Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
19 besök senaste veckan (328423 totalt)
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Tänkte ja skulle ta å lägga upp en projekttråd på min bil här nu.

Bygget började vintern -06 med att jag lyfte ut motorn å böt ut i stort sett allt i den.

Borrade upp blocket från 90mm till 92mm strokade veven så slaglängden vart 4mm till, 94mm å fick på så sätt 2,5L iställe för 2,3L. Sitter smidda kolvar å stakar i den. Toppen är lite filad i å sitter stumma tryckare i den så man vågar varva lite med 256/10,5 kammar i den.

Turbon är en Garrett GT2871R 0,86.

Körde med den halva sommaren -08 innan jag rasade växellådan å ställde in den igen men den hade på tok för dålig väghållning så -09 började jag lätta bilen å bygga om chassit.

Har slängt ut baksätet å allt som inte behövs va kvar. bilen väger väl idag runt 1350-1380kg med mig i.

Chassit är uppgaderat med bilsteindämpare, H&R fjädrar fram och riktigt hårda fjädrar bak, ligger väl runt 120N/mm2. alla bussningar är utbytta till powerflex eller svarvade bussningar i fibroflex å på endel ställen även plastbussningar. Bak sitter de dubbla krängningshämmare å fram har ja byggt nya stag som håller krängaren av uniballs. sitter såklart fjäderbensstag både fram och bak och hjulvinklarna fram är lite optimerade.

Hjärtat i bilen


Kolv/stake


Dubbla krängare bak


Bakre hjulupphängningen


Å såhär ser de ut fram


Diffusor


Inte mkt kvar inne i bilen thumbs up


Å en helhetsbild på bilen


Har säkert glömt skriva hälften som är gjort men men

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



fränt!

Effekt?

Är 256gr 10,5mm lyft, trimkammar?

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Kul du gillar den =)

De är nå kammar som trimfirman som hjälpte mig me motorn tog fram å tyckte skulle funka bra å de verkar dom ju göra också =)

Har inte bänkat den så vet inte va effekten ligger på men länkar till en mätarfilm så ni få se hur den går

http://www.garaget.org/video/t3r4lcii2iq5

Fast den borde gå lite bättre nu, i filmen så hade ja problem me vevaxelgivaren så misstände lite å varvstoppet låg på 6500rpm iställe för 7680rpm som nu sen väger den väl 100kg mindre nu också å utväxlingen ja hade där va väl inte så bra, 340km/h vid 7600prm på 5an

Haha mkt bortförklaringar men skulle behöva filma ny mätarfilm nu när den går lite bättre å har mer realistisk utväxling =)

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



340km/h....... dream on

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Fast... Teknikens värld tog ju en av lång-distans-Saabarna och körde med när de tog en massa hastighetsrekord, och den gick ju skapligt fort vill jag minnas. Någon som vet hur bra?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



P.P. skrev:
Fast... Teknikens värld tog ju en av lång-distans-Saabarna och körde med när de tog en massa hastighetsrekord, och den gick ju skapligt fort vill jag minnas. Någon som vet hur bra?


Det var väl mest snitthastigheter över vissa tider etc som var aktuella då? Inte några extrema toppfarter såvitt jag minns i alla fall.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

315 blås i en DP-Porsche kan knappast handla om nån snittfart... Det här var länge sen, 88 eller så, när teststräckan i Falkenberg (?) fortfarande var utan rondeller , av/påfarter och annat.

Edit: Ifrån något år senare http://www.youtube.com/watch?v=w1xvZ0c59Ic

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



DP-porsche är väl inte en SAAB?


Jag tänkte på något Talladega-körning för typ tolv, femton år sedan eller nåt.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Vi tänker på samma bil men två olika tillfällen.

Efter att 9000-bilarna kört sitt långdistansrekord stod de och skräpade på nån undanskymd plats i fabriken, tills dess att TV tyckte det var dags att köra RIKTIGT fort med lite olika bilar. Saab har ju alltid varit piggare på PR än Volvo och snokade i vad de hade stående, och hittade då en 9000, lagom inkörd.

Nu är mitt minne rätt suddigt om hur de gjorde, men jag vill minnas att det rörde sig om en riktigt sniken trimning av motorn, typ: Låt laddtrycket skena och se hur länge det håller! men ett (som sagt) grumligt minne gör sig påmint om en 280 blås. Och det är ju rätt respektabelt i en svenne-bil.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



P.P. skrev:
Vi tänker på samma bil men två olika tillfällen.

Efter att 9000-bilarna kört sitt långdistansrekord stod de och skräpade på nån undanskymd plats i fabriken, tills dess att TV tyckte det var dags att köra RIKTIGT fort med lite olika bilar. Saab har ju alltid varit piggare på PR än Volvo och snokade i vad de hade stående, och hittade då en 9000, lagom inkörd.

Nu är mitt minne rätt suddigt om hur de gjorde, men jag vill minnas att det rörde sig om en riktigt sniken trimning av motorn, typ: Låt laddtrycket skena och se hur länge det håller! men ett (som sagt) grumligt minne gör sig påmint om en 280 blås. Och det är ju rätt respektabelt i en svenne-bil.


Stämmer bra det strax över 280 i saab 9000 på E4 utanför gävle.

Filmsnutten är väl när dom kör utanför falkenberg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Kul bygge! thumbs up

340 är väl gissningsvis en teoretisk toppfart OM bilen skulle orka varva ur på högsta växeln, har för mig att en Viper av första generationen skulle göra 416 kmh i så fall... DP-Porschen körde Teknikens Värld i mina hemtrakter, på (den då ännu inte invigda) nya E4 norr om Gävle

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Jo precis 340km/h var teoretiska toppfarten om ja skulle varva ur den på 5an me den utväxlingen vilket den såklart aldrig hade orkat..

Me lådan som sitter i nu är teoretiska toppfarten 280km/h vilket däremot inte är nå problem å nå men har en låda på G nu med diffbroms å lite annat godis så den ska hålla bättre å den har utväxling lite mitt emellan. teoretisk toppfart på 310km/h så kanske skulle testa nån gång om biljäveln orkar upp i 300

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Det kan ju en Saab klara från stillastående på bara 1700 m...

http://www.youtube.com/watch?v=Df_zLHZKe_M

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Hehe jo precis =) fast den där saaben har väl en 250-300hk mer än mig

Men nog ska säkert min också klara de med lite tur å envishet

Till veckan kommer de iaf bli att meka lite, byta till lite hårdare bussningar i bakvagnen å i främre krängningshämmaren. kolla upp varför de inte ville funka me batteriet i skuffen å försöka lösa de problemet, fick för lite ström när ja flytat bak batteriet. kör med 30mm2 strömkabel så tycker den borde räcka? lite lur på om jorden är dålig.

Sen ska ja kanske också börja bygga på undersidan av fronten för att få den plan.

Mkt saker på G får se hur mkt jag hinner =)

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Har en vän som hadde en 2,3-16 turbo steg 3/4? som map-tune hade pillat på...
och för ngt år sedan när vi var på väg till Sinsheim kom de en GT2a å moppade upp sig
i kassel backarna...
kan säga att de var en silvrig 9000 som var först upp för backarna med en förvånad
porsche förare som gjorde tummen upp...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Så igår vart de äntligen lite gjort på bilen, var ut i garaget å bytte bussningarna till krängningshämmarna.

bak har ja ju plastbussning mellan k-hämmare å bakaxel medans mot karossen är de org bussning så bytte ut den mot superflex.

Fram har ja byggt egna stag mellan k-hämmare å bärarm med uniballs mot k-hämmare å bussning mot bärarm men dom bussningarna va lite mjuka så gjorde nya bussningar av genomslagsgumi som både är hårdare å har större diameter =)



Har tyvär inte hunnit provköra den än men ska göra de snart å hoppas de blivit lite skillnad

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Jag har haft lite problem med bromsarna sen ja monterade porscheoken. Tror att för att de är större volym på porscheoken än org så behövs de med pedaltryck för att få samma tryck på frambromsarna å då låser bakhjulen upp först, inte kul!

Så har funderat på reduceringsventil till bakoken eller kanske nypa bromsröret lite så de stryper. fast hade ju varit kul å bygga bromsvåg med å de är väl inte så mkt jobb? tänkte att ja tar bort org huvudbromscylinder å monterar bromsvågen på org pedal. tips nå

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Var till en kompis idag med bilen å lånade hans svets så ja kunde svetsa ihop en upphägning till plasten som ska sitta under fronten.



Å såhär vart den efter mkt kapande å svetsande. Fast är inte helt klar där.
ska bara kapa till plasten nu å nita fast den, ska även fixa så den kan fjädra lite uppåt i fronten men vet inte riktigt hur ja ska lösa de än.

Vart också å känna lite på dom nya bussningarna när ja ändå var ute å körde å den är helt underbar å svänga med nu, trodde aldrig de skulle gå att få så fin väghållning på en 9000 me tanke på hur dåliga dom är org :P

Har en rondell här i stan som ja har lite som måttstock för väghållningen, när bilen va org gick de att köra runt rondellen i typ 60-65km/h innan framhjulen började hasa. gjorde ett test med den förra hösten å då gick de att ligga i 85-90km/h så ganska mkt förbättring å nu är chassit ganska mkt finare än för ett år sen så skulle kanske ta ett varv i rondellen snart igen

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Kan ev. ha hittat varför bakbromsarna låser upp sig först.

fram sitter de stålomslunna slangar medans bak sitter de org. Har en org slang liggandes hemma å stålomspunnen med å såg att en bit in i anslutningarna är de ju som en liten strypning, hålet blir mindre innan de går över från anslutning till slangen. hålet i org slang är 2,2mm å i dom stålomspunna är dom 1,9mm. så arean på hålet i dom stålomspunna är ju 0,75% av org å de är ju ett hål i varje ända av slangen så dom borde ju strypa lite då? sen att min är ganska lätt i bak gör väl inte saken bättre

så imorn blir de å montera stålomspunnet bak å testa, man kanske också skulle ta å borra upp strypningen i framslangarna nån tiondel så dom stryper mindre än dom bak?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Har inte hänt så mkt med bilen på sista tiden men ska iaf försöka få den genom besiktningen.

Lägger upp en trevlig bild iaf


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Har byggt om vevhusventilationen nu



Har lite seriösare catchtank på G i aluminium men den där får duga tills vidare =)

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
19 besök senaste veckan (328423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande