Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 107 besök senaste veckan (118646 totalt) |
Bara det inte blir historisk racing av det hela för det är väl inte SPVM's mål hoppas jag . Det finns ju bilar som i extremaste fall är "one off" och odiskutabel sportvagn som inte får vara med (enligt dagens reglemente/lista). Klart dom ska in, frågan är bara i vilken klass kan jag då tycka. Vissa byggen är ju faktiskt lite omtalade och sådant drar publik. Jag sticker ut hakan lite med principen: Passar det inte in i Roadsport och inte i RS men klarar "hot hatch"-gränsen, in med skiten i Modsport då där alla andra vildjärnor håller till. Var det inte så att ursprunget till modsport är från england och baserar sig på hur sportbilsmarknaden såg ut där då på 60-talet typ?............... sportbilsmarknaden ser ju inte ut så riktigt idag (med några få undantag). _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Tror du har rätt Arto, det baserar sig på 60-talets England. Man kan skratta åt det, men samtidigt så är det ett arv vi ska vara rädda om. Det låter fånigt, men med dagens ytliga samhälle så ska man vårda kultrugärningar av denna sort ömt....
....jaja, jag vet, jag låter som en relik, men tänk steget längre. Jag söger inte att vi ska göra det till klubben för inbördes beundran, jag säger att vi ska tänka oss för och vårda vårt arv... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Niklas, räcker det med att stänga av anti-spinn (tryckknapp) eller måste den räknas i deklarationen trots att jag aldrig kör med anti-spinn inkopplad? Björn, jag tycker vi jobbar vidare på Roadsportalternativet för 2011. Behövs mer jänkejärn och stötstänger i den serien |
||||
och jag är tvärt om vi får fortsätta diskussionen i J-köping kanske För att fortsätta trådskaparens intension att belysa modsport (/SPVM) är det en sak som slog mig som nybörjare. Det är den kanontrevliga stämingen i depån, idel vinkningar och glade, breda leenden. Jag kände mig som en i gänget redan på andra rejset Publik knallandes i depån från tält till tält i en skön röra med svettiga förare, meckar och morsor som smilar och pratar med besökare och medkombatanter. Modsport: det är ju mångfalden som är det balla! Allt från BMW M1 med nascarmotor på 800 kusar till enklare maskiner, alla pratar med alla. Och publiken är jättevälkommen i depån. Helskönt! Det är heller ingen serie där man måste delta i alla deltävlingar och satsa på en hel säsong, det går finfint att köra ett eller ett par rejs för att testa också Förresten tror jag det är det en myt att alla bilarna är så extrema och dyrt ihopkomna och därför rasar. Det handlar nog mer om att ha koll på bitarna man skruvat ihop. Och det går att åka med låg låg driftskostnad, speciellt med det nya reglementet med orörd motor. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Men jag har en fundering på att kombinera det med ABStillägget men det hanns inte med inför nuvarande reglemente. Vi får se om vi kan hitta på nåt inför årsmötet för att skapa dispens inför de kommande två åren (och få med det på riktigt i nästa reglemente). Det är få antispinn (av standardtyp) som är en prestandafördel, ens i regn. |
||||
NIKLAS: Det kanske räcker med en plomberad säkring till antispinnen? (har intekollat men det känns som den har egen säkring, eller vad tror du Mange)
_________________ Björn Friberg Corvette C5 Banbil Corvette C6 Z06 Gatbil SL 55 AMG Gubbil |
||||
Har inte koll på det men det låter rimligt. Jag kör dessutom med 18" runtom och kan därför inte köra med antispinn påslagen utan att systemet tror att det är isbana . |
||||
+1 _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Passar på att göra lite reklam:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Varvtid Knutstorp: 1.06.68 Börja som vinnare i Modsport III och kräng sen på slicks, förbättra aerodynamiken och skräm upp motorn så är du snart med och slåss om segrarna i de högre klasserna. |
||||
En Ginetta G20 har ju inte mycket krafs man måste bygga bort (ingen AC, stereo och jox ). Att dessutom kunna köpa vagnboksfärdig direkt och sen bara pula vidare är ju en rejäl skillnad jämfört med att börja med ett skogsvrak (eller gatbil). |
||||
Nu är jag inte säker på vad du menar, jag menade att modsport har sitt ursprung i 60-talets England och det kanske var därför vissa saker ser ut som de gör. Håller med om att det numera finns jättefina förutsättningar för ett mer bekymmersfritt liv i modsport - hur många fler än Kimmen är det som utnyttjat det än sålänge? 2009 var det då ett väldigt mannfall på banan pga haverier... Vill också påpeka att det är en helt fantastisk stämning i depån och kring tävlingarna. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Du måste nog köra med otrimmad motor, du kan då beräkna orginaleffekt typ 450 hk eller vad det kan vara och ska då väga 2,5*450=1125 kg. Trimmad motor blir: Volym...3,6liter *110 literhästar* 1,8 för turbo=712 hk * 2,5 kg=1782 kg Vi har haft några Cup-Porschar som varit med och kör innan . |
||||
org motor 480hk turbo... Org cup motor 400hk Menar du att det är kört för mig om jag ska åka turbo eller..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Med trimmad motor är det kört.
Med 480 hk orginalmotor blir det 1200 kg med dig i vilket borde vara ganska perfekt? orginalmotor innebär att den ska vara orörd från och med gasspjäll, till och med turbon i detta fall. |
||||
Då finns det ju hopp, då är det bara chippa av den så att säga...bygga ett godkänt avgasystem och köra Ja tror den väger 1180kg idag torr så ca 1260kgmed mig i och med 90 liter i ca 1330kg.. Kansle vore bäst med en gt2 maskin orginal då med 530hk.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
1200 kg är lägsta racevikt, dvs. med dig i men utan soppa.
Är faktiskt en Porsche som kommer köra med otrimmad turbomotor nästa år (Peter Eriksson). |
||||
Ganska komplicerad reglemente
Porsche 996CUP bilar passar i Modsport1 antar jag. Hur ser en typisk helg ut ? Hur mycket får man köra under dem 2 dagar ? vad kostar det per helg (500SEK ?) ? Eventuelt medlems avgift i SPVM ? Hur mycket kroppskontakt blir det i M1 ? Tack _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Chip och avgas system är väl modifierbart fasten man kallar det orginal motor? Min motor räknas som orginal och jag har programerbarbox och fritt avgas system. Även om min motor är som din startmotor och inte i samma klass så borde väl det räknas lika. Kimmen? _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Kroppskontakt sker bara vid kramar efter målgång Misstag på banan förekommer men väldigt sällan. Alla förare är ju personligheter men jag känner inte till nån buffel i Modsport. |
||||
Puppan eller..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 107 besök senaste veckan (118646 totalt) |