Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27   >>
29 besök idag (140924 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jaha, då var en kommentarsfri säsong över.

Besiktade med blankt papper i morse, endast HC var lite hög (98 av tillåtna 100), undrar om han varmkörde katen tillräckligt (alla andra värden ser väldigt bra ut iofs). Det var tom torr osaltad väg mellan garaget och Bilprovningen, trots -4 grader (de torra sommardäcken var lite hala).

Inför besiktning så behövdes det nytt hjullager HF och nya bromsskivor bak. Hjullagret hördes betydligt under racen på Falkenberg, men där är det mest högerkurvor...
Att det klarat 8 racesäsonger är rätt ok, VF klarade bara tre men sen jag bytte det 2005 så har det inte gnällt, än.

Racesäsongen har väl fungerat som man kan förvänta sig, många fler bilar i klassen och många duktiga förare, så det har blivit 8-10 plats ungefär. Jag kör inte så mycket långsammare och med endast en träning utanför tävlingshelgerna så får jag inte gnälla.
Varvrekord i klassen i regnet på Gotland Ring var lite skoj, synd att jag inte kunde hålla nosen i rätt riktning hela racet bara (en rallycrosstur efter rakan och en 360 innan backen upp mot mål). Det var riktigt skönt att märka att kombinationen av för hård bil, fullmönstade R888 och lite j_vlar annama fortfarande ger värme och grepp (det var längesen det var blötrace).

Nu ska bilen upp på pallbockar och så får vi se hur mycket jag orkar med tills våren. Att fixa plåt och lack vore ju inte dumt. Sen ligger det lite väl många pryttlar i garaget som borde sitta på bilen istället.

Med tanke på att jag inte orkar utveckla mig så mycket mer som förare (träna är överskattat ) så funderar jag på att gå upp en klass och se om det går att utveckla bilen lite till. Motor att bygga på finns och jag tänkte småbörja med större insugsventiler och separata spjäll (40mm kanaldiameter, lite små kanske men ska bara varva 7500). Startnummer 55 är bokat.
Beräkningseffekten är 190hk och dit kommer jag inte, men insugskam och kanske komplyft så borde det inte vara omöjligt.
Men insug och avgas ska ju stämmas av det med för att det ska lira ordentligt.
Men bara det är blött så klarar jag mig rätt ok ändå .

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Det ser ut att bli en händelserik vinter i Niklas garage. vilket ska bli kul att följa ifrån den varma soffan.

och det där varvrekordet på Gotland ser jag som ett delmål inför 2011. Det var ju sjukt kul att komma till månen och åka lite så det får vi göra om.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
Det ser ut att bli en händelserik vinter i Niklas garage. vilket ska bli kul att följa ifrån den varma soffan.
Du menar väl från den kalla betongbunkern ni kallar garage
Cyberoid skrev:
och det där varvrekordet på Gotland ser jag som ett delmål inför 2011. Det var ju sjukt kul att komma till månen och åka lite så det får vi göra om.
Eftersom klassen inte kommer att tävla där 2011 så kommer det att stå sig ett tag till.

Är det torr bana så kan du ju backa runt fortare än min tid

Men jag hittar månsand lite här och där fortfarande (speciellt när man på Bilprovningen kunde gå raklång under och pilla loss gummikorvar etc).

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Eftersom klassen inte kommer att tävla där 2011 så kommer det att stå sig ett tag till.

Är den där planeringen skriven i sten? Annars kan vi väl stryka planerna på utlandsrejsing och lobba för ett lopp på Gotland igen! Jag skulle gärna komma dit och tävla igen.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
Niklas Falk skrev:
Är den där planeringen skriven i sten? Annars kan vi väl stryka planerna på utlandsrejsing och lobba för ett lopp på Gotland igen! Jag skulle gärna komma dit och tävla igen.
De 5 tävlingar som är planerade nästa år går ingen på GR (Kinnekulle, SSM och 3xGTsatsning), det skulle vara halvklart i helgen, men jag har inte hört nåt än.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Nån som har en bra källa till lite längre bult M12x1,5?
Jag skulle behöva 4 för att hänga upp en motor i Biltemas motorställ, så 70-80mm långa (grunkan på stället gör ju att man måste sticka igenom 55-60mm).
Växellådsbultarna är upptagna med den motorn som sitter i (det hade ju varit det självklara valet, om de nu är långa nog).

Hjulbultar till Merca osv verkar inte finnas så långa, och i varje fall inte hemma.
Dimensionen är ju inte den vanligaste på byggvaruhus heller.

Har jag missat nåt enkelt som finns tillgängligt i Mölndal-Kungsbackaområdet (förutom att beställa extra växellådsbult från mazda)?
Gängstång hade fungerat det med (hjulmutter i den dimensionen finns det gott om).

Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Swedol och Hornbach har, köpte 70 mm långa på Hornbach när min motor skulle hängas upp.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:
Beräkningseffekten är 190hk och dit kommer jag inte, men insugskam och kanske komplyft så borde det inte vara omöjligt.
Men insug och avgas ska ju stämmas av det med för att det ska lira ordentligt.
Men bara det är blött så klarar jag mig rätt ok ändå .

Kul thumbs up - du menar att jag kanske får jaga/eller bli jagad dig nästa år igen vilken deja vu det blir
Eller är det A som gäller ?
Kanske duktiga Mimer lång-lopps team kan hjälpa till att lockar fram pollarna ?
Citat:
3xGTsatsning

Vad innebär GTsatsning ?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Kul thumbs up - du menar att jag kanske får jaga/eller bli jagad dig nästa år igen vilken deja vu det blir
Eller är det A som gäller ?
Kanske duktiga Mimer lång-lopps team kan hjälpa till att lockar fram pollarna ?
Citat:
3xGTsatsning

Vad innebär GTsatsning ?
Lars Stahre har nog lite knep att lära ut
1037kg i B med 7500rpm, dvs jag kan lasta ur 20kg (passagerarstolen tex) och köra tanken tom såär jag där.
Du får väl agera den vanliga haren, jag brukar kvala snabbast när du är framför.

GTsatsningen kommer nog att offentliggöras när kalendrarna blir klara. De som var med på mötet i Falkenberg fick lika mycket info som jag har hittills. Jag vill inte förekomma för mycket (allt kan ju ändras).

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Roadsport A

Hej Niklas

Kan du inte banta ekipaget lite och köra Roadsport A

Enligt era nya tolkningar så kan du ju lägga i en Mazda / Ford / Cosworth Duratec 2,3 liter originalmotor på 260 hästar (273 beräkningshästar)

874kg Däcksbredd 220 runtom eller 205 fram och 225 bak och varva motorn så högt du vill

Vet inte om du kan banta bilen ner dit men banta en bit på väg så har du en Roadsport A bil

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re: Roadsport A

Bengt Metz skrev:
Vet inte om du kan banta bilen ner dit men banta en bit på väg så har du en Roadsport A bil
Äh, det går ju att jaga A-bilar ändå (speciellt i väta) och hjulhusen passar inte så bra till de däck som finns i de bredder som behövs för att köra A på vettigt sätt med 900kg bil (det blir dessutom mycket vinkelslip/rörram/glasfiber för att få bort 150 kg).

Sen är det enklare att pilla med den morot som passar väldigt rakt av (speciellt med uppbyggd erfarenhet), bara för att man får behöver det inte betyda att jag orkar.

Är det så ont om Sevens att det behövs Miator i A också?

Möjligen kanske jag dubblar med Modsport III under nån tävling,men då på Rdäck för mer körning (17x9 med STCCslicks höjer ju bilen en hel cm).

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Skruvcenter i Biskopsgårdens industriområde har det mesta i skruvar.
Inte riktigt i Mölndal men om du inte hittar annars...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Johan Christensson skrev:
Swedol och Hornbach har, köpte 70 mm långa på Hornbach när min motor skulle hängas upp.
Hornbach har bara standardgäng, inget fingängat..

Men titta vad en vänlig själ svängde ihop i eftermiddags thumbs up

Så snart kan jag ta fram eltandborsten och göra ren motorn

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

Men titta vad en vänlig själ svängde ihop i eftermiddags thumbs up

Är det betalningen eller motivationsölen du fick med i bakgrunden?

ovanligt att se hur det skruvas i Niklas garage...! thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
Är det betalningen eller motivationsölen du fick med i bakgrunden?

ovanligt att se hur det skruvas i Niklas garage...! thumbs up
Det är arbetsmiljön hos en lokal bilförsäljares verkstad...
Du känner den vänlige själen...

Det skruvas ju inte i mitt garage, än, men jag skaffade en värmepistol för att eventuellt kunna byta bussningarna om andan faller på (det är inte bra att elda för mycket).
Fem säsonger med väldigt lite skruvande är ju inte så illa om man vill syssla med "Lazy Racing", och bara jag får till en motor som fungerar så kanske det blir lika lite pyssel (trots lite mer effekt), men det är nog bara drömmar.

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Niklas

Hai Niklas

Saker och ting tenderar att gå sönder efterhand som man ökar varvtal och effekt

En som vet

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re: Niklas

Bengt Metz skrev:
Saker och ting tenderar att gå sönder efterhand som man ökar varvtal och effekt

En som vet
Jag antar att jag behöver pyssla lite mer än bara olja filter de kommande 50 tävlingshelgerna
Men jag ska inte varva mer än jag gör idag, problemet blir att locka fram effekt utan de enkla lösningarna.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Det blev lite finpyssel och nedmontering av motorn i eftermiddag.
Allt ser ok ut och inga skruvar har suttit fast och inga skallar har blivit runda (det känns fel när det inte går åt skogen).
Men ett par år i lador har gett mycket rost på gjutgärnet.

Jag la Suzukispjällen ovanpå för att få med dem på samma bild.

Undrar hur jag ska göra insugsrören, spjällens utgång är 40mm id (plus spridarkavitet), det ger 1257mm2
Portarna i toppen är 49x30 i öppningen (1277mm2) och 47x28 10mm in (1148mm2).
Som jag fattat det är det bra att ha svag areaminskning hela vägen från spjäll till "knät" innan det öppnar upp runt ventilöppningen.
Eftersom portöppningen är rundad, ska då insugsrören sticka in (tänk 1mm aluplåt tex) för att göra det rakare (tex sticka in 8-10mm så innermåttet kan vara 47x28)?
Det mindre måttet jag mätte är innan de toppmonterade injektorerna (upplagt för staged injection, men det kommer inte behövas med endast 1mm större insugsventiler, Suzukikinjektorerna får nog sitta kvar utifall att...).

42mm id spjäll (GSXR 750/1000 2000-2003 hade kanske varit bättre men jag gillar tanken på hög gashastighet först innan jag fläskar på med större kam osv osv. Det kan ju gå att lära sig nåt

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Raka insugsrör

Hai Niklas

Vad gäller insuget så skall du sräva efter så rakt rör som möjligt in emot portöppningarna

En gammal tumregel som min salig bror förtalte mig var att ca 500mm från yttertrattkant till centrum på insugsventil blir rätt bra, kortare = högre toppeffekt men dåligt drag på låg och mellanregister

En koning av arean in mot toppen är toppen dvs bra
Ha inte för jämna ytor i insugskanalerna medan på avgassidan är det bra att ha det så jämnt som möjligt
Glöm inte passa til insugsröret och ev packning

Ventilerna behöver kanske modifieras, kanten mot ventilsätet på insugarna bör inte vara bredare än 1,5mm, man brukar ta av på baksidan av ventilen

Insugsätena blir bäst om man har ett helt rundat utseende på sätesvinklarna, utöver anläggningsytan mot ventilen

Avgasventilen bör man runda av kanten in mot förbränningsrummet

Ha de

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Nu har det hänt lite iaf, nu måste nu det ihop också senast tisdag, för att ha en dag för tuning och en för att packa för Falkenbergstävlingen (träning på fredag).

Svänghjulet som nu sitter på den motorn som ska in är inte av den tunga typen

5,1Kg med koppling och tryckplatta thumbs up

Nu är det bara 1mm större insugsventiler och portat efter det.Kammar är original och insuget är det största originalplenum som finns (ska tydligen räcka en bit över 180hp).
Blir det spjäll i vinter så blir det Jenvey (de har en manifold med rätt vinkel till DCOE så många olika spjällhus kan användas), men kammar ska det bli oavsett.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Brumm!

Men ett litet litet vattenläckage från baksidan av motorn (omdraget kylssystem och det verkar som en av slangarna trilskas lite). Det läcker mindre nu (och det finns vatten kvar )

Men nära stumma motorfästen så vibrerar det rejält, skrammlet överröstar nästan avgassystemet.

Men när motortempen kommit upp och termostaten öppnat (verkar inte vara nån luft alls i systemet) så hann jag justera tomgångsjusteringen lite grovt och basttändingen till 10 grader innan bredbandslambdan (MTX-L) dog, så jag kunde inte fortsätta att justera bränsletabellen (lite större injektorer och förhoppningsvis lite bättre flöde).
Jag vet att den går fetare än innan (11.5-12.5 under uppvärningsfasen istället för 12.3-13.2).

Förhoppninigsvis kan jag få tag på en ny MTX-L imorgon, annars blir det att lösa på annat vis, för jag måste tuna innan jag åker till Falkenberg på torsdag.

Kopplingen känns lite mysko men det fungerar att växla med motorn igång på pallbockar iaf. Det är lite injustering kvar att göra.

Har man inte att göra så skaffar man sig...

Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27   >>
29 besök idag (140924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande