Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Iskörning med vardagsbilen
3 besök senaste veckan (4912 totalt)
Jungmar
Halmstad
Här sen Dec 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej.
Jag kör en Volvo S80 2,9 automat till vardags. Börjar bli sugen på att ta ut den på sjöisen och köra lite.
Har tidigare kört bana och konbana med andra bilar, och även en hel del gokart.

Min S80 har alltså en stor tung 6 cylindrig motor på tvären i fram och en 4 växlad automatlåda. Och stor är den också, inte den optimala isbilen. Dessutom kör jag odubbat. Ni tänker säkert att jag är helknäpp nu



Vad bör man tänka på vid iskörning, är spårvalet det samma som vid asfaltskörning? Bör jag vänsterbromsa och gasa samtidigt i kurvorna? Eller hur bör jag göra för att köra så fort som möjligt utan att köra rakt fram i kurvorna och ut i snödrivorna?

Mvh Emil

_________________
Emil Jungmar
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Vänsterbroms behövs för att kunna köra fort ja, du får öva in tekniken så blir man van det till slut.

Men det är rätt tråkigt utan rallydäck, blir 100ggr roligare med. Ska du åka odubbat får du hoppas det är uppkört på banan med rallydäck, så isen blir lite uppkörd och räfflig. Annars kommer det inte dra nånting.

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Bara att ge sig ut o gassa o lära sig vart efter. Åk i det spår som alla andar kör i, för i modden är det halt !
Tveksamt om vänsterbromsa funkar på din bil. Merparten av alla nya bilar stryper motorn när man gasar o bromsar samtidigt så det brukar funka dåligt. Om nu inte motorn stryps så beror det ju lite på bromsbalansen i bilen om det funkar eller inte. Annars så vänsterbromsar man med fördel alla bilar som driver i framändan .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Utan rally/spik-däck så är iskörning mest en balansakt där man inte försöker snurra :P

Personligen så tycker jag det är helt värdelöst att köra utan ordentliga däck. Men helt klart ska du prova på det, och rörande spårval och sånt... så försök bara hålla dig på banan

Det gamla vanliga tipset e att du ska köra med nervevad ruta och utan säkerhetsbälte, ifall du går igenom. Personligen så går jag och provborrar runt hela banan innan istället så man kan åka med bälte på och rutan upp

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



E.Svensson skrev:
Utan rally/spik-däck så är iskörning mest en balansakt där man inte försöker snurra :P

Personligen så tycker jag det är helt värdelöst att köra utan ordentliga däck. Men helt klart ska du prova på det, och rörande spårval och sånt... så försök bara hålla dig på banan

Det gamla vanliga tipset e att du ska köra med nervevad ruta och utan säkerhetsbälte, ifall du går igenom. Personligen så går jag och provborrar runt hela banan innan istället så man kan åka med bälte på och rutan upp


På de isåkningarna jag varit på så har risken att smälla med någon annan varit en faktor 100 större än att åka genom isen. Jag skulle aldrig våga åka utan bälte sladdandes på isen när det kommer trimmade bilar med isdäck visslande förbi.
Jag chansar på att jag är snabb nog att knäppa av mig bältet.

/Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tejpa fast en eller ett par moraknivar eller liknande inom räckhåll när du sitter bältad så att du kan nå dem när du sitter fast (skära sönder bältet). Glaskrossare för härdat glas (sidorutorna) är också bra att ha inom räckhåll.

Isdubbar kan ju kännas fånigt men det är ju bara ytterligare en sak att välja till om man vill.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Ha respekt för plogvallarna. Att ta stöd mot dem fungerar bra men det är förvånansvärt lätt att välta bilen om man tar ett för snävt spår i innerkurvor.

Tro mig, jag har testat, i 130 km/h

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Jörgen (Jet) skrev:
Ha respekt för plogvallarna. Att ta stöd mot dem fungerar bra men det är förvånansvärt lätt att välta bilen om man tar ett för snävt spår i innerkurvor.

Tro mig, jag har testat, i 130 km/h


och då är det bra med bälte :=)

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Edvin
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 30



Precis som Steffe säger så är iskrossare och kniv bra att ha.

Jula har en fin nödhammare som även har en kniv i sig som är perfekt för bältet.
Länk: http://www.jula.se/nodhammare-med-kniv-137751

_________________
Edvin Eminovic
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Karl V skrev:
E.Svensson skrev:
Utan rally/spik-däck så är iskörning mest en balansakt där man inte försöker snurra :P

Personligen så tycker jag det är helt värdelöst att köra utan ordentliga däck. Men helt klart ska du prova på det, och rörande spårval och sånt... så försök bara hålla dig på banan

Det gamla vanliga tipset e att du ska köra med nervevad ruta och utan säkerhetsbälte, ifall du går igenom. Personligen så går jag och provborrar runt hela banan innan istället så man kan åka med bälte på och rutan upp


På de isåkningarna jag varit på så har risken att smälla med någon annan varit en faktor 100 större än att åka genom isen. Jag skulle aldrig våga åka utan bälte sladdandes på isen när det kommer trimmade bilar med isdäck visslande förbi.
Jag chansar på att jag är snabb nog att knäppa av mig bältet.

/Karl


Åker med bälte jag med... fast för att sitta fsat i bilen då
Vart åks det i linköping trakterna? Bor själv inte så överdrivet långt därifrån... Och har har vi ivarjefall 2-3 banor som plogas upp varje år... brukar vara 2-5 km lång och kan helt ärligt säga att jag har ALDRIG varit med om att det har varit mer än 6-7 bilar samtidigt som kör... så hör av dig om du vill veta vart vi håller hus

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Seriöst???
Vem vågar åka på en is där risken finns att åka igenom???
Då är det ju mer dumdristigt än smart!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Lillen skrev:
Seriöst???
Vem vågar åka på en is där risken finns att åka igenom???
Då är det ju mer dumdristigt än smart!


Hehe ni i Wilhelmina e bortskämda med minusgrader, hör i dom södra delarna av Sverige så har det inte varit många vintrar där det gått att åka på isen tidigare än februari.

och risken för att åka igenom finns ju alltid... Så länge det inte är bittenfryst. Brukar vara 2-3 dm is på sjöarna jag åker på och det sjunger rätt bra om isen då

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



E.Svensson skrev:
Lillen skrev:
Seriöst???
Vem vågar åka på en is där risken finns att åka igenom???
Då är det ju mer dumdristigt än smart!


Hehe ni i Wilhelmina e bortskämda med minusgrader, hör i dom södra delarna av Sverige så har det inte varit många vintrar där det gått att åka på isen tidigare än februari.

och risken för att åka igenom finns ju alltid... Så länge det inte är bittenfryst. Brukar vara 2-3 dm is på sjöarna jag åker på och det sjunger rätt bra om isen då


Jag har för mig att gränsen för vinterväg över sjö är 2dm för personbilar? Isen är ju lite elastisk så att det svajjar och sjunger gör inget bara den är minst 2dm tjock! Då ska de vara lugnt Plogar man sen bort snön och det är kallt växer ju isen i tjocklek på själva banan också vilket ju inte är nån nackdel

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lillen skrev:
Seriöst???
Vem vågar åka på en is där risken finns att åka igenom???
Då är det ju mer dumdristigt än smart!


Firar alltid jul i Vilhelmina, brukar köra på en liten privat bana ute i Nästansjö. Vet du om det finns någon rejälare bana i krokarna?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Iskörning med vardagsbilen
3 besök senaste veckan (4912 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande