Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 16 besök idag (75794 totalt) |
|
||
Beställde GAZ-dämpare från England idag. Bra kurs nu.
Manta A dämpare fram, Escort MKII coilovers bak. |
||
Manta A dämpare fram betyder låg markfrigång Dom är 10cm kortare std än vad kadett c är standard :P Ett tips om du inte redan gjort de är att förstärka övre bärarm då monterar så korta dämpare, gaffeln dom sitter i sitter inte fast så hemskt mycke! (3 eller 4 punktsvetsar bara)
Köpte du manta dämparna från GAZ också? vad fick du ge för dom? (Skicka PM om du inte vill skriva de i tråden) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jo jag ska försöka köra så lågt det går för kadetterna blir grymt snygga låga. Ställer dock till det med bumpsteer.
Alla fyra dämparna gick på ca 3100 inkl frakt. Priset och var jag beställde ifrån finns i länken. Tack för tipset om förstärkning. Blir nog att förstärka allt i hela framvagnen för besiktningen. http://www.mintex-uk.com/framefixsbc Får se hur hård jag vågar vara med dämparna. 90N/mm fram o 30N/mm bak tror jag Fuling rekomendera. Vågar man köra så hårt eller ska man fega lite o sänka en 10-15% av komfortskäl. |
||
Denna bild är med fult utdragen dämpare, dämparen är 32cm dvs 2cm längre än en std manta dämpare: http://img.photobucket.com/albums/v4
Den vinkeln på bärarmen motsvarar ca 40mm sänkning och jag tror jag sett sänksatser med så mycket som 80mm ner på tyska siter! 90/30 N/mm borde bli runt 3Hz, vilket väl är hyfsat bananpassat då, kanske liite hårt för gata? Jag la mig på ca 1.8Hz just för att jag kommer köra på gatan till 95% från början. Utan motor, med röda konis fram, är den riktigt hård i alla fall men de är ju mer eller mindre omöjligt att säga hur min kommer vara innan man provkört, jag är rätt lur på att jag kommer få byta till hårdare rätt fort... Bygger du om för justerbar höjd fram samtidigt eller? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
||
Varsegod Jag har inte hunnit med mer än att montera allt men i teorin borde de fungera bra! Glöm inte måtta lite med bärarmen monterad, jag fick korta mina gängade hylsor litegran i efterhand för att jag glömt kolla de före _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Hur pass mycket frambroms ska man satsa på, mina alternativ som jag funderar på är:
1: 324mm BMW 735 med tillhörande fyrkolvs brembo aluok, volvo 240 original bak. (endast 17 hjul) 2: volvo V70n/s60/s80 305mm ventilerad framskiva med tillhörande 1-kolvs glidok, volvo 240 original bak.(minst 16" hjul) 3: volvo 940 287mm ventilerad fram med 2kolvs glidok alt 240 gjutjärn fyrkolvs ok, volvo 240 org bak.(minst 15" hjul) 4: 240 turbo 268mm fram med tillhörande 4-kolvsok.240 org bak.(minst 14" hjul) Bil med förare runt 1000kg. |
||
Enkel fråga? Volvo 1031 stel bakaxel från 240 org spårvidd 136cm eller irs från bmw e30 bredd 140cm.
har redan volvoaxeln, är det värt att byta till e30 bakvagn.? |
||
http://users.telenet.be/jov/opeltune
enligt dem,,, nej enligt mig utan erfarenhet,,, ja borde vara mer spännande med justeringsmöjligheter och lär lira bra om man lyckas få till det också men det är ju en hel del att mäta och klura på!!! lycka till! grym kadett har du _________________ Pontus Torstensson Killen med stora intresset och lilla plånboken Opel Kadett C 2,4i |
||
Problemet med att gå på en sån lösning är ju att det inte finns några klara tips om inställningar, man hamnar på noll. Med stel axel i original trelänk liknande upphägning finns det flera klara tips om inställningar från folk som kört så.
Tjusningen är ju dock att få dom extra justermöjligheterna och där igenom kunna få mer kurvgrepp i baken än vad som är möjligt med stel axel! Personligen hade jag mellan E30 och stel axel valt stel, men en delad bakvagn med en dubbel a arms liknande konstruktion, typ e36 hade jag nog tagit före stel... Passar E30 axlar på E36 bakre spindlar? Om ja, varför inte göra en E36 bakvagn med E30 axlar och egna kortare bärarmar? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tjena har e30 bakvagn på min ascona b på den behövs inte mycket ändras på att få dit, helt annan bil att köra , skulle tippa på att det är billigare att få den hållbar också jag har 535 klump sviktstålsaxlar 535 nav mvh erik
_________________ Erik Nygårds |
||
Nya karossen
Ska renoveras till standard gt/e utseende med lite större fälgar. Den förra bilen fick bli donator då allt som var dåligt på den blå är bra på den andra. Jag har under årens lopp inte fått mycket gjort mer än att samlat ihop massa lösa delar och motorer. Allt ifrån volvo b230turbo till vr6 till v8. Nu har jag dock bestämt mig och det slutade med en volvo t5. |
||
Spec: Opel kadett GT/E 1975
Motor Volvo b5254t (5cyl turbo) 19t och gröna spridare. Låda 6 växlar bmw Volvo 1031 bakaxel med aussie locker. Fram bromsar volvo 305x28mm med alfa 166 ok Bak volvo 240 282x9.5mm dubbla bromsok med hydralisk handbroms. Nissan Micra servo med nissan primera 25.4mm huvudbromscylinder. Ska sfro reggas som ombyggt fordon. |
||
Behöver tips på en hyfsad och billig färg man kan måla bilen med så man får en och samma kulör på alla karossdelar fast som inte ställer till det för framtida lackering.
Jag tänkte mig biltemas pu båtfärg för 249kr/l men min bror trodde den skulle ställa till det när man vill ha en riktig lack sen. |
||
Jag tänkte nog att man provar ut bilen lite innan den tas isär för lack igen. Så jag tänker nog mer en lack av nåt slag.
|
||
Här hittar du billiga 2K billacker: https://www.billackering.eu/epages/b
Och Biltemas Epoxy är utmärkt som första grund, på den kan man sedan spruta primer. _________________ Kai Anttila |
||
Fick tips på fb när jag frågade om 2k pu lack, att några använde det som slipgrund. Så 2k pu lack typ Temadur får det bli till att börja med.
Förresten vågar man blästra spindlar o nav eller ska jag köra de i elektrolysbad. Tänkte på lagerytor. Samma fråga gällande mina alfa Romeo alu ok. Ha en sodabläster, räcker det tillsammans med washprimer på blottad alu och sen nåla de? |
||
Spindlar nav etc går nog bra om du skyddar lagerytorna väl, finns ju typ "blästertejp" som står emot blästringen.
Ang. temadur så har jag målat hela underredet på min Kadett med det (Temadur 90). Detta efter rekomendation av en av dom som jobbade på Tikkurila i Skellefteå, han nämnde bl a att dom sålde den till många rallycross åkare som påstod att den aldrig blev utnött, oavsett hur mycke dom sprutade grus under bilen. Hur den är som slipgrund törs jag inte uttala mig om.. Har du utrymme + spruta så du kan spruta grejerna själv? Vanlig 2-komp typ Sikkens autolack är ju bra och faktiskt inte överdrivet dyr heller. Dumt att chansa med nått som kanske fungerar eller? Temaduren har jag penslat på, den är rätt tjock då. Personligen hade jag inte använt den som slipgrund. Ytan känns "fet" när den härdat så jag är osäker på hur bra spackel etc fäster senare? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 16 besök idag (75794 totalt) |