Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oxid aluminium
6 besök senaste veckan (5568 totalt)
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926


Trådstartare
Jag har växelåda mm i alu som är delvis oxiderad troligen av vägsalt finns det någon metod att få bort det med jag vill inte glas blästra för då brukar det vara svårt att hålla ren. Skulle isblästring vara ett alternativ ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



aluminium oxiderar alltid i kontakt med luft, men kan vid saltsprut (saltvatten) mm oxidera mer.

oxiden fungerar som ett skyddande skikt på aluminium så det bästa är nog egentligen att inte göra något alls. Det ser kanske inte så vackert ut men materialet kommer inte att bli tunnare.

Annars får du blästa och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger.

Ang. blästringstekniken så har jag ingen åsikt, jag vet för lite.

Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



zovix skrev:
aluminium oxiderar alltid i kontakt med luft, men kan vid saltsprut (saltvatten) mm oxidera mer.

oxiden fungerar som ett skyddande skikt på aluminium så det bästa är nog egentligen att inte göra något alls. Det ser kanske inte så vackert ut men materialet kommer inte att bli tunnare.

Annars får du blästa och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger.

Ang. blästringstekniken så har jag ingen åsikt, jag vet för lite.

Mvh Magnus


Skulle tro att det inte är det vanliga oxidlagret som finns på ALL alu som inte är nybearbetad utan som menas utan röta/vitt damm. Och denna röta sprider sig vidare både inåt och åt sidorna vad jag vet och är lämplig att stoppa...

_________________
Roland Johansson
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



zovix skrev:
...och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger...
Zink är en ädlare metall än aluminium, vilket betyder att aluminiumen oxideras medan zinken blir kvar. Kanske inte det önskade resultatet.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



Tar till baka det jag skrivit om zink och hävdar motsatsen Dags att läsa på lite där tror jag, måste ha blandat ihop det i huvudet.


Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



UlfG skrev:
zovix skrev:
...och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger...
Zink är en ädlare metall än aluminium, vilket betyder att aluminiumen oxideras medan zinken blir kvar. Kanske inte det önskade resultatet.

Det är inte riktigt sant. I havsvattenmiljö är aluminium ädlare och därför används zinkanoder som korrosionsskydd på utombordare (som är tillverkade i aluminium).

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RCM skrev:
Jag har växelåda mm i alu som är delvis oxiderad troligen av vägsalt finns det någon metod att få bort det med jag vill inte glas blästra för då brukar det vara svårt att hålla ren. Skulle isblästring vara ett alternativ ?


Jag tycker att man ofta får ett vettigt resultat med avfettning och svinto.
Men är det många skrymslen och vrår....så blir det för jobbigt.

Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926


Trådstartare
Det skulle vara kul att testa isbästring jag inbillar mig att ex lagerbanor kan vara kvar i huset utan att skadas ?
Citat i från Fjärillen:
Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom
Hör av dig om du får napp

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



RCM skrev:
Det skulle vara kul att testa isbästring jag inbillar mig att ex lagerbanor kan vara kvar i huset utan att skadas ?
Citat i från Fjärillen:
Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom
Hör av dig om du får napp


Borde väl kunna provas utan att ta isär lådan? Maskera ömtåliga delar som packboxar etc med rejäl silvertejp och en vettig blästrare. För att vara säker kan man ju låta oljan vara kvar i lådan (göra pluggar för drivknutarna) under blästring och sedan tömma ut oljan med eventuella vattenrester som kan ha kommit in. I med ny olja och klar för användning.

_________________
Roland Johansson
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Tomas L skrev:
UlfG skrev:
zovix skrev:
...och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger...
Zink är en ädlare metall än aluminium, vilket betyder att aluminiumen oxideras medan zinken blir kvar. Kanske inte det önskade resultatet.

Det är inte riktigt sant. I havsvattenmiljö är aluminium ädlare och därför används zinkanoder som korrosionsskydd på utombordare (som är tillverkade i aluminium).

Minnet sviker visst, för det ser ut som att du har rätt.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



om lådan ska utsättas för salt så kan det vara lämpligt att ge den ett lager vax/tectyl eller liknande.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Jag har isblästrat lite alugrejer som tex topplock, blev riktigt bra och riktigt rent och tort efteråt. Kan man inte kasta på lite klarlack om man vill ha det oxidfritt? Eller är det svårt att få den fästa?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Cédric skrev:
Jag har isblästrat lite alugrejer som tex topplock, blev riktigt bra och riktigt rent och tort efteråt. Kan man inte kasta på lite klarlack om man vill ha det oxidfritt? Eller är det svårt att få den fästa?


Få lacken att fästa brukar gå hyfsat, men klarlack gulnar fruktansvärt mycket och snabbt när den värms upp till 60-100 grader...

Brukar inte se roligt ut med pissgula aludelar.

Ska du göra något så lacka silver/grått istället.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Oxid aluminium
6 besök senaste veckan (5568 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande