Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
1, 2, 3 ... 49, 50, 51   >>
13 besök senaste veckan (450658 totalt)
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag skulle aldrig äga en Porsche? Nu gör jag det

Jag var kär i min svarta bebis till första bil som jag ägde innan, en svart BMW Z3 cab 2.8 med dom "rätta" detaljerna, bla 19" AC Schnitzer fälgar, M-chassi, vita blinkers runtom, rödlackade bromsok m.m extremt fint skick.
Gick bra, och körde blackrace med den...skoj!
Tröttnade på cab och ville gärna ha lite mer pulver under huven, ville ha en rak igenom fränare bil.
Har ju en biltok till sambo som råkade få nys om en gammal Porsche, renoveringsobjekt... njaää sa jag inte en Porsche dom ser ut som en groda.

Efter 2 veckors tittande på olika klipp och motorljud på internet så slog jag till. Jag tycker ju ändå att Bad Boys bilen är cool.

Så nu har jag en ny bebis "Arnold" som vi kallar den. En 911-71:a som ska byggas om enligt 74:ans RSR.
Allt ska göras från topp till tå. Följ förvandlingen från en bortglömd ledsen pärla i ett garage till en fullfjädrad banbil som kommer glänsa.

Ni som kan Porsche var inte blyga för att komma med tips, idéer, info, vad man kan vända sig, vad man bör tänka på under renoveringen etc.

Ett stort tack till grabbarna i Porschegaraget i Kalmar för ert engagemang och all hjälp hittills... mera konstiga frågor av alla dess slag kommer komma under tidens gång.




_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



TA Sportvagn kan säkert hjäpa er med tips. Han har byggt en likadan!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tanken med bilen är, hör och häpna, att den ska brukas till och från jobbet sommartid, åka och handla, konbanekörning, och prova på lite bankörning.

Just nu pågår arbetet med förberedelser inför blästring som ska ske på måndag.
Men nu tar vi sagan från början.

När vi hämtade bilen så låg allt i stora säckar, massa prylar saknades. Vissa saker fanns nya andra visste vi inte ens vad det var för något ( hamnade i "gissa delen högen" )
En del saker fanns det dubbla och trippla exemplar av ?!, jaah jösses...

Bilen var ful och skitig och jag hade svårt att se vad som var så extra med denna plåthög?
Motorn ? hahahah ful och bara 120 kusar....suck matchar ju inte en RSR kaross. Den såldes, jag måste ju ha mer pulver!
Växellådan är redig, en bromsad 915 låda!
Mer info och bilder kommer snart.

Det ska i alla fall bli ett roligt och spännande pussel att plocka ihop.


Kjell944
Tack för infon! Kanske kommer den till nytta framöver *antecknat* thumbs up

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



vad är nu detta, sitter du & håller inne med alla smaskiga bilder från hämtningen....

bra med datorer, här vågar man hoppa på sin sambo om hon inte sköter sig, gör man det hemma så & sen sitter man där

jo, rätt gissat, det är jag som mekar & hon står för kosingen, men hon kan hon också & det bevisade hon redan när hon hade sin BMW thumbs up smyger upp lite bilder på det också framöver

Låter dock Fia ta historiebiten & bilderna på Arnold

kalas att du fått upp en tråd nu stumpan

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Jättekul projekt!

Hoppas ni dokumenterar allt under resans gång, det kommer vara väldigt uppskattat här

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Kul att bilen äntligen dyker upp här på Rejsa thumbs up
Ska bli kul att följa bygget!

_________________
D Ekholm
Citera
Nicke Nilsson
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 103




_________________
Hans Nilsson
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dan: Hej Följer ditt projekt också!

Hans: Tack, det är en välbesökt sida redan =)


Kanske inte riktigt så inbjudande ? Varken sambon eller jag är ju några Porsche experter så det var dags att ringa poolia för hjälp...
Tack Magnus och Fredde
Magnus blev övertalad att följa med och titta, kräla runt och lysa och knacka överallt...jo visst det fanns ju en del skavanker och osäkerheter....MEN ingen rost! Dom positiva sakerna övervägde dom negativa.
Hem och göra läxan, potential med bilen? Budget? målsättning? research...tusen frågor.
Sen var saken klar och vi slog till. Upp med bilen på släp.





_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
barre skrev:
vad är nu detta, sitter du & håller inne med alla smaskiga bilder från hämtningen....

bra med datorer, här vågar man hoppa på sin sambo om hon inte sköter sig, gör man det hemma så & sen sitter man där


Problemet ligger ju att du sitter 0.5 m ifrån mig, jag når och peta på dig ändå!
Tack för hjälpen älskling....men du jag kommer köra ifrån dig.

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Ska ni inte bygga tillbaka till "early" och göra en sådan här RSR istället?
http://www.youtube.com/watch?v=yJdRczyzMdM&feature=channel

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Tjena Rickard.
Vi tittade på både de äldre & de nyare RSR-modellerna som grund för bygget & har ett helt bibliotek med bilder uppgrävda från nätet, men i slutänden fick Fia, budget & utgångspunkten avgöra. Bilen var redan "utrustad" med ett kit mer liknande RSR-74 än early. Ägarinnan tyckte dessutom bättre om det nyare stuket än det äldre med ankstjärten så nyare stuk blir det
Det kommer, med stor säkerhet, komma till lite detaljer som är nyare än så t.om, av estetiska skäl.

I alla de säckar vi grävde fram fanns en hel del gott & blandat, men tyvärr så saknades det mesta i inredningsväg. Det lilla som fanns donerades till en Porschekamrat jag sedan tidigare känner. Innan vi kastade allt på tippen så fick han vad han ville ha & resten kastades. Dörrsidor av olika slag fanns med samt en ny mattsats till bilen, ett par uppsättningar av baksäten, växelspakar 3 st, 3 lr 4 paneler, mätare av olika slag & en massa massa lister & annat jag inte nu kan komma på.... Som Fia nämnde, vi köpte ett vuxenpussel

Det Fia utelämnade var att det var jag som tjatade på henne till den milda grad att hon till slut gav med sig, utan att veta om det själv När det inte gick att övertala henne i början så tog jag till google & youtube. Massa filmklipp & motorljud spelades kväll efter kväll & till slut kunde jag urskilja ett litet positivt, dom låter rätt främt brum brum.... Senare kom ett litet diskret, mmm, dom ser ändå rätt feta ut. Tror det var efter öppningsscenen i Bad Boys & slutklämmen av filmen Mitt sista ess var MANTRAT, jag vill ha en Porsche, jag vill ha en Porsche! Det drog jag lite diskret var natt innan jag somnade & vips, en dag kom det. Vi kanske ska åka & titta på den där Porschen iaf. Efter att hemläxan var gjord & planerna upplagde så hämtades bilen.

Ska vi dock vara ärliga så kunde vi inte hitta en rakt igenom bättre bil än den hon hade innan, för ungefär samma peng......så ett renoveringsobjekt ala 911 RSR fick det bli...& mycket bättre än så blir det nog inte thumbs up

Bilen är nu bara ett tomt skal & vi har en hum om vad som behövs i kompletteringsväg. SEnaste upptäckten var att en ny oljetank behövs, så om någon vet om en sådan så bara hojta till! Råkar ni sitta på en 3.2L-motor så är det också intressant Framskärmarna skall bytas ut också. Istället för de raceskärmar som sitter på ( riktigt välgjorda!!!) så ska det på 930/964 skärmar för att matcha bakdelen!
De vi har nu kan tänkas vara till salu.....

Fia skickar upp lite bilder inan helgen är slut.

Ha en fortsatt trevlig helg

PS. stumpan, må du köra ifrån den röda, men inte den svarta DS

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Visserligen hör jag Fredrik yla iväg till, eller komma hem ifrån jobbet ibland, men ända sen Janne sålde sin gamling



med en i det närmaste RSR-motor i (det var nog bara när FIA GT besökte Anderstorp 2004 jag hört skönare toner ifrån en 911...) och Andris parkerade sin räser



så har det varit lite tunnsått med rejsiga, tidiga elvor i trakterna. Hoppas det blir ändring på det nu

Så det blir 3,2 och inte 3,6 då?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Hirschberg hade en 3,6 (993) som jag tänkte köpa innan jag tänkte om med Historic-stuk. Verkade vara vettigt pris på den. Tror att han kan ha den kvar.

_________________
D Ekholm
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Trueracer skrev:
Hirschberg hade en 3,6 (993) som jag tänkte köpa innan jag tänkte om med Historic-stuk. Verkade vara vettigt pris på den. Tror att han kan ha den kvar.


hmmm, jag ska slå honom en signal i veckan & höra. Kanske har han nåt annat av det som står på den lååånga listan med delar Skiljer priset på motorer FÖR mycket så blir det ingen 3.6

Så, där fick du också svar på frågan gällande motor P.P mao så är det i första hand en 3.2 vi jagar, men skulle någon få för sig att kasta en 3.6 efter oss...nja, då kan det ju vara lockande det också

säg inget till Fia men risken är att jag får strypa bilen i början. 1000kg/230hk är myycket mer än hon är van vid. Det ihop med bromsad låda


Ja, & så var det biten med rejsiga elvor också ja.....P.P....vad tror du det första var jag tänkte på när vi skulle bygga en frän 911....kan det vara så att jag redan råkat köpa en extra vinge av Dan (Trueracer) för att bygga en whale tail-replica...motorljud & lite annat smått & gott ska nog få dig att vilja ta en tur eller två i den skulle jag någonsin bygga något som inte utstrålar liite rejs

nu är det dags för mig att eller fjäska rejält innan hon ser detta inlägg eller, vem försöker jag lura, ja e redan körd

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag tror inte diffad låda ställer till så mycket mer elände på en 911. Eller i huvud taget på en bil... Resultatet av dina tabbar blir ju i alla fall konsekvent Kör man öppen diff är ju risken att 8 ggr av 10 spinner innerhjulet, de två övriga tittar baken ut. Nu drar den alltid iväg snett, det är bara att lära sig parera.

Jag har säkert svaret i nån djupt faktaspäckad bok här i hyllorna, men hur är vikten på de olika motorerna? Placerad där den är ställer den nog till mer än några hästar till...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tvättade av bilen innan nerplock






passade på och kika på hur det kommer se ut med fälgarna, fuchs fälgar

Dags för nerplock..

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
LadyS
Kalmar
Här sen Sep 2010
Inlägg: 110

Namndispens
Namndispens
Trådstartare


Naken ruuumpa!! Ska köpas ny motor, 3.2, säljes någon ?



fy faan...



Uppbrunnen ratt, äcklig, åkte på tippen. Hittade en del grejer som det stod Ford på, hmm... njae...kastades i skrothögen är ju en Porsche!



Ledsen dörrsida, laga ? Köpa ny dörr? någon som har att sälja ?



Äcklig oljetank.... såg ut som en schwizerost, massa hål i den hua..
I bakgrunden syns sambons kolfiberhuv till quattron, det är bra, då vet jag att han kan hantera kolfiber! FIXA grejer till mig! Tjoho *skriver lista*

_________________
Sofia B
***********************
Porsche 911 3.6 RSR
***********************
Ågrens Polyester & Epoxyprodukter, Kalmar Bläster och lack. ORM Kalmar
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Här kan du nog hitta mycket bra grejjer http://v-zweeden.com/ eller på www.ebay.de

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



v-zweeden är en bra site & ebay likaså thumbs up

Vi var i kontakt med v-zweeden ang motor & framskärmar, men deras priser var hutlösa mycket trevlig personal att ha mailkontakt med dock
Via ebay införskaffades det första tillbehöret till bilen, bilder kommer, men om jag säger att dom är droppformade

& så en liten bild som faktiskt bevisar att ägarinnan själv också skruvar bil


ironiskt nog så kom flaggan upp innan bilen kom på tal, lite kul faktiskt....

För att stilla P.Ps rejsigare efterfrågan på gamla elvor så kan jag väl meddela att det finns planer på lite glasfiber/kolfiberdetaljer på bilen, men just nu ligger allt detta på hyllan sista veckorna har varit stressiga nog & mellan bläster & grundlacken kommer det vara fullt upp då också (all ev rostlagning)....allt är just nu efter i tidsplanen....

aja, imorgon är en ny dag & då tar vi nya tag! dags att sova.


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329




_________________
D Ekholm
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



:woot: men fasen då......turbomotor.... det där kommer chefen aldrig gå med på..... taskig du e Dan

Apropå den 3.3 Turbomotorn, är det ok motorer rent allmänt? Detstår att den gått ca 9000mil, men är det "mycket" eller inte för en Porsche turbo-motor??

Kanske ska ge mig på ett försök med mantra & youtube igen

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life*
1, 2, 3 ... 49, 50, 51   >>
13 besök senaste veckan (450658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande