Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klassindelning i car?
8853 besök totalt
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Jag tittade lite på excelbladet var min bil skulle handla i challenge då det är en förhoppning att kunna delta i framtiden när det blir lite mer tid över.

Min bil är en alfetta gt -76 utan inredning och med plastrutor, den har en standard 2 liters med trimkammar sportluftfilter och 2,5" avgas.(152hk enligt rullande landsväg)
Chassimässigt har den coilovers och 195 däck.

I excelbladet är det i princip bara motor och vikt som räknas och då hamnar bilen i klass två som ingen åker och i klass ett är den chanslös!

För att komma upp i klass tre måste jag ändra som fan vilket jag inte heller har lust med, tips?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Sluta fundera på om du kan vinna eller inte och prova att köra ändå.

Eller hysta i en TS motor och kör i trean.

Tillräckligt ofilosofiskt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



t16 skrev:
Jag tittade lite på excelbladet var min bil skulle handla i challenge då det är en förhoppning att kunna delta i framtiden när det blir lite mer tid över.

Min bil är en alfetta gt -76 utan inredning och med plastrutor, den har en standard 2 liters med trimkammar sportluftfilter och 2,5" avgas.(152hk enligt rullande landsväg)
Chassimässigt har den coilovers och 195 däck.

I excelbladet är det i princip bara motor och vikt som räknas och då hamnar bilen i klass två som ingen åker och i klass ett är den chanslös!

För att komma upp i klass tre måste jag ändra som fan vilket jag inte heller har lust med, tips?

Jag håller med Maz, ställ upp med det du har så kan du klassoptimera på sikt.
Skall man börja bygga så är det vettigt att kolla på var man hamnar innan man börjar men har du en "färdig" bil så rekommenderar jag verkligen att komma till start att med det man har till att börja med.

Angående deltagarantal i klasserna så är detta något som kan ändra sig ganska mycket över tid.
För några säsonger sedan hade vi endast ett ekipage i klass 1 och många i klass 2.
Denna säsong har det varit många i klass 1 och ingen i klass 2, det finns dock Klass 3-ekipage som funderar på att byta till klass 2 till nästa säsong, se kommentarer i denna tråd: Eftersnack Mantorp

Vi ses på startgridden nästa säsong! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Bilen är i halvfärdigt skick så att säga, den saknar tex. bur och det kommer ta minst tre år hur som helst innan jag kan tävla pga. hus och barn.

Steg för steg går jag igenom den och jag vill inte göra något som gör att den hamnar i klass 1.

Jag tror det bästa är att sikta på att göra den konkurrenskraftig i klass 2 för det är den nivån jag vill ligga på och hoppas att det finns fler i den klassen när det är dags.

Bilen känns bra nu så man har ju fått blodad tand!

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Du hamnar inte i klass 1 med sugmotortrimmad 2 litare på 1000 kg. Om du nu inte skall köra på 265:or, men det är nog dumt. Sätt du i buren, behövs i alla klasser..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Angående vikten i excelbladet, är det tomvikt eller tjänstevikt?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



t16 skrev:
Angående vikten i excelbladet, är det tomvikt eller tjänstevikt?
Vikten är rejsvikt utan förare, dvs det bilen minst väger när som helst under en rejsdag.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
ok!

_________________
Dennis Mollberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Läs igenom reglementet så tror jag det klarnar, det är väldigt enkelt och förklarar mycket som kanske inte är omedelbart självklart i beräkningsbladet.

thumbs up

Kul med lite liv ang Challenge!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



MaZ skrev:
Läs igenom reglementet så tror jag det klarnar, det är väldigt enkelt och förklarar mycket som kanske inte är omedelbart självklart i beräkningsbladet.

thumbs up

Kul med lite liv ang Challenge!

Kolla även i appendixet som är till för att hjälpa till med tolkningen av reglementet när det gäller vissa punkter och formuleringar. länk till appendix

Helt ok att fråga också såklart! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Ja precis, det var naturligtvis inte så jag menade.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
En kompis är lite löst sugen på att skaffa en 75 3.0 att köra med så jag kollade lite var man hamnar med en sån.

Verkar vara rätt bil om man vill ha den för gata oxå för man får ju inte lätta så mycket för då hoppar man upp i klass 2.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
MaZ skrev:
Kul med lite liv ang Challenge!


Egentligen borde CAR göra lite reklam för challenge med tex. banner på rejsa och nån annons i tex. automobil typ "sveriges mest prisvärda racingserie?" "en klass för alla!"

Att det ökar intresset för märket och ger mer grejjor ute på marknaden är ju fördel även för de som inte kör challenge.

Klubben lägger väl en hel del pengar på att synas i andra sammanhang typ mässor?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Klassindelning i car?
8853 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande