Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Compare Run - att jämföra två varv med varandra
11636 besök totalt
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62


Trådstartare
Hej,

Jag har ett mkt irriterande problem.

Jag ska jämföra två varv med varandra på en bana.
Det kan vara förra årets varv, eller från olika bilar osv osv...
Varven är urplockade ur en session och sparade i separat fil.

Då får jag en förskjutning i graferna. Dvs att på samma distans/tid visar den data från två olika platser på banan. Ibland en ganska rejäl skillnad. Det sker både när graferna är relaterade till distans eller tid. Hur gör jag för att mjukvaran ska skala sessionerna så att det går att jämföra varven?

Att maila iväg filerna och få dem korrigerade är förstås inte aktuellt, utan jämförelsen behövs på plats så klart.

Är det en inställning som är fel, eller är det en bugg i mjukvaran?
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag har brottats med samma problem när jag har jämfört olika personers loggar på bl a Mantorp. Det som ger felet är att man har satt olika start- och målpunkter. Driftboxprogramvaran verkar inte kunna hantera filerna dynamiskt efter det.

Så vad jag gjort är att ha bett om ursprungsfilerna, innan "Cut before" och "Cut after" har gjorts. Sedan har jag använt en och samma startpunkt och gjort egna Cuts. Då kommer det rätt.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62


Trådstartare
Peo,

Tack för input.

Att ha olika start/mål och ändå kunna jämföra är vitalt för att jämföra t.ex snabbaste varv. Vilket är väl själva grundpoängen med en datalogger. Mycket frustrerande att det inte fungerar. Hoppas på ett svar med lösning snarast.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Hej,

Tittar ni på datan som "Speed over Time" eller "Speed over Distance? om det över tid är det sannolikt varför de inte sammanfaller.

Hälsningar

/Johan

_________________
Johan Bergin
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62


Trådstartare
Båda två. Ingen av dem sammanfaller, alls. Så fort varven är beräknade med olika start/mål, så går det inte att få dem sammanfallande.

Speed over Distance borde sammanfalla över hela varvet.
Detta för att göra relationsanalys vid specifika punkter.

Speed over Time borde sammanfalla vid den önskade startpunkten.
Detta för att se var respektive varv tar in/ut distans mellan fordonen.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Hej,

Har också samma strul... Har dock lyckats få till det när man har hela filen och kan sätta start/mål från början. Nåväl, fortfarande intresserad av en lösning av detta problem.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Magnus D skrev:
Båda två. Ingen av dem sammanfaller, alls. Så fort varven är beräknade med olika start/mål, så går det inte att få dem sammanfallande.

Speed over Distance borde sammanfalla över hela varvet.
Detta för att göra relationsanalys vid specifika punkter.

Speed over Time borde sammanfalla vid den önskade startpunkten.
Detta för att se var respektive varv tar in/ut distans mellan fordonen.


Kan du maila mig filerna så jag ser det med "dina ögon"? Så ska vi nog lösa det! johan.bergin@gmail.com

Häls.

_________________
Johan Bergin
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62


Trådstartare
jbergin skrev:


Kan du maila mig filerna så jag ser det med "dina ögon"? Så ska vi nog lösa det! johan.bergin@gmail.com

Häls.


Kommer på mail.
Hoppas på en "live" lösning som går att använda när man är på plats.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



samma problem här

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Har mailat dig Magnus, men här kommer ett "allmänt" svar. För att jämföra filer från olika bilar krävs det att start/mål är samma, dvs alla använder samma punkter. Annars finns det ingenting för datorn att jämföra mellan.

Att på något sätt "interpolera" två olika filer med hjälp av GPS-koordinater är en finess jag i alla fall lagt som request till UK.

Enklaste work-arounden är att använda de filer som finns här på forumet och lägga dessa på sin dator/minneskort.

_________________
Johan Bergin
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62


Trådstartare
jbergin skrev:
Har mailat dig Magnus, men här kommer ett "allmänt" svar. För att jämföra filer från olika bilar krävs det att start/mål är samma, dvs alla använder samma punkter. Annars finns det ingenting för datorn att jämföra mellan.

Att på något sätt "interpolera" två olika filer med hjälp av GPS-koordinater är en finess jag i alla fall lagt som request till UK.

Enklaste work-arounden är att använda de filer som finns här på forumet och lägga dessa på sin dator/minneskort.


Hoppas det fixar sig, alla använder ju inte samma start/finish utan sätter dem på plats.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus D skrev:
Varven är urplockade ur en session och sparade i separat fil.


Hur gör man detta?
Jag har några olika varv i fyra olika sessioner. Jag skulle vilja plocka ur de fyra bästa varven och baka ihop dem i en session för att jämföra och se optimala.

Help plz.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
Magnus D skrev:
Varven är urplockade ur en session och sparade i separat fil.


Hur gör man detta?
Jag har några olika varv i fyra olika sessioner. Jag skulle vilja plocka ur de fyra bästa varven och baka ihop dem i en session för att jämföra och se optimala.

Help plz.

Vad jag vet så kan du bara klippa ut o spara dem i separat filer. Att klippa ihop dem till en session går inte så vitt jag vet. Men du kan jämföra dem, bara ladda in de fyra filerna en efter en. Om jag minns rätt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:
Magnus D skrev:
Varven är urplockade ur en session och sparade i separat fil.


Hur gör man detta?
Jag har några olika varv i fyra olika sessioner. Jag skulle vilja plocka ur de fyra bästa varven och baka ihop dem i en session för att jämföra och se optimala.

Help plz.

Vad jag vet så kan du bara klippa ut o spara dem i separat filer. Att klippa ihop dem till en session går inte så vitt jag vet. Men du kan jämföra dem, bara ladda in de fyra filerna en efter en. Om jag minns rätt...


Riktigt. Nya CircuitTools har dock bättre stöd för multipla sessioner. Prova gärna.

http://www.videovbox.co.uk/index.php/software/circuit-tools

http://www.videovbox.co.uk/downloads/CircuitToolsManual.pdf

_________________
Johan Bergin
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



ok, jag har förstått det som att man skall markera de varv (max 4 åt gången) som man vill jämföra genom att checkboxa dem?

Det har jag gjort med två olika varv i två olika sessioner och får då nedan konstiga optimala tid?
Ideala tiden borde blir bättre än 8.37 om man jämför ett 8.32 och ett 8.43 varv (som sämst borde den idela atiden blir åtminstone 8.32)?
Särskilt som jag vet att det långsammare varvet var snabbare på några ställen, i FX 221km/h istället för 209km/h...


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Hej,

Är det någon som så här i semestertider kan tipsa om lösningen till ovan problem?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Tjenare Micke!

Det är nt så enkelt att 8.37 är ideal av de var som visas på bilden, ditt snabbare var vekar ligga på fliken bakom.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



ok, det är så idealet räknas fram? Dvs endast och alltid från alla de varv som ligger i samma batch?

Jag trodde att man fick idealet av de som man "checkboxade"? I detta fall har jag checkboxat 8.32 från en batch och 8.43 från en annan batch, men det skiter programmet i? Det räknar istället alltid och endast ut optimala inom den batch som visas? lr?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Compare Run - att jämföra två varv med varandra
11636 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande