Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Var hitta "stålomspunnen slang" och är det jag s
1 besök senaste veckan (8373 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Har ett stålrör med ytterdiameter 12 mm som jag har kortat av.
Nu ska röret fogas ihop igen och jag behöver något som håller ihop det.

I röret så pumpas det olja som är varm och go, vet inte vid vilket tryck men inte omöjligt att det rör som om 5-7 bar.
Det ihopskarvade röret sitter inte allt för långt från avgassystemet (15 cm), så det kan nog bli lite varmt.

Vad ska jag använda för slang för att skarva ihop det, är det stålomspunnen slang som gäller ?
Var kan jag hitta sån här slang, den ska vara typ 12 mm innerdiameter, behöveer typ 5-7 cm ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Staffan Bergholm skrev:
Har ett stålrör med ytterdiameter 12 mm som jag har kortat av.
Nu ska röret fogas ihop igen och jag behöver något som håller ihop det.

I röret så pumpas det olja som är varm och go, vet inte vid vilket tryck men inte omöjligt att det rör som om 5-7 bar.
Det ihopskarvade röret sitter inte allt för långt från avgassystemet (15 cm), så det kan nog bli lite varmt.

Vad ska jag använda för slang för att skarva ihop det, är det stålomspunnen slang som gäller ?
Var kan jag hitta sån här slang, den ska vara typ 12 mm innerdiameter, behöveer typ 5-7 cm ?



http://www.nbmhydraulic.com
kanske?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Hos en lokal hydrauliknisse borde du kunna hitta en klämkoppling som passar ditt rör och sen har en övergång till en gängad kona, sen köper du slang och koppling...AN8 eller 10 tror jag är 12mm...hos GA [url]lindberg-import.com[/url]

_________________
Karl Brag
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Hade jag haft såna funderingar så hade jag vänt mig till Hiflex i Bromma och pratat med Stefan.
http://www.hiflex.se/stockholm.htm

De vet inte vem jag är, men man brukar få väldigt bra service där ändå.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ett hopaplock av det som sagts ovan blir nog bra

Klämring/skärring mot rören. Teflonslang är nog det rätt med tanke på temperaturen, dom har dessutom ofta en skyddande strumpa av stål runt sig.

Undvik att köpa på raceshops det som kan köpas på andra ställen, ofta halva eller bara en tredjedel av priset

Hiflex och Hydroscand kan fixa hela paketet! Skärringar mot rören, samt teflonslang med pressade kopplingar som sedan skruvar mot skärringskopplingen

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Staffan Bergholm skrev:

I röret så pumpas det olja som är varm och go, vet inte vid vilket tryck men inte omöjligt att det rör som om 5-7 bar.
Det ihopskarvade röret sitter inte allt för långt från avgassystemet (15 cm), så det kan nog bli lite varmt.

Vad ska jag använda för slang för att skarva ihop det, är det stålomspunnen slang som gäller ?
Var kan jag hitta sån här slang, den ska vara typ 12 mm innerdiameter, behöveer typ 5-7 cm ?


Tjena Staffan - länge sedan sist!

Min gamla 964 byggdes ju om på liknande sätt som din. Efter att jag hade installerat headers så behövde även en oljeledning dras om,
då valde man en stålomspunnen sak och såna där snygga blå/röda aluminiumkopplingar, allt från NBM Hydraulic, som nämnts ovan i tråden.

Det var ju halvproffs från Podium/Strandell som fixade detta åt mig, så jag antar att det var en okej metod. Dyrt var det också...

Se till att få slangen i rätt längd, stålomspunna slangar är rätt svåra att klippa på ett elegant sätt....

_________________
--
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag köpte slang (utan kopplingar) på Hydroscand som ligger bakom bilprovningen i Sollentuna. De verkade ha en hel del, både slang och kopplingar av alla möjliga slag.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare


Holy smoke, tack för alla svar!!

Var förbi Hiflex nu på eftermiddagen men dom hade lyckats stänga butiken innan jag kom dit.
Ska ta med mig oljerören i morgon och se om jag kan hitta en bra lösning.

Tack


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Måste det vara en flexibel koppling?

Jag skulle annars foga ihop röret stumt om det inte behöver vara mjukt - lämpligtvis hårdlödning med silverlod eller nåt sånt smidigt kapillärbrytande (=tätande) metod.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Westfield skrev:
Måste det vara en flexibel koppling?

Jag skulle annars foga ihop röret stumt om det inte behöver vara mjukt - lämpligtvis hårdlödning med silverlod eller nåt sånt smidigt kapillärbrytande (=tätande) metod.


Är det inte risk för att man får in skit i röret ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jaha, du kan alltså inte ta loss det (inget är ju omöjligt, men det är bökigt m.a.o)? Det gör ju saken annorlunda såklart.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Westfield skrev:
Jaha, du kan alltså inte ta loss det (inget är ju omöjligt, men det är bökigt m.a.o)? Det gör ju saken annorlunda såklart.


Sorry, skulle varit tydligare.



Titta på det smala röret som börjar i toppen av cylindern på "pryl" 21, och sedan går åt vänster.
Röret avslutas med en 90 graders krök och gängor.
Jag har kapat av röret strax innan kröken och gjort det kortare, ungefär där strecket går som visar var "pryl" 24 ska kopplas in i turbon.

Så jag har ingen möjlighet att plocka isär grejjorna efteråt.
Har blåst och pillat med en pensel för att få bort alla spån efter att ha kört kapmaskinen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Åkte till Hydroscand och köpte en sån här:



Det blev 51:- + moms.

Än en gång, tack för alla tipsen thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Sparade trådar/FAQ
Var hitta "stålomspunnen slang" och är det jag s
1 besök senaste veckan (8373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande