Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Däckshöjd ?
1699 besök totalt
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Hej
Fått ditt fjäderben o större bromsar på bilen och nu tar fjäderbenen i fälgarna pga offseten.
Så jag har börjat fundera på nya fälgar...
Jag fick av en fälg-försäljare höra att racingfälgar oftast har större innerdiameter för att ta stora bromsar.
Då jag frågade om att sätta på 16tum istället för 17tumsfälgar fick jag en del svar men han ger ett så oseriöst intryck så jag vet ej om jag kan lita på honom(tidigare erfarenhet)..
Mina 17tummare av racetyp är lite stora och ett par 16tum originalfälgar är lite för trånga för mina bromsar. Jag har fått för mig att bilen går bättre med mindre fälgar är det bara inbillning.

När jag vill åka fort i kurvor så ställer jag mig frågan ? '
En högre 16tums däcksida flexar antagligen mer vilket ger uppov till att slitbanan inte ligger dikt an mot asfalten. Men ökar jag cambern kommer det hjälpa slitbanan o dess anläggningsyta ?
En mindre fälg blir lättare vilket medför mindre fjädrad vikt.

Men att köra över vad däcket tål i sidledes belastning,
Det funkar inte på vinterdäck då deras stommar snabbt kollapsar.
Av egen erfarenhet så vet jag så fort snön försvinner brukar jag leka slut på vinterhjulen på asfalten och det går fort ibland. Då däcksidorna mjukas upp börjar understyrningen...
Så högre däcksida kräver hårdare däckstomme...
Det kanske bara blir bättre grepp initialt med 16tum ?

Vad ska man rikta in sig på ?

Finns det någonstans fabriksrekommenderade camber vinklar för olika typer av däck kontra vikt.

ha de

_________________
Max Jarno
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Maximilian skrev:
Hej
Fått ditt fjäderben o större bromsar på bilen och nu tar fjäderbenen i fälgarna pga offseten.
Så jag har börjat fundera på nya fälgar...
Jag fick av en fälg-försäljare höra att racingfälgar oftast har större innerdiameter för att ta stora bromsar.
Då jag frågade om att sätta på 16tum istället för 17tumsfälgar fick jag en del svar men han ger ett så oseriöst intryck så jag vet ej om jag kan lita på honom(tidigare erfarenhet)..
Mina 17tummare av racetyp är lite stora och ett par 16tum originalfälgar är lite för trånga för mina bromsar. Jag har fått för mig att bilen går bättre med mindre fälgar är det bara inbillning.

När jag vill åka fort i kurvor så ställer jag mig frågan ? '
En högre 16tums däcksida flexar antagligen mer vilket ger uppov till att slitbanan inte ligger dikt an mot asfalten. Men ökar jag cambern kommer det hjälpa slitbanan o dess anläggningsyta ?
En mindre fälg blir lättare vilket medför mindre fjädrad vikt.

Men att köra över vad däcket tål i sidledes belastning,
Det funkar inte på vinterdäck då deras stommar snabbt kollapsar.
Av egen erfarenhet så vet jag så fort snön försvinner brukar jag leka slut på vinterhjulen på asfalten och det går fort ibland. Då däcksidorna mjukas upp börjar understyrningen...
Så högre däcksida kräver hårdare däckstomme...
Det kanske bara blir bättre grepp initialt med 16tum ?

Vad ska man rikta in sig på ?

Finns det någonstans fabriksrekommenderade camber vinklar för olika typer av däck kontra vikt.

ha de


om fälgarna innerkant tar i fjäderbenen så går det ju inom rimliga gränser att
avhjälpa detta med lämplig spacer.

Att en bil accar bättre med minder fälgar är nog sant i de flesta fall.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
om jag kör spacer då går fälgarna utanför skärmkanten och jag måste bredda skärmkanterna.
Det handlar om 10mm.
För övrigt så är jag skeptisk till att ha en extra bricka mellan fälg o anläggningsytan.

_________________
Max Jarno
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Däckshöjd ?
1699 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande