana och bil. Håll en tillräckligt hög vätskebalans under hela dagen.


Mm.... Funderar starkt på att ändå köpa ett par R-däck. Fick släng med min lilla Fiesta i en rondell nyss :P. Har ju en uppsättning aluminiumfälgar 15 tummare för vinterdäcken. Kan man få tag på en uppsättning R-däck för 10 kakor eller ? Gärna så billigt som möjligt.

Japp.... tror inte jag kommer att pressa bilen väldigt hårt. Dock kommer jag nog inte att ha med mig en till uppsättning med belägg. Carbotech skall ju vara bra och sen är dom skapligt dyra. Bromsvätska får jag väl ha med mig antar jag.

_________________
Theodor Anderzon
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Bärkolios skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Bärkolios skrev:
Hej

Kan introducera mig. Heter Theodor och år ny på forumet och jag hoppas få grymma tips och tricks angående banåkning . Blir min första banåkning i sommar med några polare. Min bil då. Jag kör något så smaskigt som en Ford Fiesta ST.

Har planerat att det ska bli mer och mer banbil. Det som jag har beställt just nu är Carbotech xp10 belägg i fram, xp6 i bak. Stålomspunna slangar runt om, samt lite vassare bromsvätska. Sitter redan på H&R sportfjädrar på. Vad mer kan jag tänkas göra? Kommer inte köpa R-däck denna säsong i alla fall om jag inte kommer över ett par billiga kan jag tillägga


Ha med dig bromsbelägg och hjul för hemfärd (samt verktygen för att kunna byta) då det finns risk för att de du använder kan ta slut.

Ta det lugnt, kör ditt tempo och lär känna bana och bil. Håll en tillräckligt hög vätskebalans under hela dagen.


Mm.... Funderar starkt på att ändå köpa ett par R-däck. Fick släng med min lilla Fiesta i en rondell nyss :P. Har ju en uppsättning aluminiumfälgar 15 tummare för vinterdäcken. Kan man få tag på en uppsättning R-däck för 10 kakor eller ? Gärna så billigt som möjligt.

Japp.... tror inte jag kommer att pressa bilen väldigt hårt. Dock kommer jag nog inte att ha med mig en till uppsättning med belägg. Carbotech skall ju vara bra och sen är dom skapligt dyra. Bromsvätska får jag väl ha med mig antar jag.


www.camskillco.uk , där finns det lite däck.

Du borde nog klara dig på en uppsättning 205/50 i 15". Så fläskig är väl inte sierran ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Första året hade jag nöjt mig med lite begagnade däck, speciellt om budgeten är tight. Håll ögonen öppna här på rejsa så dyker det upp begagnade däck med jämna mellanrum.

För det blir SÅ mkt roligare med en uppsättning R-däck.

En ford Fiest ST är väl typ 150hk och 11-1200 kg då räcker 205 dimension ett bra tag tror jag

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Bärkolios skrev:

Japp.... tror inte jag kommer att pressa bilen väldigt hårt.


Det är vad du tror nu, när du väl är ute på banan kan jag lova dig att du kommer att gasa fullt. Hornen i panna växer ut snabbare än vad man tror.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 27


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Första året hade jag nöjt mig med lite begagnade däck, speciellt om budgeten är tight. Håll ögonen öppna här på rejsa så dyker det upp begagnade däck med jämna mellanrum.

För det blir SÅ mkt roligare med en uppsättning R-däck.

En ford Fiest ST är väl typ 150hk och 11-1200 kg då räcker 205 dimension ett bra tag tror jag


Japp... 150hk och 1100kg.

_________________
Theodor Anderzon
Citera
Tenchi
Sollentuna
Här sen Aug 2008
Inlägg: 10



Jag är nybörjare på banåkning också och jag har några tips, det gäller inte bilen i första hand, sånt kan andra bättre. Detta är vad jag tycker är bra att göra som förare.

För det första, drick mycket vatten.
Man gör tydligen av med mer vätska än man tror, jag drack alldeles för lite och fick en fruktansvärd huvudvärk i slutet av dagen. Så se till att dricka!

Se till att ha en vettig hjälm (behöver dock inte vara den dyraste) och en nackkrage (tror jag det heter) så inte huvet far omkring. Bekväma skor och handskar är också viktigt.

Ta det lugnt i början och lycka till!

_________________
Andreas Berg
"With great car comes great responsibility"
Citera
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 27


Trådstartare
Tenchi skrev:
Jag är nybörjare på banåkning också och jag har några tips, det gäller inte bilen i första hand, sånt kan andra bättre. Detta är vad jag tycker är bra att göra som förare.

För det första, drick mycket vatten.
Man gör tydligen av med mer vätska än man tror, jag drack alldeles för lite och fick en fruktansvärd huvudvärk i slutet av dagen. Så se till att dricka!

Se till att ha en vettig hjälm (behöver dock inte vara den dyraste) och en nackkrage (tror jag det heter) så inte huvet far omkring. Bekväma skor och handskar är också viktigt.

Ta det lugnt i början och lycka till!


Tack för tipsen. Skall tänka på att dricka mkt vatten.

Nu har jag i alla fall hämtat hem ett paket från PEANsweden (grym service). Carbotech xp10 fram, Stoptech bak, Goodridge Stålomspunnaslangar, Motul bromsvätska. Även införskaffat nya skivor bak (brembo :P) Motorn min har även fått i sig lite ny olja. Snart är det dags.

Den största frågan nu är om mina däck kommer att palla. Blir ju ganska jobbigt att stå på gotland med dåliga eller trasiga däck.

_________________
Theodor Anderzon
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Första banåkningen i sommar - vad skall jag tänka på?
1 besök senaste veckan (4295 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande