Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Jaha. Så hur börjar man? o_o
1 besök senaste veckan (3569 totalt)
Hrodgar
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej alla snabba!

Här har ni en vanlig svensson som på sin höjd kört lite rejsigt på landsvägarna med sin Mazda 323F som var *flämt* SÄNKT!

Nu är det så att jag tänker inom en överskådlig framtid införskaffa mig en lite rejälare sportbil och vill gärna kunna hantera den bra på bana och på väg, så man inte gör en tjock-steffe. ;-)

Men eftersom jag just nu blott äger en Nissan Almera så behöver jag ju utbilda mig i riktiga bilar, utan att för den delen sätta mig i Formelracing-skola!

Var kan man hitta lite sportkörnings/bankörningsskolor inom sjysst avstånd från Sthlm och vad kan man förvänta sig det kostar?

Försökte söka lite på nätet men allt jag hittade var vanliga körskolor eller typ just 14000krs "lär dig köra formula-bilar"..

Tacksam för all hjälp!

_________________
Roger Friberg
Är drömmar så galna egentligen?
http://rogerfriberg.blogspot.com
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Köp en billig rallystol, beg r-däck och ut och plåga almeran på bana så ska du se hur roligt man kan ha trots en "vardaglig" bil.

Nog det mest ekonomiska och givande skulle jag tro? Nog bättre och starta med en sådan bil, hoppa direkt in i en racebil och börja köra lär man väl inte lära sig mer på.

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Hedlund skrev:
Köp en billig rallystol, beg r-däck och ut och plåga almeran på bana så ska du se hur roligt man kan ha trots en "vardaglig" bil.

Nog det mest ekonomiska och givande skulle jag tro? Nog bättre och starta med en sådan bil, hoppa direkt in i en racebil och börja köra lär man väl inte lära sig mer på.


thumbs up

Börja köra med första bästa bil bara för att få lite känsla för vad det innebär att vara på en bana. Jag har en svag känsla av att folk tror banåkande är en väldigt avancerad grej, det är det inte.
R-däck kanske känns lite "overkill" men det blir väldigt halkigt med vanliga gatdäck. Byt bromsvätska innan du åker ut på banan och kör i depå direkt när pedalen börjar kännas skum. Sandfållan är jobbig.

om du vill hänga med andra nissan-bilar så har de väl en väldigt aktiv klubb som ordnar banträffar. Åk på en sån, ingen kommer att skratta fastän du har en Almera. Och gör de det så kan ju trycka in en colaburk i deras japsdämpare

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Byt bromsolja i Nissan och åk till Sviesta som ligger vid flygfältet i Linköping på deras prova banåkning men du måste ha med en hjälm. Lycka till! Annars kör de ju konbana på lunda och ibland på halkbanan utanför sth. kolla i bankalendern här ovan, Alfaklubbens banmöten är trevliga och du får en del instruktioner där när du är med första gången.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Håller med, bara bilen är hel så byt bara bromsvätska och åk på slalom och banträffar som du hittar i kalendern här ovan. Slalom är ett kanonbra sätt att lära sig förstå bilens beteende och öva bilkontroll. O kul

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hrodgar
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
okej, tack för uppmuntrande svar, problemet är dock att min bil inte är i skick att rejsa.. alls. :-P Just nu iaf.
DEN biten går att komma förbi med lite reperationer dock, men byta bromsolja?
(Wisserbesser-mode; man har inte olja i bromsarna, det är bromsVÄTSKA. ;-) Körläraren för länge sedan tyckte väldigt mycket om att pika om det.. ) :-P

Men varför?

Ska det vara till nån speciell bromsvätska anpassad för racing, eller handlar det bara om att det ska vara färskt och påfyllt?

Men oavsett, där faller hatten för mig. Det är jag totalt oförmögen att göra utan att jag känner att det blir jag som blir rubriken lydande "masskrock på E6, bromsarna svek bil."
Blir väl att pröjsa för det. *suck*

_________________
Roger Friberg
Är drömmar så galna egentligen?
http://rogerfriberg.blogspot.com
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Hrodgar skrev:
byta bromsolja?

Men varför?


Vätskan drar åt sig vatten med tiden och då minskar kokpunkten på vätskan. Sedan när du har kört något varv och bromsarna har blivit härligt varma så kokar bromsol... vätskan och du har ingen broms kvar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hrodgar skrev:
okej, tack för uppmuntrande svar, problemet är dock att min bil inte är i skick att rejsa.. alls. :-P Just nu iaf.
DEN biten går att komma förbi med lite reperationer dock, men byta bromsolja?
(Wisserbesser-mode; man har inte olja i bromsarna, det är bromsVÄTSKA. ;-) Körläraren för länge sedan tyckte väldigt mycket om att pika om det.. ) :-P

Men varför?

Ska det vara till nån speciell bromsvätska anpassad för racing, eller handlar det bara om att det ska vara färskt och påfyllt?

Men oavsett, där faller hatten för mig. Det är jag totalt oförmögen att göra utan att jag känner att det blir jag som blir rubriken lydande "masskrock på E6, bromsarna svek bil."
Blir väl att pröjsa för det. *suck*


Det viktigaste med vätskan är att den är frisk & innehåller så lite vatten som möjligt
vist kan man köpa dyra saker men det går även bra med bromsvätska från mekonomen för en 129:- /L

Har man rätt bromsteknik, bra belägg & gärna kylning ska det mycket till att elda upp bromsarna.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Hrodgar skrev:
Ska det vara till nån speciell bromsvätska anpassad för racing, eller handlar det bara om att det ska vara färskt och påfyllt?

Men oavsett, där faller hatten för mig. Det är jag totalt oförmögen att göra utan att jag känner att det blir jag som blir rubriken lydande "masskrock på E6, bromsarna svek bil."
Blir väl att pröjsa för det. *suck*


Kostar inte många kronor att få det gjort hos meken på hörnet, om de dessutom har en såndär smidig mikagleff som trycksätter och har sig går det snabbare än du hinner säga "tänkte ni skriva ut ett kvitto?".
Annars är det faktiskt lätt att göra själv, allt du behöver är en polare som pumpar på bromspedalen och en behållare att fånga gammal vätska i. Men det är nog en fråga för mekforumet

Själv har jag bara haft prima vätska från mekonomen när jag kört bana/slalom, funkade utan problem. Men då var det ju inte direkt ett effektmonster jag sladdade runt med
"Racingbromsvätska" är, enligt mig, bortkastade pengar i en bruksbil som körs på bana några gånger per sommar.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Jaha. Så hur börjar man? o_o
1 besök senaste veckan (3569 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande