Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2010-08-22 Shelsley Walsh Hillclimb - Nu med film | 7641 besök totalt |
I helgen var jag på hillclimb i klassiska Shelsley Walsh; en riktig höjdare!
Jag ska försöka förmedla mina intryck, men det är inte lätt för det finns mycket att berätta Shelsley Walsh är den äldsta motortävlingen i världen som körs på sin ursprungliga bana, och firade 100 årsjubileum 2005. Banan är 1000 yards (914 m) med en höjdskillnad på 100 m från start till mål. Det är alltså ganska brant vilket inte riktigt syns i bilderna. Banan är smal med 3,7m på det smalaste stället Bilder och banskiss finns på www.shelsley-walsh.co.uk Flera evenemang körs såklart varje år, men i slutet av augusti är den största tävlingen "the Big one", med mer än 150 bilar i många klasser, och två "Top 12 run-offs" i British Hillclimb Championship, BHCC Lördag är träningsdag där varje tävlande garanteras två körningar, tre för dem som anmäler sig först på morgonen. Söndag är tävlingsdag där klasserna kör i tur och ordning och där de 12 bästa tiderna (oavsett klass) kvalificerar sig till "Top 12 run-off". En omgång med körning i alla klasserna + Top 12 run-offs körs på förmiddagen, och en likadan omgång på eftermiddagen. I varje Top 12 run-off delas det ut 10 poäng till vinnaren, 9 till tvåan osv. Dessa poäng räknas sedan i BHCC. Där ingår totalt 37 omgångar (se t ex http://top12runoff.co.uk/) Det är ett genuint trevligt och anspråkslöst evenemang där man är nära bilar och förare både på banan och i depån, samtidigt som organisationen fungerar perfekt och bilar och tävlingsprestationer är i toppklass Bilarna Vad är det för bilar då? Ja, spännvidden är rejält stor! (Resultatlista från helgens tävlingar: http://shelsley-walsh.co.uk/download Nånslags sammanställning - Historiska 500cc V-twin: 12st - Lotus karossbilar: 11st Elaner och Eliser - Lotus racing bilar: 13 st klassiska "cigrarrer" - Super 7-kloner och Morgan 13 st - Clubman-varianter: 7st - Alfa (GTV, Giluetta, GT, sud) 15st (I år firande Alfa-klubben 100år med träff på Shelsey Walsh) - Historiska racers t o m 1971 (14 st i två klasser) - Historiska racers t o m 1985 (10 st) - Historiska saloner t o m 1975 (5st) Sen klasserna med dedikerade hill-climb bilar - 0 till 600 cc 3st - 600cc till 1100 cc 7st - 1100cc till 1600 cc 14 st - 1600cc till 2000 cc 12 st - över 2000 cc 18 st De flesta av dessa bilar är designade enbart för hillclimb med tillverkare som Pilbeam, Gould, OMS, Force, DJ Racecars, men ex formelbilar från Reynard, Dallara och Ralt finns också representerade Några av bilarna har rörramschassin men annars är det kolfiberchassin som gäller. Aerodynamiken verkar relativt fri med stora diffusorer och vingar fram och bak (t ex dubbla 3-elementsvingar bak på en bil) I alla klasserna är det vanligt att en bil delas av två förare så antalet tävlande är ännu fler än bilarna ovan Dessutom blandade åldrar och relativt många kvinnor; (16 totalt, i den största klassen (över 2000cc) var 4 av 24 kvinnor, Joy Hoyle vann klassen med Super 7-klonerna före sina 10 manliga konkurrenter) Lite prestanda: 600cc-bilarna väger lite över 200kg med ca 130hk 1100 och 1600cc bilarna väger ca 280 till 350kg. - GWR Raptor: 282 kg och 1600cc Hayabusa - Force PC: 1600cc Hayabusa 240hk 2000cc och uppåt: 450 till 550kg med allt från 250-350hk i 2000cc klassen till 650 hk i klassen över 2000cc - Force PC 1600cc hayabusa med kompressor: 350kg och 400hk - Gould NME med Ex Indycar V8 3500cc ca 650 hk - OMS CF06 med Powertec V8 2800cc byggd av två Suzuki 1300 http://www.powertecracing.com/pdf_do - DJ Firestorm med Cosworth XD V8 2650cc - Gould GR55 med Opel V6 2500cc från DTM utvecklad av Cosworth - Pilbeam MP 88 med 2650cc V8 Cosworth XD med turbo - Pilbeam MP07 med V8 4000cc Judd Längs banan klockas bilarna vid 64 fot där 2s motsvarar 1g acc i starten. De bästa ligger under 1,9s På "rakan" upp mot "Bottom S" mäts hastigheten, de snabbaste ligger över 130 mph (ca 205 km/h) Över mållinjen är 150 mph (240 km/h) det högsta noterade Vad kostar det att åka till Shelsley Walsh? Flyg (Sthlm/Heathrow) + hyrbil + bed&breakfast för 2500:- per person (vi var tre som åkte och delade rum) Inträde lördag £12 och söndag £15 (ska ladda upp bilder i nästa inlägg) _________________ Johan Lekås |
||
(varken kamera eller fotograf är av någon högre kvalité, men är bättre än inget)
Bilder av hög kvalité finns på http://www.zipp.co.uk/gallery/Shelsl Scott och Roger Morans Gould (ex indycar motor med ca 650 hk). Scott leder BHCC En Scania? Nja, en OMS CF07 med 4000cc Cosworth DFL Hyfsad downforce från denna dubbla tre-elementsving får man förmoda... Lola t142 (Formula 5000) Notera den bisarra spindellösningen Chevron B47... ...som rattats av Lill-lövis Mulligt ljud ur denna! Chevron B42 Formula 5000 (?) Gamla godingar uppradade vid söndagens rejs. Och ingen fegkörning, alla stod på ordentligt Lotus 61:or #220 Lotus 69 F2, #221 Lotus 69 F2 Atlantic Lotus 41C och en Nemesis HC92 OMS 25 1600cc Hayabusa med konstruktören Steve owen och hans fru Lynn vid ratten Ytterligare en OMS 25 Tydligen en helt ny konstruktion Jedi Mk 4 1000cc Megapin Mk3 1000cc med några år på nacken Force PC 1000cc (plasten på hjulen är för att de inte ska fastna damm och grus. Rivs av innan burnouten vid startlinjen) Åldern inget hinder att gasa ordentligt Pilbeam MP97-02. Sandra Tomlin (till höger) delar bilen med sin son Force PC med kompressormatad Hayabusa 1600. 350 kg och 400hk enl ägaren _________________ Johan Lekås |
||
|
||
Trevlig läsning!
Det är en trevlig tillställning och rekommenderar andra att åka dit om tillfälle ges! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Lite fler bilder...
Force LM001 . Byggd med täckta hjul och bred (2 pers) sittbrunn för att passa i den klassen Russel Alexis FF Lotus Expose Historiska 500cc racers (-40 50-tal. Baserade på speedwaymotorer. De flesta hade swingaxel, och när man ser dem i aktion får man en tydlig bild av hur dåligt det funkar...men det var ingen som sparde på krutet för det Spectre Mk7. Avdelningen ovanliga fordon. Syns lite dåligt på den här bilden men den har fyra bakhjul Trots det vedbo'mässiga stuket hade den flera backrekord i början på 90-talet i 500cc klassen, då med två bakhjul. Vid konvertering till 1000cc blev det nödvändigt med fyra bakhjul. Åkte nu snabbare än den snabbaste 7:an "Man får ta vad man har" tyckte ägaren, "det här röret kommer från ett gammalt bord" Stel framaxel. De två längsgående rören (där dämparna sitter i axeln) agerar även krängningshämmare. Kort panhardstag på baksidan av framaxeln Bakhjulsarrangemanget _________________ Johan Lekås |
||
och så lite bilder för oss tekniknördar:
Intressant lösning för stryrningen på OMS 25. Rattstången är placerad högt så man ska kunna vänsterbromsa och drev (i den frästa alu-delen) överför vridningen till kuggstången Ett antal framspindlar OMS 25 Force PC OMS 2000M DJ Firehawk MH Ghost Force PC. Notera kolfiberramen _________________ Johan Lekås |
||
http://www.zipp.co.uk/gallery/Shelsl Där borde det finnas _________________ Johan Lekås |
||
Nu har jag efter diverse > lyckats klippa, koda och kommentera lite film från sommarens besök på Shelsley Walsh
Blandade bilar på lördagens träning: http://www.youtube.com/watch?v=21ejz Ett härligt galet hemmabygge. 2,3 liters hemsnickrad V-twin och 2-växlad "låda" i lika hemsnickad bil. http://www.youtube.com/watch?v=T_7Ua Top12 Runoff från söndagen http://www.youtube.com/watch?v=L6roq _________________ Johan Lekås |
||
Eftersnack 2010-08-22 Shelsley Walsh Hillclimb - Nu med film | 7641 besök totalt |