Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-08-28 Ferrari Maserati Racing Day Ring Knutstorp
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (11299 totalt)
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
En trevlig tillställning. Gott om rariteter. Tyvärr regnade det i omgångar.


_________________
Niclas Swahn
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Trevlig dag på Knutstorp, dock blir jag en aning besviken när man ser flera köra utan hjälm thumbs down
Dagens höjdpunkt måsteju ändå vara när Ferrari 599XX drog igång...inga 95db där inte
När fixar Porsche Sverige nåt liknande?


_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Åhh både F40 och F50 på banan fan vad läckert. Håller med om ofoget att inte ha hjälm på banan men sist jag såg Ferraris köra bana gick det INTE fort. dock ingen ursäkt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Riktigt trevligt var det trots regnet, men jag tyckte alla som körde i grupperna hade hjälm, dock under limited edition körningen var det inte så, dock gick det inte så fort, men ändå.
Men otroligt vad gött 599XX låter!!! Maserati Granturismo MC eller vad den nu heter lät brutalt också

_________________
Viktor Starkman
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Någon som vet något om han som voltade efter långa rakan?
Voltade ända in till däckbarriären tydligen.
Hoppas att han hade hjälm och klarade sig helskinnad.

_________________
L-P Johnsson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Han klarade sig bra sa dom, han stod själv och pratade med ambulanspersonalen och sa att det var ok, så det blev väl en rutinkoll bara, men han var uppe och klättrade på nått vänster då kvällsposten reklamen var borta och räcket bakom var helt slappt, inga bromssreck heller så antagligen försvann bromsarna helt, jag vet inte om detta är anledningen, det är vad jag tror iom brist på bromsspår, vill inte spekulera men verkar logiskt, man har ju hört en del om bromsar som bara slutar fungera på sportbilar .

Såg ut att vara en riktigt otäck smäll, såg inte händelseförloppet själv, men som sagt skönt att han klarade sig, man blir lite orolig när det är såpass rejält, och ja han hade hjälm, återigen såg jag ingen under de dedikerade banpassen som inte hade hjälm, bara under limited edition körningen.


För att återgå till evenemanget så var det kul att se Swedish GT även om det var lite tuntm westcoast racings Z4 gick och lät riktigt fint thumbs up , dock avbröts ju andra racet pågrund av en riktigt rejäl smäll vid NGK krönet, en 430 som fått skadad diffusor efter en lite krafitigare smäll bakifrån på formationsvarvet, vet inte heller där var som hände riktigt men av någon anledning brakade jarl i e36 GTR in i bakändan varpå jarl fick bryta direkt med mosad framvagn och kaross på höger sida, i allafall så tappade 430:in helt greppet i vänstern upp mot krönet och drog rakt in i betongen, så framändan var i stort sett borta helt in till A stolpen, men det var ju tack och lov en riktig racebil så det var ju lugnt.

_________________
Viktor Starkman
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Ett hyfsat gott tecken att han stod upp iaf.

Märkligt det där med att man inte har hjälmkrav på banträffar...
Fram tills att jag besökte banträffen som Daniel Ivarsson Racing
och Causika racing arrangerade för några veckor sedan, trodde
jag att alla arrangörer hade hjälmtvång.

Att man som förare inte har ett visst mått av självbevarelsedrift iaf... Skumt...

_________________
L-P Johnsson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



elpe300 skrev:
Ett hyfsat gott tecken att han stod upp iaf.

Märkligt det där med att man inte har hjälmkrav på banträffar...
Fram tills att jag besökte banträffen som Daniel Ivarsson Racing
och Causika racing arrangerade för några veckor sedan, trodde
jag att alla arrangörer hade hjälmtvång.

Att man som förare inte har ett visst mått av självbevarelsedrift iaf... Skumt...


jag la till lite till efter du svarat , men där står om hjälmar i alla fall.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Ultura skrev:
elpe300 skrev:
Ett hyfsat gott tecken att han stod upp iaf.

Märkligt det där med att man inte har hjälmkrav på banträffar...
Fram tills att jag besökte banträffen som Daniel Ivarsson Racing
och Causika racing arrangerade för några veckor sedan, trodde
jag att alla arrangörer hade hjälmtvång.

Att man som förare inte har ett visst mått av självbevarelsedrift iaf... Skumt...


jag la till lite till efter du svarat , men där står om hjälmar i alla fall.


Helt OT..

Ultura , nu 7 timmar senare (!!) så insåg jag plötsligt vem det var jag kände igen i folkvimlet på Knutstorp idag. Det var ju du !

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Ellac skrev:

Helt OT..

Ultura , nu 7 timmar senare (!!) så insåg jag plötsligt vem det var jag kände igen i folkvimlet på Knutstorp idag. Det var ju du !

/Calle


Det var någon som jag tyckte såg bekant ut, jag tänkte först BMW men kunde inte heller koppla riktigt, men nu fick jag antagligen förklaringen då, hehe

_________________
Viktor Starkman
Citera
AndréSchrammHolmquist
Malmö
Här sen Maj 2009
Inlägg: 46



Satt inne på resturangen och fika när det smälde och det såg ut som om bromsarna försvann och bilen bara försvann rakt ut i däcktraven och skylten. Skylten fick sig en rätt bra smäll. Men glömde helt att fota när bilen låg i sanden men har en på skylten åtminstone

_________________
André Schramm Holmquist
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Det som sades i högtalarna var att bromsarna överhettades och troligen försökte föraren ta kurvan ändå. Detta resulterade troligen i att bilen kom kanandes på taket i sandfållan med sidan före in i däckstraven och stannade upp o ner. Stog själv vid kurvans slut och hann bara se när bilen tog i däcken men hörde hur den kasade över sanden!
På den andra avåkningen så var det alla gånger diffusern som bidrog till avåkningen. Den satt löst i underkant vilket resulterade i att den stutsade upp och ner hela tiden och ju fortare det gick desto mer stutsade den! Luftströmmen under bilen kan inte ha varit helt 100.

Som tur var så blev det inga personskador, som det verkade!

-Håller helt med om det här med förare/passagerare utan hjälm. En av F40 bilarna kördes utan hjälm. Dock såg det ut som om att han hade mycket hår, så det skyddade kanske

-För övrigt ett seriöst evenemang med Palmer o annan ljungel i depån. Måste ha tagit sin "lilla" tid att fixa till.
Antalet bilar var helt otroligt. Borde varit fler än hundra Ferrarisar på ett och samma ställe. Hyfsatt mycket kapital alltså!
Bara en 599:a (tror jag benämningen var) gick lös på ca 13.5 mille och det fanns 2 på plats!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Kjell 944 skrev:

Bara en 599:a (tror jag benämningen var) gick lös på ca 13.5 mille och det fanns 2 på plats!


Du tänker på 599XX som går lös på den summan, fanns faktiskt 3st och 2 av dom kördes ju, mumma!

Måste tillägga att det var kul att se 599GTo också, lät mycket fint den också.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Alfa159
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Såg hela förloppet. Bilen kom som skjuten ur en kanon, men rättvänd, inte upp och ner!

Kan konstatera att vi i flera varv innan kände att någon bil hade överhettat sina bromsar (eller koppling trodde vi innan olyckan). Lukten gick inte att ta miste på.

Bilen kör av spikrakt rakt fram efter start och målrakan (kanske med ett litet försök att svänga höger). Den flyger över den största delan av sandfållan så den bromsas inte ner speciellt mycket. Tippar på att farten är upp mot 150Km/t eller mer när däcktraven stoppar den.

Har tittat på många tävlingar men har aldrig sett en bil köra in med den hastigheten i slutet på en start/mål-raka.

Bilen går rakt in i däck med nosen först, baken reser sig up och bilen gör sedan en halvroll i lyften och landar på taket när den kommer ner igen.

Riktigt, riktigt ruggig olycka och jag måste säga att man blir imponerad av säkerheten i dagens nya Ferraris.

_________________
Johan Falkenberg
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



Härlig dag trots allt. 599XX var ju värd resan upp bara den! Enda som "retade" var att dom inte fick köra själva en stint utan andra bilar på banan. Helt sjuk go sång!

Mobilfotos, så ursäkta kvaliten!































Stefan


_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Kul med fler bilder, du fick med mig och brorsan på F40 bilden i depån, den utan text då, jag i ferrari kepa dagen till ära

_________________
Viktor Starkman
Citera
Jota 5084
Kållered
Här sen Aug 2004
Inlägg: 19



Några Lamborghini's som blev fotade?

_________________
/ Eric Andersson
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



Jota 5084 skrev:
Några Lamborghini's som blev fotade?


Tror inte så många Lamborghini's var inbjudna till Ferrari & Maserati race day...
Såg dock en borta vid grillen.

_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Alfa159 skrev:

Riktigt, riktigt ruggig olycka och jag måste säga att man blir imponerad av säkerheten i dagens nya Ferraris.


Fungerande bromsar borde vara en del av säkerheten, eller??

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
And3rs
Kristianstad
Här sen Dec 2005
Inlägg: 84



Tog lite bilder alla bilder finns här:(115) http://www.flickr.com/photos/masken87/sets/72157624707759109/

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

_________________
Anders Karlsson http://www.flickr.com/photos/masken87/
Citroen C2 VTR -04
Nissan 300zx TT -90
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

And3rs skrev:
fantastiska fotos

Grymt fina fotos!

_________________
Mikael S
Citera
Eftersnack
2010-08-28 Ferrari Maserati Racing Day Ring Knutstorp
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (11299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande